Hur många barn per år föds av kvinnor som är 45 år eller äldre
Hej!
Jag undrar hur många barn per år som föds av kvinnor som är 45 år eller äldre. Jag menar spontangraviditeter inte IVF eller äggdonation.
Hej!
Jag undrar hur många barn per år som föds av kvinnor som är 45 år eller äldre. Jag menar spontangraviditeter inte IVF eller äggdonation.
Tyvärr har jag ingen statistik på det. Kolla statistiska centralbyrån.
Tack för svar! Jag har försökt att få fram uppgifter men hittade inget. Jag tänkte att man lämnar ju alltid uppgifter när man är på MVC och förhoppningen var att du som barnmorska skulle veta något. Kan du uppskatta någon siffra utifrån din erarenhet? Jag vet att chansen att bli gravid är väldigt låg och att risken för missfall är hög. Så fort man söker någon information om graviditet eter 40 svarar alla experter nästan alltid att fertiliteteten börjar sjunka redan vid 35. Själv har jag varit gravid 7 ggr efter 40 och har en liten underbar pojke som föddes då jag var 43. Har även varit gravid 2 ggr efter min sons födelse men fått missfall. Jag tror att dem flesta av oss som försöker få barn i hög ålder är medvetna om förutsättningarna. Det som vi har gemensamt tror jag är att vi lever på hoppet att det kan lyckas. Därav min fråga
Ovanstående inlägg är mitt. Råkade bli anonym.
Jag jobbar på en förlossningsavdelning och har ytterst få ggr haft patienter över 40 år. Tror den äldsta jag haft var 43 år. Så jag har inte tillräcklig erfarenhet att göra en uppskattning.