• 2souls1spirit

Ett dilemma om barnuppfostran

Hur är det egentligen som man ska göra när det gäller att vara förälder, att uppskatta ett barn? Eller att säga till?

Som vi har förstått utefter det som finns så är det två skilda "skolor" (ja, jag sätter situationstecken att inte förväxla med den riktiga skolan som är mycket senare). Vi planerar att skaffa barn inom några år men vill redan nu bilda en uppfattning om vad som är en sund metod. Antingen så brukar man välja att uppskatta barnen och framförallt genom komplimanger, presenter, och att tillåta olika beteenden som kan vara skadliga för barnet. Det kan handla om att se på vuxen-filmer att vara ute länge med sina kompisar och utsätta dem för samhället. Den andra vägen är att man säger till vad som är fel vilket gör att barnet mår dåligt så att barnet inte upprepar något.

Vilken av sätten är bäst och varför måste man välja? Kan man spekulera i att det beror på ett slags kollektiv neuros, som har uppkommit i och med civilisationen, antingen att det har rådit en balans som har rubbats genom människans bemästrande utav omgivningen. Hur som helst känns det som att man måste välja, lite som en osynlig vägg (om någon har spelat exempel world of warcraft).

Tack för svaret och ser fram emot diskussionen.

stora valet i en modern värld
  • Svar på tråden Ett dilemma om barnuppfostran
  • En blå giraff

Jag tycker ditt synsätt är väldigt svart eller vitt TS. Tror inte man måste välja en speciell väg utan det är ju varje barn och varje situation som styr hur man väljer att göra. Jag tror det är jättesvårt innan man får barn att bestämma hur man tänker vara och hur man tänker göra. Mina två barn är väldigt olika vilket gör att man inte alltid kan göra likadant med dem. Det blir olika typer av konflikter.

• Rani

Jag förstår inte riktigt. Jag antar det handlar om fri uppfostran kontra uppfostran fylld av regler och förmaningar. Jag tror de allra flesta väljer en medelväg. Naturligtvis ska barnet inte få göra sådant som är skadligt för sig själv och andra. Däremot finns det ju en risk med att säga nej för ofta och det är att "nejet" blir urholkat och att barnetinte lyssnar när det verkligen kommer ett allvarligt nej.

• Flickan och kråkan

Eh? Jag tycker att du ska läsa på lite mer om olika sätt att tänka kring fostran. Jag tror inte på något av det sätt du beskriver och båda sätten ligger rätt långt från vad många insatta på området idag förespråkar. Har tre barn i ålder 1-6 år och står mest som ett frågetecken efter ditt inlägg?

• Mylla

Det finns många märkliga påståenden i din trådstart, som gör den svår att svara på.
    Naturligtvis ska du vägleda och uppfostra barn. Det hindrar inte att du uppskattar dem, det ska man göra samtidigt och man ska inte välja ett av dem, det vore högst olämpligt.
    Det du nämner som att uppskatta barnet är också väldigt konstiga saker. jag rekommenderar att intressera sig för barnet och älska barnet, det är bättre.

• Natulcien

Inget av sätten är vettiga.
    Att ge presenter, komplimanger och tillåta farliga (!?) saker låter ju helt galet. Nästan lite psykotiskt..?

Men även att gå runt och påpeka fel så att barnet mår dåligt är ju helt galet.

Vad är det du har hört för konstiga saker om barnuppfostran egentligen? Har du läst något i ämnet, eller har du bara hört folk prata?

Och att uppskatta sina barn och att säga ifrån är ingen motsättning. Uppskattar sina barn gör man ju hela tiden, oavsett om man säger ifrån eller inte. Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2014-09-05 16:01:25 följande:

Inget av sätten är vettiga.
    Att ge presenter, komplimanger och tillåta farliga (!?) saker låter ju helt galet. Nästan lite psykotiskt..?

Men även att gå runt och påpeka fel så att barnet mår dåligt är ju helt galet.

Vad är det du har hört för konstiga saker om barnuppfostran egentligen? Har du läst något i ämnet, eller har du bara hört folk prata?

Och att uppskatta sina barn och att säga ifrån är ingen motsättning. Uppskattar sina barn gör man ju hela tiden, oavsett om man säger ifrån eller inte. Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.

Jag kan tillägga att så länge du älskar och respekterar ditt barn, bemöter hen med empati och behandlar hen som en tänkande och kompetent person, så faller det mesta på plats av sig självt.
  • Skumbollen
    Natulcien skrev 2014-09-05 16:03:53 följande:
    Jag kan tillägga att så länge du älskar och respekterar ditt barn, bemöter hen med empati och behandlar hen som en tänkande och kompetent person, så faller det mesta på plats av sig självt.
    Bra sagt!
  • beccagranen

Jag har alltid sagt att jag inte ska styra mitt ban, utan vägleda. Jag ger dom tid att försöka själva, även om det innebär längre väntan för mig. Jag ger inte svar som "för att jag säger det" utan låter det finnas utrymme för diskution och kanske en gemensam lösning. Viktigast för mig är att mina barn växer upp med kännslan av att dom haft trygghet, respekt och fått sjäkvförtroende och självständighet. Jag tror på att man får det man ger.

• Filip1990
    2souls1spirit skrev 2014-09-04 21:45:16 följande:

Hur är det egentligen som man ska göra när det gäller att vara förälder, att uppskatta ett barn? Eller att säga till?

Som vi har förstått utefter det som finns så är det två skilda "skolor" (ja, jag sätter situationstecken att inte förväxla med den riktiga skolan som är mycket senare). Vi planerar att skaffa barn inom några år men vill redan nu bilda en uppfattning om vad som är en sund metod. Antingen så brukar man välja att uppskatta barnen och framförallt genom komplimanger, presenter, och att tillåta olika beteenden som kan vara skadliga för barnet. Det kan handla om att se på vuxen-filmer att vara ute länge med sina kompisar och utsätta dem för samhället. Den andra vägen är att man säger till vad som är fel vilket gör att barnet mår dåligt så att barnet inte upprepar något.

Vilken av sätten är bäst och varför måste man välja? Kan man spekulera i att det beror på ett slags kollektiv neuros, som har uppkommit i och med civilisationen, antingen att det har rådit en balans som har rubbats genom människans bemästrande utav omgivningen. Hur som helst känns det som att man måste välja, lite som en osynlig vägg (om någon har spelat exempel world of warcraft).

Varför måste det ena utesluta det andra? Det verkar vara en konstig syn på saker.

Uppskattning och komplimanger är oerhört viktiga.

Det är tydlighet, regler och att vara bestämd och säker som förälder också.

Närhet, kramar och uppmuntran går hand i hand med regler, riktlinjer och straff.

• Zadre
    2souls1spirit skrev 2014-09-04 21:45:16 följande:

Uhum, jag tycker båda sätten är "dåliga" och då har jag inga barn. Självklart ska barnet inte må dåligt och lika självklart ska barnet inte få göra saker som skadar varesej sej själva eller andra. De där två "skolorna" ser jag som varsin ända på en bred skala av uppfostran. I den ena ser jag en ouppfostrad liten "skitunge" som tror att världen kretsar kring sej och som tillåts göra precis vad han/hon vill trost att folk omkring far illa. I den andra ser jag en strikt väluppfostrad unge som ställer sej i givakt så fort föräldrarna pratar om (inte med, utan om) henne/honom och är så livrädd att göra misstag att han/hon mår dåligt i åsynen av ett och det tycker jag är tragiskt i sej. Båda exemplen finns (i min pojkvän finns delar av det senare, man får inte misslyckas och jag har sett honom må fruktansvärt dåligt pga det) men det finns lika många "skolor" i uppfostran som det finns föräldrar.

I min uppfostran var det ett mellanting. Regler och konsekvenser om reglerna inte följdes. Ingen veckopeng om rummet inte städades på lördagen, basta! Men samtidigt fri att lära mej av mina misstag. Lärde mej t.ex. i tonåren att färga håret i 5 olika färger samtidigt kan bara bli snyggt om en professionell gjorde det. Det misstaget levde jag med i några månader...
  • whitestar

Det finns 3 olika synsätt på uppfostran, du glömde den som jag hoppas o tror är den vanlgaste, demokratisk uppfostran där man trycker på att diskutera o förklara med barnen

• pluvdo

TS, det finns inget som heter "situationstecken". Det heter "citationstecken".

Svar på tråden Ett dilemma om barnuppfostran