• Mallanmillis

Havandeskapspenning

Hej!

Jag jobbar som sjuksköterska och har ett vikariat som går ut 31/12 i år. Vet ännu inte om jag får förlängt eller om jag får fortsätta på timmar. Hur funkar det med havandeskapspenning sen om jag t.ex bara jobbar på timmar ( alltså hoppar in när det behövs) tills bebis är beräknad i slutet av maj. Kommer omöjligen klara av att jobba fram till förlossningen med tanke på hur tungt och stressigt det är på jobbet. Kan jag få havandeskapspenning även om jag bara jobbar som timvikarie??? Hur går man tillväga i så fall om det skulle vara aktuellt då?

• Svar på tråden Havandeskapspenning
  • Försäkringskassan

Hej
    Du har alltid möjlighet att ansöka om graviditetspenning även om du bara har en timanställning, sedan gör vi en utredning för att fastställa om du har rätt till ersättning eller inte. Bedömning görs i varje enskilt ärende baserat på ansökan samt utlåtandet från arbetsgivaren. Läs mer om graviditetspenning i bifogad länk.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/7ce88ec3-71e0-41e9-af61-e3cff42063f6/ff_4074_graviditetspenning1401.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Havandeskapspenning