• Annadiskuterar

Invandring, integration, SD, vad tycker du?

Hej, jag behöver hjälpa att förstå! Jag hoppas några tar sig tid att ge sina synpunkter. Jag är intresserad av politik och följer debatterna och läser på. Jag har bara så svårt att förstå varför våra politiker inte vågar ha seriösa diskussioner om invandringen och dess konsekvenser för vårt samhälle. Jag skulle önska att vi kunde ta emot alla som flyr och vill komma och bo i vårt land men hur bra lyckas vårt samhälle att integrera dessa människor så de blir lyckliga och känner sig en del av samhället?
     Jag och flera förhoppningsvis med mig upplever att vi har problem där många känner utanförskap och klyftorna i samhället ökar. Är det ett samhälle våra politiker strävar mot och accepterar att vi har? Varför diskuteras inte detta mer istället för att vi bara skall hjälpa fler och fler? Det borde väl pratas mer om vad som behöver ändras för att integrationen skall lyckas. Fungerar det inte så borde det väl vara klokt att minska invandringen och jobba annorlunda och när det väl fungerar då kan vi hjälpa fler.
    Jag skulle önska att något "etablerat" parti vågar säga ifrån att något måste ändras och att vi måste få ordning på integrationen innan vi kan ta emot fler. Detta är tabu att ens nämna och att vi skulle sänka oss till våra nordiska länders nivå det verkar ju vara förskräckligt främlingsfientligt. Skall jag tolka det som om våra politiker då tycker Norge, Danmark och Finland är främlingsfientliga? Jag tycker dessvärre våra politiker sviker sina medborgare och att de inte förstår att deras nonchalans och rädsla att ta debatt tvingar många att rösta på SD. För vad finns det för alternativ? Skall jag rösta blankt eller försöka väcka etablerade partier med att missnöjes rösta?
    Vad tycker ni om SD?
    Någon sade att 60% av medborgarna höll med SD:s syn på invandring. Kan någon förklara varför då SD är så laddat och alla kallar dem främlingsfientliga? Jag hittar inget i deras partiprogram som påvisar det? Skall ett parti för alltid dömas för deras historia eller är det nuet som räknas? Partiet drar ju dessvärre till sig en hel del olämpliga personer men skall det verkligen ligga partiet till last? Jag hör media och etablerade partier hela tiden matar oss med att SD är främlingsfientligt och man inte skall rösta på dem och jag känner jag bör följa strömmen. Jag skulle bara vilja förstå och se det så många andra verkar göra.  Kan någon skriva det som styrker att partiet faktiskt är främlingsfientligt och att de inte tror på människor lika värde? 

Hälsn Anna
  • Svar på tråden Invandring, integration, SD, vad tycker du?
  • mr me

Jag tycker att du berör en hel del frågor som jag ofta upplever som viktigare än invandringsfrågan, nämligen synen på samhället i stort och den så kallade "demokratin".

Jag kommer aldrig någonsin att rösta på ett så kallat "etablerat" parti just pga den syn alla dessa partier har på frågor som berör, bl.a, tryck- och yttrandefriheten.

Så länge vi har en statligt finansierad politisk underrättelsetjänst i Sverige som åsiktsregistrerar och förföljer människor (Expo) så finns ingen frihet. Och jag kommer aldrig att rösta på ett parti som stöder en sådan samhällsordning.

Där ingår även synen på media, att man i Sverige tämligen framgångsrikt lyckats inskränka tryckfriheten och försöker kväva mediealternativ som är politiskt konservativa eller har en utgångspunkt som inte är kulturellt marxistisk.

Alldeles oavsett Moderaterna eller Socialdemokraterna gör en helomvändning i invandringsfrågan så kommer de inte att få min röst ändå med tanke på den unkna syn de har på våra grundläggande fri- och rättigheter.

Dessa två partier är inte demokratiska partier, om man ser till demokrati i ordets rätta bemärkelse. De är diktatursträvande partier och ett sådant parti kommer aldrig få min röst.

• Anonym (vass)

Nej, jag ser inte att SD har någon främlingsfientlig struktur. Man måste göra vad som är bäst för samhället också och då håller inte oändlig invandring. Sverige består redan idag av ca 15% utlandsfödda. På 80-talet resonerade sossarna som SD gör idag och stramade efter att 19 000 kommit hit 1989. Idag är det upp till tio ggr fler som siffrorna skrivs till. Moderaten Ulf Adelsohn uttalade sig "En neger är en neger och en svensk är en svensk" i riksdagen på sin tid.
    Varför är det bara SD som får sin historia slängd i ansiktet som argument?

• Anonym
    Anonym (vass) skrev 2014-09-08 15:25:03 följande:

Nej, jag ser inte att SD har någon främlingsfientlig struktur. Man måste göra vad som är bäst för samhället också och då håller inte oändlig invandring. Sverige består redan idag av ca 15% utlandsfödda. På 80-talet resonerade sossarna som SD gör idag och stramade efter att 19 000 kommit hit 1989. Idag är det upp till tio ggr fler som siffrorna skrivs till. Moderaten Ulf Adelsohn uttalade sig "En neger är en neger och en svensk är en svensk" i riksdagen på sin tid.

Varför är det bara SD som får sin historia slängd i ansiktet som argument?

För moderaterna hade en man som uttryckte sig så.

Hela SD är grundat på nazism!
  • Zoja

Här ser vi vad Jimmie tycker om muslimer.
    http://www.interasistmen.se/granskning/jimmie-akesson-viktigaste-atgarden-ar-att-begransa-den-muslimska-invandringen/

När Jimmie gick med i partiet var det ett parti med sina rötter rotade i nazism och nationalism. 
    https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10565235_10152619857575731_2592579569287939863_n.jpg?oh=008301c53e617f0f3b7ff67aa8822832&oe=54A10ED2&__gda__=1419354820_1cb702143642ff451c7e25d3b212943a

http://www.aftonbladet.se/nyheter/aftonbladetgranskar/article12482492.ab

http://www.etc.se/inrikes/rasismen-som-lockade-jimmie-akesson-till-sd

http://motargument.se/2013/12/06/akessons-sverigedemokraterna-1994-96/

På sin hemsida skriver de att det är invandringen som gör att kriminaliteten ökar i Sverige. Statistik från BRÅ visar dock att det är 2.5 gånger vanligare att utrikesfödda begår brott än inrikesfödda medan det till exempel är 6.1 gånger vanligare att personer vars familj har fått socialbidrag begår brott än de vars familj inte fått bidrag och 3.5 gånger vanligare att män begår brott än kvinnor.
    https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/1311776209675/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

Tyck vad ni vill men jag anser inte att utrikesfödda utgör ett stort hot mot Sverige med den undersökningen i ryggen.

SD skriver även på sin hemsida att kärnfamiljer är tryggast för barnen, och att adoption till samkönade/ensamstående inte bör sanktioneras. 
    http://www2.sverigedemokraterna.se/hem/var-politik/jamstalldhetspolitik/

De vill gärna få det att låta som att det är ofantligt många som invandrar till Sverige. Så är det inte riktigt. Cirka 116 000 personer invandrade år 2013 till Sverige, samma år utvandrade cirka 51 000 personer vilket ger en nettoinvandring på cirka 65 000 personer.

24% av alla som invandrade 2013 var svenska medborgare eller medborgare i ett annat nordiskt land. Svenskar som återinvandrade till Sverige utgjorde ungefär en femtedel av all invandring 2013.

Vi har även fått en stor ökning av syriska flyktingar, på grund av konflikten i deras land. Men de tycker SD att vi ska hjälpa där istället för att ta emot dem i vårat samhälle.

http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/
    http://www2.sverigedemokraterna.se/hem/var-politik/flyktingpolitik/

• Zoja

SD:s politiker är inte heller särskilt insatta i deras politik. Här ser vi Kristina Winberg.

">

• mr me
    Zoja skrev 2014-09-08 17:34:37 följande:

SD:s politiker är inte heller särskilt insatta i deras politik. Här ser vi Kristina Winberg.

">

Det är, ur ett SD-perspektiv, inte Kristina Winbergs sak att vara insatt i partiets politik. Hon fick jobbet som EU-parlamentariker för att hon INTE är särskilt skärpt och därmed är en ganska lydig ja-sägare.

SD är nämligen emot EU, är tämligen ointresserade av EU-frågor och behöver endast ha två lydiga knapptryckare i Bryssel som följer direktiven från partiledningen.

Sedan kan man tycka vad man vill om det upplägget, men det är så det är tänkt att fungera.
  • Anonym (vass)
    Anonym skrev 2014-09-08 16:51:28 följande:
    För moderaterna hade en man som uttryckte sig så.

Hela SD är grundat på nazism!
    Var det bara det exemplet jag menade, tror du? På 60-talet sa Tage Erlander att vi var lyckligt lottade som enbart bestod av etniska svenskar. Här är en tråd startad (ej av mig) med lite info om folkpartiets förflutna:
    www.familjeliv.se/forum/thread/73939450-nazismen-inom-folkpartiet-ska-dom-avga
    Man kan hålla på ett tag. Synen på politiska frågor varierar uppenbarligen från period till period som mycket annat och vad gäller invandringspolitiken är det numera bara SD som har en vettig sådan enligt mig.
  • Zoja
    mr me skrev 2014-09-08 18:29:28 följande:
    Det är, ur ett SD-perspektiv, inte Kristina Winbergs sak att vara insatt i partiets politik. Hon fick jobbet som EU-parlamentariker för att hon INTE är särskilt skärpt och därmed är en ganska lydig ja-sägare.

SD är nämligen emot EU, är tämligen ointresserade av EU-frågor och behöver endast ha två lydiga knapptryckare i Bryssel som följer direktiven från partiledningen.

Sedan kan man tycka vad man vill om det upplägget, men det är så det är tänkt att fungera.
    Om man representerar ett parti på såpass hög nivå bör man veta vad man pratar om, och vara insatt i partiets politik. Att hon inte är det visar bara på vilket pajas-parti SD är.

Jo tack, jag vet mycket väl att SD är emot EU, men i och med att de vill ha väljare bör de vilja visa upp en front som ser okej ut.. Tycker jag i alla fall. Men de är som de är.
  • mr me
    Zoja skrev 2014-09-08 19:25:54 följande:
    Om man representerar ett parti på såpass hög nivå bör man veta vad man pratar om, och vara insatt i partiets politik. Att hon inte är det visar bara på vilket pajas-parti SD är.

Jo tack, jag vet mycket väl att SD är emot EU, men i och med att de vill ha väljare bör de vilja visa upp en front som ser okej ut.. Tycker jag i alla fall. Men de är som de är.
    Jag tror att tanken är att satsa på säkra kort som inte riskerar att göra bort partiet med diverse utspel, före kompetens. Jag tycker inte heller att SD;s EU-ledamöter är mycket att hurra för, trots att jag röstade på dem i EU-valet.

Men sedan är det ju så att ett val är ett val, inte ett icke-val. Alternativen imponerar inte direkt de heller. Hur blåst Winberg än är, så är ju faktiskt Soraya Post hundra gånger värre. Vilket man inte tror skulle kunna vara möjligt, men det är det.
  • Zoja
    mr me skrev 2014-09-08 20:24:02 följande:
    Jag tror att tanken är att satsa på säkra kort som inte riskerar att göra bort partiet med diverse utspel, före kompetens. Jag tycker inte heller att SD;s EU-ledamöter är mycket att hurra för, trots att jag röstade på dem i EU-valet.

Men sedan är det ju så att ett val är ett val, inte ett icke-val. Alternativen imponerar inte direkt de heller. Hur blåst Winberg än är, så är ju faktiskt Soraya Post hundra gånger värre. Vilket man inte tror skulle kunna vara möjligt, men det är det.
    Det finns stolpskott överallt.
  • mr me
    Zoja skrev 2014-09-08 20:32:23 följande:
    Det finns stolpskott överallt.
    Precis.
  • Annadiskuterar

Tack till er som tagit er tid att dela med er av era erfarenheter idag.
    Tack för all information. Det är verkligen inte lätt med politik och det
    är svårt att bestämma sig för vilket parti man skall rösta på. Synd
    att Jimmie Åkesson inte bildade ett helt nytt parti för jag tycker han är duktig :).
    SD:s historia stör mig och att det hela tiden kommer fram nya medlemmar som påvisar att partiet trots allt kanske inte är vad de utger sig för att vara. Samtidigt blir jag upprörd över medias smutskastning och negativa vinkling och hur övriga partier beter sig och bara det gör att jag kan tänka mig lägga min röst på SD! Övriga partier måste skärpa sig och uppföra sig såsom man bör i en demokrati. 

• Zoja
    Annadiskuterar skrev 2014-09-08 22:08:54 följande:

att Jimmie Åkesson inte bildade ett helt nytt parti för jag tycker han är duktig :).
    SD:s historia stör mig och att det hela tiden kommer fram nya medlemmar som påvisar att partiet trots allt kanske inte är vad de utger sig för att vara. Samtidigt blir jag upprörd över medias smutskastning och negativa vinkling och hur övriga partier beter sig och bara det gör att jag kan tänka mig lägga min röst på SD! Övriga partier måste skärpa sig och uppföra sig såsom man bör i en demokrati. 

Rösta inte på SD för att de får skit kastat på sig, det är helt fel anledning. Om du ska rösta på dem, gör det för att du på riktigt står för vad de vill med sin politik. Om du inte vet vad du ska rösta på, rösta i så fall blankt, ta inte SD "bara för att".
  • Tom Araya

SD - skit
    Invandring - ok
    Invandrare - ok
    Svensk invandringspolitik - skit
    Integration - fungerar dåligt
    Mångkultur - skit
    Ungefär så tycker jag.

Till er som gnäller, förvånas eller förfäras av SD's framgångar, i synnerhet om du är politiskt engagerad själv:
    SD serveras röster på silverfat genom andra partiers feghet att inte seriöst diskutera de frågor och problem de tar upp.
    Ta makt från SD, istället för att ge dem genom att ta deras frågor och våga diskutera dem seriöst och visa vilja att lösa dem, på ert sätt.
    Det handlar inte bara om invandring utan även vård, omsorg, försvar mm samt fördelning och prioritering mellan de olika utgiftsposterna.

• Gung Ho

Man måste i vilket fall få grepp om integrationsfrågan. Till att börja med 'hinna ikapp' ca två decennier vi ligger efter. 'Kostnaden för invandringen' tar aldrig med detta. Inte heller den drastiska integrationssatsningarna vi måste göra för att ta hand om de som kommer hit på ett någorlunda bra sätt.

Det betyder inte att det är fel på invandrare, men det finns en inbyggd problematik att föra samman massor med människor från olika kulturer och få dem att passa in i ett majoritetssamhälle. Det är detta man, främst vänstern men även högern har dragits med i PK-fållan, har blundat för i decennier.

Matcha antalet som kommer hit med insatta resurser. Om det betyder minskad invandring eller en dubblering av resurser är jag inte kunnig att svara på, men ngt måste göras om vi vill ha kvar ett öppet och tryggt samhälle. När väl utanförsamhällen etablerats tillräckligt är det omöjligt att hitta tillbaks.

• Vanillaextract
    Annadiskuterar skrev 2014-09-08 22:08:54 följande:

Den personens källor var ju extremt vinklade så ta informationen med en nypa salt. SD har en ful historia men det har alla andra partier också, SD är bara ett nyare parti som därför även har en nyare historia. Tvångssteriliseringar, kommunism och rasbiologi är några saker du hittar i de andra partiernas historia.
  • Tom Araya

Googla på vad Tino Sanandaji och Paula Neuding säger i intervjuer, på föreläsningar och skriver i text om invandring och integration, det speglar rätt väl mina åsikter i frågorna.

• Tom Araya
    Arbetsförmedlingens ?självmordsuppdrag?

Med etableringsreformen blev Arbetsförmedlingen en slags rikstäckande bostadsförmedling för nyanlända. Men bristen på bostäder i kommunerna är akut. Nu riskerar hela systemet att haverera, och internt kallas etableringen nu för ett ?självmordsuppdrag?

www.svt.se/ug/arbetsformedlingens-sjalvmordsuppdrag
  • Tom Araya

SD i sig är för mig inte särskilt intressant att diskutera. Jag anser att misslyckanden och politik utan folkligt stöd i övriga partier, främst de som suttit i regering under 2000-talet, har stor del i sd's framgångar.
    Jag hoppas det stannar där, att andra partier nyktrar till eller att det dyker upp nya demokratiska alternativ på riksplanet och att sd aldrig kommer till makten.
    Nog om sd från mig.

Mer intressant är att peka ut brister i svensk invandrings- och integrationspolitik, vilka konsekvenser det får och inte minst att komma med vettiga lösningar som inte syftar till att nedvärdera människor.

Kanada är ett land med stor invandring, som internationellt är hyllade för en framgångsrik modell jag anser det finns goda skäl att studera. Kanada tar emot en storleksordning av 250-350 tusen per år. Relevant är också att nämna att att landet har en areal på nästan 10 miljoner kvadratkilometer, med en befolkning på ca 34 miljoner, vilket gör Kanada till ett av världens mest glesbefolkade länder och liksom USA helt uppbyggd på invandring redan från början.
    Kanada har till skillnad mot USA ett välutbyggt välfärdssystem enligt europeisk modell, även om det är långt ifrån lika generöst som det svenska.
    P.g.a. landets historia samt den förmåga och sätt man hanterar sin invandring på, är man allmänhet mycket positiva till invandring i Kanada, vilket i sig gör att invandrare har mycket lättare att etableras, integreras och få jobb i det kanadensiska samhället.
    Kanada själva beskriver landet och dess samhällssystem som multi- eller mångkulturellt, men i jämförelse med många europeiska länder och i synnerhet Sverige ligger Kanadas samhälls- och integrationspolitiska modell närmare USA's så kalladade laissez-fair, som kräver mer av anpassning hos den invandrade.
    Att helt kopiera Kanadas modell vore svårt, för att inte säga omöjligt i Sverige, i synnerhet i kombination med en röd-grön politik i övrigt. I Kanada är stor del av integrationssystemet utlagt på entreprenad eller med stöd av frivilliga privata insatser och organisationer. Med undantag för flyktingar är också Kanadas invandring till stor del utvald arbetskraftsinvandring.
    Men som sagt, en framgångsrik modell värd att studera...

fores.se/wp-content/uploads/2011/03/49842272-Kanadamodellen-Hur-invandring-leder-till-jobb.pdf

integrationsbloggen.blogspot.se/2011/03/den-kanadensiska-modellen-oversatt-till.html

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article12052391.ab

www.svd.se/kanada-staller-helt-andra-krav

Svar på tråden Invandring, integration, SD, vad tycker du?