• WSalma

Upprätthålla produktionen vid sjukdom?

Hur kan upprätthålla mjölkproduktionen när jag själv knappt kan äta eller dricka? Har sedan några dagar bara kunnat äta lite joghurt och glass i princip (har provat lite andra saker också) och det bara med hjälp av smärtstillande gel och/eller tabletter.

Har en 8 veckor gammal baby som helammas - hittills. Nu börjar mjölken sina. Igår vill han ha mer mat ca 30 minuter efter varje amning och grät av hunger, vilket inte alls normalt för honom. Annars äter han kanske varannan timme och knorrar bara lite när han vill ha.

Igår kväll gav jag honom en flaska med bröstmjölk, jag har som tur är rätt mycket i frysen. Det är mitt tredje barn och det första där amningen verkligen fungerat så det vore så otroligt synd om det faller på det här nu.

Tips?

• Svar på tråden Upprätthålla produktionen vid sjukdom?
  • Zuzziwoman

Jag har teflonminne nu, hade magsjuka med förra skrutten och kommer inte ihåg om jag gjorde något speciellt då. Men det jag tänker på är om du tar vätskeersättning, så du får i vätska och salter.

• WSalma

Det funkar bra att dricka nu igen, och jag har börjat kunna äta lite mer. Hoppas att produktionen kommer igång igen!

Nästa problem. Eventuellt måste jag ta en medicin som inte går så bra ihop med amning... Och nu börjar lilleman dissa flaskan. :-/ Kommer att behöva ge flaska i ett par dagar om det inte går över utan behandling.

Jag har provat Avent, men jag tror sugdelen är för lång, för han kväljs av den. Nuk har för snabbt flöde (även minsta storleken). Ska åka och leta efter flaskor med korta nappar imorgon.

• WSalma

Är det inte väldit stökigt och slabbigt med kopp? Jag vill inte verka dumsnål, men jag har inte så mycket bröstmjölk i frysen att jag kan tillåta mig att spilla ut hälften.

Med ersättning är det ju en annan sak.

• Maria 164

Resorb!

Jag har aldrig varit så sjuk som när jag hade hög feber själv och helammade en flaskvägrande stor bebis. Mådde så illa att jag inte fick ner vatten till slut, och barnet var konstant hungrig/törstig och ledsen.

I efterhand lärde jag mig att uttorkning ger den sortens illamående i en ond spiral. Vätskeersättning fanns alltid hemma efter det, och något jag tvingade i mig vid första tecken på illamående eller feber. Har räddat oss flera gånger!

Svar på tråden Upprätthålla produktionen vid sjukdom?