HäckHäxan skrev 2014-09-18 21:10:34 följande:
För dig är det inte konstigt och inte för MxMeNow heller. För mig är det jättekonstigt däremot. Mina katter har varit ute när jag är hemma. När jag inte är hemma så är det inne, för mig är det normalt även om jag absolut förstår att du har ett annat normalt. Det måste vara okej att ha olika normalt tänker jag.
När jag bodde långt ut på landet med mindre trafik, bara grusvägar och med skogen nära så kunde min gamle katt få vara ute även när jag inte är hemma.
Varför jag valt att ha mina inne är just för att de kan gå efter osv. Katten vi hade när jag växte upp, han kom alltid och mötte mig på kvällarna, hur han visste vilken väg hem jag skulle gå vet jag inte.
Katter kan såklart skadas oavsett om man är hemma eller inte och det är ju lika tråkigt oavsett. Nu har vi bara en katt kvar, dotterns. Egentligen ville hon låsa in honom och ha honom bara inne och jag förstår hennes tanke eftersom vår andre blev påkörd och hittades död på vägen och hennes katt innan dess blev också påkörd och dog. Samtidigt så är han van att vara ute och jag tänker att va fan de måste ha roligare om de kan vara ute och vara mer katt och jaga och sånt. Men jag ropar in honom när jag går hemifrån och tex skall hämta dottern på skolan. Alla mina katter har lärt sig komma när man ropar deras namn, när jag hade flera så brukade jag vissla på ett speciellt sätt istället för att vråla alla namn längs bygden

Håller helt med dig om att man kan ha olika sätt att leva och att det som jag tycker är helt ok kanske för en annan inte har det så. Det var inte just det att nemo1 tycket att katter ska vara inne jag reagerade på, utan att nemo1 skrev att vi var mycket oansvariga att ha katterna ute. Det var det jag blev lite putt på, för att vi är inte ett smack oansvariga....Här hos oss skulle det vara en plåga för våra katter att få vara inne. Speciellt hankatten vet inte hur han ska göra för att komma ut så fort som möjligt på morgonen. Han vill komma in på kvällen och mysa med oss och under natten, men dagtid då VILL han på alla sätt och vis ut! Så att säga att vi är oansvariga som har katterna ute är inte ok att skriva om man inte vet hur vi bor och hur våra katter är.
Men sen är det som du skriver helt upp till var och en, hur man bor och hur katterna är. Bor man inne i ett större samhälle/stad, med massa trafik och grannar överallt då kan jag åxå tycka att katterna kan hållas inomhus....
Tack för tipset om extra god mat på trappan...får kanske köpa leverpastej eller nåt sånt som dom ger dom på trappan varje dag :)