• BengtH

Kvinnlig arbetskamrat luktar alkohol

Jag är utbildad simlärare, men jobbar för tillfället i hemtjänsten. Idag jobbade jag med en kvinnlig arbetskamrat som stank surt gammalt rödvin ur munnen. Hon var inte märkbart berusad, men gladare än vanligt.
    Hon kan bli "för mycket" ibland, dvs för känslosam och börja skratta åt sina dåliga skämt hon drar. 

Hon sköter sitt jobb, men är rätt lat. Alla vet att hon dricker, hon har tom. fått åka med chefen till behandlingshem, men nu har hon börjat dricka igen, misstänker att hon tar sig en slurk när hon går på toan. 

Orkar egentligen inte bry mig om det här, men tycker att det är konstigt att hon får jobba kvar. Kan hon bli avskedad om hon fortsätter att lukta alkohol på arbetstid ?
    Hur många chanser ska hon få ?

• Svar på tråden Kvinnlig arbetskamrat luktar alkohol
  • Ojsan

Jag tyker att du ska prata med din kollega först och berätta att du märkt av att hon druckit, visa att du gör det av omtanke utan att döma. Erbjud att följa med till chefen för stöd för att tala om vad som hänt. Vad säger alkoholpolicyn på jobbet? Brukar vara lättast att följa den.

• BengtH
    Ojsan skrev 2014-09-07 22:47:32 följande:

Jag tyker att du ska prata med din kollega först och berätta att du märkt av att hon druckit, visa att du gör det av omtanke utan att döma. Erbjud att följa med till chefen för stöd för att tala om vad som hänt. Vad säger alkoholpolicyn på jobbet? Brukar vara lättast att följa den.

Borde man egentligen göra, men hon är ett känslomässigt vrak och jag orkar egentligen inte bry mig. Jag frågade en annan kollega idag om hon hade känt nån lukt från henne och det hade hon gjort. Den andra kollegan sa att det var synd om henne, men det tycker inte jag. Alla vet om problemet, men ingen vill ta tag i det. 

Hon har redan varit på behandlingshem för nåt år sen, men nu är hon tillbaka på ruta ett igen. Själv är jag nykterist och kan inte begripa varför folk dricker,  allra minst på jobbet.
  • Drottningen70

Fast snälla nån. Även om du inte orkar bry dig om din kollega så får man väl hoppas att du bryr dig om era vårdtagares trygghet?

Det är givetvis en risk för dem om nån som ska ta hand om dem är berusade eller bakfull.

• Carnitas
    Drottningen70 skrev 2014-09-07 23:09:45 följande:
    Fast snälla nån. Även om du inte orkar bry dig om din kollega så får man väl hoppas att du bryr dig om era vårdtagares trygghet?

Det är givetvis en risk för dem om nån som ska ta hand om dem är berusade eller bakfull.
    Det får man ju göra en bedömning på plats, då det inte finns någon automatik här.
    Arbetsgivaren får erbjuda vård igen.
    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (tydligen)
    Drottningen70 skrev 2014-09-07 23:09:45 följande:

Du orkar ju tydligen bry dig tillräckligt för att starta en tråd om det ? 
  • Anonym (Q)

"Orkar" du inte bry dig så pass mycket att du kan prata med henne själv så tycker jag åtminstone att du ska gå till din chef och berätta vad du upplevt så får han/hon ta ställning till vad som ska göras.

Visst kan man bli avskedad för det så småningom men alkoholism är en sjukdom och arbetsgivaren ska hjälpa till att underlätta tillfrisknande så som behandling och kontakt med tex företagshälsovården för blodprov och/eller utandningsprov för att kunna säkerställa att hon håller sig nykter.

Det är ganska omöjligt att förstå hur en alkoholist kan dricka men det handlar oftast inte om att de vill dricka, utan att de måste dricka för beroendet är starkare än viljan. Hjärnan blir liksom felprogramerad så det viktigaste blir alkoholen, den blir viktigare än allt. Min bästa vän har supit bort allt viktigt i livet inklusive sina två barn. Inte för att hon vill, men hon kan bara inte stå emot sitt beroende för hon har inte kunnat förmå sig att ta emot den hjälpen förrän nu, nu när det nästan är för sent

• Drottningen70
    Carnitas skrev 2014-09-07 23:37:53 följande:

Det får man ju göra en bedömning på plats, då det inte finns någon automatik här.

Arbetsgivaren får erbjuda vård igen.

Vilket förutsätter att arbetsgivaren uppmärksammas på saken.
  • Ziry

Varför är det relevant att det är en kvinnlig kollega?

Om du tror att din kollega är berusad på arbetet och därmed riskerar era vårdtagares säkerhet så är det din plikt att meddela chefen.

• Carnitas
    Drottningen70 skrev 2014-09-08 20:40:48 följande:
    Vilket förutsätter att arbetsgivaren uppmärksammas på saken.
    Allt sitter ihop, missköter man sitt arbete, så lär ju detta märkas.
    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • BengtH
    Ziry skrev 2014-09-08 20:42:30 följande:

Varför är det relevant att det är en kvinnlig kollega?

Om du tror att din kollega är berusad på arbetet och därmed riskerar era vårdtagares säkerhet så är det din plikt att meddela chefen.

Jo, man ska meddela chefen, men då får man stämpeln på sig som tjallare. jag ska ju sedan jobba ihop med den här kvinnan, blir lite olustigt om hon vet att jag angav henne.

Tycker att det är så respektlöst att lukta sprit på jobbet Rynkar på näsan Hur tänker människan egentligen ?
  • Anonym (Q)
    BengtH skrev 2014-09-09 08:13:19 följande:
    Jo, man ska meddela chefen, men då får man stämpeln på sig som tjallare. jag ska ju sedan jobba ihop med den här kvinnan, blir lite olustigt om hon vet att jag angav henne.

Tycker att det är så respektlöst att lukta sprit på jobbet Rynkar på näsan Hur tänker människan egentligen ?
    Som jag skrev tidigare så tänker hon inte. Hon har en sjukdom som gör att beroendet tar överhanden av tankar o vilja. Gå till chefen, är han/hon bra så avslöjar hen inte dig, däremot kan han tvinga din kollega till att gå till företagshälsovården för kontroll. Ju förr desto bättre!
  • Anonym
    BengtH skrev 2014-09-09 08:13:19 följande:

Jag tror inte att hon tänker alls. Alkoholism är en beroendesjukdom. Logisk och förnuft finns inte med längre.

Jag förstår att det känns olustigt, att det känns som att tjalla. Men risken är ju annars att din kollega gör ett allvarligt misstag hemma hos en patient.
    Dessutom ska inte arbetsgivaren berätta att det är du som har sagt det. Ring facket och hör med dom om det ligger någon form av sekretess kring det här från chefens håll.
Svar på tråden Kvinnlig arbetskamrat luktar alkohol