• Anonym (Anonym)

240 dagarsregeln

Hej!

Är 240 dagarsregeln från första arbetsdagen eller från första lönen man fått? startade ett Ab 1/5 2013, men har inte tagit ut lön innan, har haft en enskild firma samtidigt, men inte tagit ut någon vidare lön där heller, jag la ner den enskilda firma i juli 2014 och började jobba i mitt AB istället 1 juli -14 och fick första lönen 25 juli -14 Om allt går som det ska kommer bäbis 13 mars -15.. Hur blir det med min föräldrarpenning då?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden 240 dagarsregeln
  • Försäkringskassan

Hej!

Om den beräknade förlossningen är den 13 mars 2015 är den 240-dagen den 16 juli 2014 och vi behöver då veta vad du hade för inkomst då.
    När du skickar in ett moderskapsintyg på beräknad förlossning kommer vi att göra en inkomstutredning och du får då inkomma med underlag som visar vad din inkomst har varit och är nu.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

• Anonym (Anonym)

jag fick lönen 20 juli, betyder det att jag skulle ha fått den senast 16 juli för att min sgi ska beräknas på den lönen jag har nu och fram till barnet kommer? För innan juli jobbade jag i min enskilda firma där jag återinvesterade mesta dels av pengarna och inte tog ut någon speciell lön.. Det räknas alltså inte från den dagen jag började jobba i mitt AB? Utan från dagen jag tog ut lönen?

• Anonym (Anonym)
    Försäkringskassan skrev 2014-09-17 09:22:25 följande:

Hej!

Om den beräknade förlossningen är den 13 mars 2015 är den 240-dagen den 16 juli 2014 och vi behöver då veta vad du hade för inkomst då.

När du skickar in ett moderskapsintyg på beräknad förlossning kommer vi att göra en inkomstutredning och du får då inkomma med underlag som visar vad din inkomst har varit och är nu.

Hälsningar

Ebba, handläggare 

jag fick lönen 20 juli, betyder det att jag skulle ha fått den senast 16 juli för att min sgi ska beräknas på den lönen jag har nu och fram till barnet kommer? För innan juli jobbade jag i min enskilda firma där jag återinvesterade mesta dels av pengarna och inte tog ut någon speciell lön.. Det räknas alltså inte från den dagen jag började jobba i mitt AB? Utan från dagen jag tog ut lönen?
  • Försäkringskassan

Hej!

240-dagarsvillkoret innebär att man ska vara försäkrad för en sjukpenning som överstiger 225 kr/dag i 240 dagar i följd före barnets födelse. Som min kollega har skrivit ovan så räknas det från den 16 juli 2014 i ditt fall. 

På sidan 63 och 67 kan du läsa mer om 240-dagarsvillkoret; www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning_2002_01.pdf

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (Anonym)

Tack för svaret!! Men om jag förstår det rätt så kommer inte min föräldrapenning räknas på min lön från 20 juli och fram till barnets föds då? Eftersom då hamnar jag ju utanför 240 dagar, eller tänkter jag fel?

Försäkringskassan skrev 2014-09-17 13:05:28 följande:

Hej!

240-dagarsvillkoret innebär att man ska vara försäkrad för en sjukpenning som överstiger 225 kr/dag i 240 dagar i följd före barnets födelse. Som min kollega har skrivit ovan så räknas det från den 16 juli 2014 i ditt fall. 

På sidan 63 och 67 kan du läsa mer om 240-dagarsvillkoret; www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning_2002_01.pdf

Hälsningar

Malin, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Det vi tittar på är om du är har haft rätt till sjukpenninggrundande inkomst under 240 dagar innan barnets födelse, inte datum när din lön betalas ut. Detta är generell information och om du vill veta mer vad som gäller dig så kan du kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    My, handläggare

Svar på tråden 240 dagarsregeln