• Pappatomas

Skolstart= matvägran

Har en liten tjej på snart 6 år som börjat "nollan" eller förskolan precis,
    Och det började nästan på dagen att hon började mat vägra, från att äta det mesta hemma och på dagis till att knappt äta en banan,
    Hon blir smalare å smalare å förtvivlan hos oss vuxna börjar växa, vad ska man göra? Är detta nått som E vanligt?
    Med vänlig hälsning, en orolig pappa

• Svar på tråden Skolstart= matvägran
  • mammalovis

Vad säger hon om ni frågar henne? Finns det någon som kommenterat att hon skulle vara tjock (oavsett om hon är det eller ej)? Finns det någon i närmsta kretsen som bantar som hon hört prata om det? En del barn kan ju bli rädda för att bli tjocka och då tro att lösningen är att sluta äta. Hur mår hon i övrigt? Trivs hon i förskoleklassen? Går hon dit med glädje på morgonen och kommer hem och bubblar om det? Har hon ont i magen av någon anledning?

Nu vet jag inte HUR lite hon äter, men det kan ju vara smart att ta en kontakt med skolsyster och någon förälder följer med.

• Flickan och kråkan

Hur trivs hon i klassen och skolan? Har ni pratat med hennes lärare och ev. fritidspedagog? Maten är ju en av de få saker som barn kan kontrollera så ett sätt att protestera/väcka uppmärksamhet.

• Anonya

Även jag undrar hur hon verkar må i övrigt. Att ett matglatt barn plötsligt slutar äta är i sig tecken på att något inte är bra. Har ni varit i kontakt med vården? Om inte, tycker jag ni ska ringa på måndag.

• Pappatomas

Jag är rädd att i grund och botten så grundas det pga av att jag jobbar borta på veckorna och hon har alltid varit en pappa tjej,

Men hon frågar nästan varje kväll om varför hon måste gå till skolan, och att hon inte vill gå dit..

I fredags kom hon hem å sa att en kille hade knuffa henne,

Men vem ska man ringa till inom vården då?

Mvh tomas

• Flickan och kråkan
    Pappatomas skrev 2014-09-14 10:45:23 följande:

Jag är rädd att i grund och botten så grundas det pga av att jag jobbar borta på veckorna och hon har alltid varit en pappa tjej,

Men hon frågar nästan varje kväll om varför hon måste gå till skolan, och att hon inte vill gå dit..

I fredags kom hon hem å sa att en kille hade knuffa henne,

Men vem ska man ringa till inom vården då?

Mvh tomas

Du måste ju kontakta skolan eftersom det är där hon inte mår bra. Läraren, skolsköterska är bra ställe att börja.
  • mammalovis

Vad ger du henne för svar när hon inte vill gå till skolan? Vad anger hon för skäl att slippa skolan? Har den pojken varit dum mer än en gång? Det gäller ju att ha en dialog med barnet om vad som händer i skolan varje dag även om barnet knappt säger något. Vem hon lekt med, vad hon jobbat med, vad hon lärt sig o s v.

Första steget är väl att kontakta någon lärare hon har i skolan, alternativt att någon förälder följer henne dit eller hämtar så ni kan prata några ord med läraren direkt om hur det fungerar i skolan och få ett nummer till skolsyster. Då kan ni säkert bestämma en tid för ett ordentligt samtal, så ni senare kan följa upp hur det går. Sedan blir det skolsysters uppgift att följa upp vikt och längd och bedömer hon det mer kritiskt får ni en tid till skolläkaren alternativt att ni får vända er till den vanliga vc. Mest troligt låter det som att allt hänger ihop med skolstarten. Skolan är ju annorlunda med raster med rastvakt att prata med om något händer.

• SIN74

Det är en omställning att börja skolan. 
    Så här tänker jag: 
    Barn kan inte alltid sätta ord på vad som är jobbigt. En abstrakt tanke ersätts ofta av en konkret handling. 
    Livet är för ditt barn jobbigt just nu, hon vill inte till skolan, visar det genom matvägran. Det ger henne er föräldrars uppmärksamhet. 

Vad göra?
    Vad säger hon själv?
    Prata med skolan, vad ser de?
    Kontakta skolsköterskan, ofta en bra start för samtal med barnet. 
    Vidare, skolans kurator eller ev. BUP. 

Hoppas att ni hittar roten till det hela och därmed få er tjej att må bättre. 

Svar på tråden Skolstart= matvägran