• Filli89

    HJÄLP!!! ni som kan något om endometrios??

    Det är så att jag gjorde en titthålsoperation för ett par månader sedan, de hittades endo härdar som brändes bort. efter operation hade jag ont i vänstra äggstocken, trodde då att de skulle gå över efter att det läkt, men har ont ännu, gör ont när jag utför mina behov mesta dels, och när jag inte gör det så är det ständig tryck där, precis som urinblåsan håller på sprängas, andra månader har ja inte känt så mycket förutom toa besök, men nu inför mensen denna månad som ska komma om cirka 2 dagar har jag haft som värst jag har haft fruktansvärda kramper i livmodern, det drar och sticker till med jämna mellan rum, vaknade i natt på grund av värk, värken påminner om äl/håll värk. Min mens har även varit lite rubbat då jag fått blödning mitt i månad men det har jag hört ska var normalt , jag är dock jätte orolig över vf jag har så ont, kan något ha gått snett efter operationen.? Och vad kan det vara i så fall? Har någon av er varit med om liknande, hur har eran endo varit, några månader efter op? hjälp är utomlands och studerar kan därför inte söka hjälp.

  • Svar på tråden HJÄLP!!! ni som kan något om endometrios??
  • belula

    Jag trodde att de med endometrios ska behandlas så de inte får mens? Med hormoner alltså, oavsett om de opererats eller ej. Har ingen egen erfarenhet tyvärr.

  • Filli89
    belula skrev 2014-09-05 08:32:25 följande:

    Jag trodde att de med endometrios ska behandlas så de inte får mens? Med hormoner alltså, oavsett om de opererats eller ej. Har ingen egen erfarenhet tyvärr.


    Men gör det om man vill torka ut endo, men vill man försöka få barn kan man inte göra det
  • cookie1

    Tyvärr är inte operationen någon garanti för att det ska bli bättre. Är själv op 3ggr och min endo har inte blivit bättre.Hade olika behandlingar som inte heller bet fullt ut. Gick obehandlad ett tag och är nu tidigt gravid. Men har du inte fått någon smärtlindring mot endon? Det kan man ha fast man försöker skaffa barn. Skulle väl råda dig att ta kontakt med din läkare och be om hjälp. Sen är det tyvärr vanligt att man kan få sammanväxningar av op, även om du inte hade det av endon i sig.

  • Filli89
    cookie1 skrev 2014-09-19 10:01:15 följande:

    Tyvärr är inte operationen någon garanti för att det ska bli bättre. Är själv op 3ggr och min endo har inte blivit bättre.Hade olika behandlingar som inte heller bet fullt ut. Gick obehandlad ett tag och är nu tidigt gravid. Men har du inte fått någon smärtlindring mot endon? Det kan man ha fast man försöker skaffa barn. Skulle väl råda dig att ta kontakt med din läkare och be om hjälp. Sen är det tyvärr vanligt att man kan få sammanväxningar av op, även om du inte hade det av endon i sig.


    okee tack för svaret, nästan ingen som svarat:( har du lyckats bli gravid på egen hand då? har gått tre månader sedan op och ingen bebis än bara massa smärta nästan värre än förr, förr hade jag smärta i mens och äl och lite annars oxå nu har jag bara smärta. efter ägglossning fram till mens varje månad tror jag att ja kanske är gravid men sen kommer mensen undra vf man har ont i så fall. Jobbiga är att jag inte kan gå till ni. Läkare är på språkresa i Egypten kommer vara här några månader till, funderar på att gå till läkaren här men vet inte hur ja ska förklara allt. Inte ens Sverige har bra

    Kunskap om endo vet inte ens om folk här vet vad det är. Känns bara surt alltihop!
Svar på tråden HJÄLP!!! ni som kan något om endometrios??