• UndrandeTS

Hur ställer man barnvagnen i tunnelbanan?

Hej!

Jag bor i Stockholm och har BF idag (men lillkillen vill inte än verkar det som). Iaf så hämtade jag min barnvagn igår och åkte tunnelbana hem med den. Det var rätt så tomt så det var inga större problem. Min fråga är nu, hur ställer man barnvagnen i tunnelbanan? Jag började med att gå in i vagnen rakt på så som jag sett de flesta föräldrar göra, men handtaget sticker ju ut och liksom blockerar en bit av gången. Sen efteråt provade jag att parkera vagnen så att den liksom hade sidan mot dörrarna som inte öppnas. Det fanns ju mkt mera plats och verkade bättre, men det kanske man inte får pga säkerhetsrisk? Jag vet att det här låter löjligt, men jag vill göra rätt. Så hur ställer man vagnen?

• Svar på tråden Hur ställer man barnvagnen i tunnelbanan?
  • Schnuffie

Mitt tips är att gå på i början/slutet av vagnarna. Där finns det ju ett säte som är borta så där kan man ha vagnen utsatt störa. Är det fullt där står jag helt enkelt mitt emot dörren, vid dörrparet som inte öppnas. Vid gamla stan och Slussen får man byta dörrpar om manåret röda linjen. Sen kan man ju fälla in handtaget, och man kan ställa sig på tvären.

Undviker att åka tunnelbana i rusningstrafik av flera anledningar, tar hellre bussen då.

• Natulcien

Jag undvek rusningstrafik, samt ställde vagnen rakt in s.a.s. Om man ställer den på tvärsen så blir det ju ganska bökigt om tåget växlar öppningsdörrar, vilket det gjorde ganska ofta på "min" linje.
    Och jag valde att kliva på mitt på tåget eftersom det oftast är mer folk i första och sista vagnen.

• Honungsblomman

Så länge du inte ställer barnvagnen i början eller slutet av t-banevagen, där ingången in till förarhytterna är, så är det lugnt.

Tunnelbanevagnarna är inte gjorda för barnvagnar och barnvagnar är inte gjorda för tunnelbanevagnar.

Jag går bara rakt in med vagnen och ställer vagnen mot dörren mittemot, lite vid sidan av.

• Schnuffie
    Honungsblomman skrev 2014-09-12 10:20:31 följande:

Så länge du inte ställer barnvagnen i början eller slutet av t-banevagen, där ingången in till förarhytterna är, så är det lugnt.

Tunnelbanevagnarna är inte gjorda för barnvagnar och barnvagnar är inte gjorda för tunnelbanevagnar.

Jag går bara rakt in med vagnen och ställer vagnen mot dörren mittemot, lite vid sidan av.

Ja, nä, menade såklart inte att man ska blockera den dörren (viktigt!), utan att man ställer barnvagnen där det uteblivna sätet är. Men det beror naturligtvis på hur bred barnvagn man har. Sen använder jag alltid mittenvagnen eftersom det inte är lika mkt folk där. Men man bör hålla koll för ett av sätena är ju handikapp och kommer det nån som behöver det får man flytta sig :)
Svar på tråden Hur ställer man barnvagnen i tunnelbanan?