Invandring, integration, SD, vad tycker du?
Hej, jag behöver hjälpa att förstå! Jag hoppas några tar sig tid att ge sina synpunkter. Jag är intresserad av politik och följer debatterna och läser på. Jag har bara så svårt att förstå varför våra politiker inte vågar ha seriösa diskussioner om invandringen och dess konsekvenser för vårt samhälle. Jag skulle önska att vi kunde ta emot alla som flyr och vill komma och bo i vårt land men hur bra lyckas vårt samhälle att integrera dessa människor så de blir lyckliga och känner sig en del av samhället?
Jag och flera förhoppningsvis med mig upplever att vi har problem där många känner utanförskap och klyftorna i samhället ökar. Är det ett samhälle våra politiker strävar mot och accepterar att vi har? Varför diskuteras inte detta mer istället för att vi bara skall hjälpa fler och fler? Det borde väl pratas mer om vad som behöver ändras för att integrationen skall lyckas. Fungerar det inte så borde det väl vara klokt att minska invandringen och jobba annorlunda och när det väl fungerar då kan vi hjälpa fler.
Jag skulle önska att något "etablerat" parti vågar säga ifrån att något måste ändras och att vi måste få ordning på integrationen innan vi kan ta emot fler. Detta är tabu att ens nämna och att vi skulle sänka oss till våra nordiska länders nivå det verkar ju vara förskräckligt främlingsfientligt. Skall jag tolka det som om våra politiker då tycker Norge, Danmark och Finland är främlingsfientliga? Jag tycker dessvärre våra politiker sviker sina medborgare och att de inte förstår att deras nonchalans och rädsla att ta debatt tvingar många att rösta på SD. För vad finns det för alternativ? Skall jag rösta blankt eller försöka väcka etablerade partier med att missnöjes rösta?
Vad tycker ni om SD?
Någon sade att 60% av medborgarna höll med SD:s syn på invandring. Kan någon förklara varför då SD är så laddat och alla kallar dem främlingsfientliga? Jag hittar inget i deras partiprogram som påvisar det? Skall ett parti för alltid dömas för deras historia eller är det nuet som räknas? Partiet drar ju dessvärre till sig en hel del olämpliga personer men skall det verkligen ligga partiet till last? Jag hör media och etablerade partier hela tiden matar oss med att SD är främlingsfientligt och man inte skall rösta på dem och jag känner jag bör följa strömmen. Jag skulle bara vilja förstå och se det så många andra verkar göra. Kan någon skriva det som styrker att partiet faktiskt är främlingsfientligt och att de inte tror på människor lika värde?