• BengtH

Kvinnlig arbetskamrat luktar alkohol

Jag är utbildad simlärare, men jobbar för tillfället i hemtjänsten. Idag jobbade jag med en kvinnlig arbetskamrat som stank surt gammalt rödvin ur munnen. Hon var inte märkbart berusad, men gladare än vanligt.
    Hon kan bli "för mycket" ibland, dvs för känslosam och börja skratta åt sina dåliga skämt hon drar. 

Hon sköter sitt jobb, men är rätt lat. Alla vet att hon dricker, hon har tom. fått åka med chefen till behandlingshem, men nu har hon börjat dricka igen, misstänker att hon tar sig en slurk när hon går på toan. 

Orkar egentligen inte bry mig om det här, men tycker att det är konstigt att hon får jobba kvar. Kan hon bli avskedad om hon fortsätter att lukta alkohol på arbetstid ?
    Hur många chanser ska hon få ?

• Svar på tråden Kvinnlig arbetskamrat luktar alkohol
  • Ojsan

Jag tyker att du ska prata med din kollega först och berätta att du märkt av att hon druckit, visa att du gör det av omtanke utan att döma. Erbjud att följa med till chefen för stöd för att tala om vad som hänt. Vad säger alkoholpolicyn på jobbet? Brukar vara lättast att följa den.

• BengtH
    Ojsan skrev 2014-09-07 22:47:32 följande:

Jag tyker att du ska prata med din kollega först och berätta att du märkt av att hon druckit, visa att du gör det av omtanke utan att döma. Erbjud att följa med till chefen för stöd för att tala om vad som hänt. Vad säger alkoholpolicyn på jobbet? Brukar vara lättast att följa den.

Borde man egentligen göra, men hon är ett känslomässigt vrak och jag orkar egentligen inte bry mig. Jag frågade en annan kollega idag om hon hade känt nån lukt från henne och det hade hon gjort. Den andra kollegan sa att det var synd om henne, men det tycker inte jag. Alla vet om problemet, men ingen vill ta tag i det. 

Hon har redan varit på behandlingshem för nåt år sen, men nu är hon tillbaka på ruta ett igen. Själv är jag nykterist och kan inte begripa varför folk dricker,  allra minst på jobbet.
  • Drottningen70