• Anonym (Vill bli accepterat)

Hur man tar redan på vad för fel man gör? Får alltid känslan av att vara utanför gruppen

Det måste väl ändå finnas något man kan göra för att ta redan på varför man känner sig utanför. Och hur blir det så? Vad gör man för fel?

Jag går på en kurs i teater. Kan knappast säga att jag har blivit klassens ledare, däremot personen som tar insiativ och gör visa saker. Ibland händer det att jag har sagt på rasten att vi drar ut. Där folk hänger på. Ibland har det också hänt att jag bara dragit ut, där återigen mina kurskamrater följer efter.

Men det är någonting som händer. Det pratar med varandra, och jag pratar lite gran. Bara med nypa salt kan jag förstå. Och det är att de exempelvis diskuterar om saker jag inte har susning om, ett exempel är att prata om en sorts film som jag inte ens hört talas om, eller en vis seriefilm som går på tv en gång i veckan so. Är rätt populärt, men för min del väcker den inget sug, och därför vet jag ingenting om ämnet och jag blir tyst under våran lilla "promenad".

Efter lektionstid, frågar jag kamraterna om de är sugna på att köra improvisationsövningar senare ett middagen. Alltså efter skoltid. Vilket de har hakat på alla gånger. Och där blir jag personen som iinsiativ vad vi skall göra. Det brukar bli allt från improvasiotionsövningar, koncentrationsövningar och små "lekar".

Jag känner att jag öppnar käften allt för mycket har jag tänkt för mig själv. Och därför har jag ibland frågat kursen vad de har för idéer eller vad vi kan göra på teatern (fritid) liksom vad för sorts övningar o.s.v.

Men det är ingen som säger knappt något. Det blir att de säger att de inte vet "lekar", övningar eller så.

Okej, säger jag, och tar återigen "ledarrollen" och kommer på vad vi skall göra.

Ibland känns det som om gruppen skulle tänka att jag tar för mycket plats eller något. Men jag försöker ju ge plats. Frågar dessutom utomhus, "vad vi skall göra"?

Det är ingen som säger något, och jag tog upp idéen att vi kunde se på film på skolans "vardagsrum". Alla tyckte det var en bra ide.

Idag märkte jag något som absolut gjorde ont. Två av mina kamrater satt på skolans vardagsrum och kolla på film. De hejade, men sa ingenting, eller frågade inte om jag ville se med de.

Jag kände att jag inte ville vara den som hoppar in, om de inte vill ha mig så visst, jag skall inte kväva någon.

En av dessa människorna sa jag dessutom om han kunde smsa när han var tillbaka till staden. Han skulle till en annan stad som bara lång ca 60 minuter.

Ja, visst säger han.

Men fick inget samtal eller något.

Vad är det jag gör fel? Kan inte säga att jag är populär och alla vill vara med mig, men kan jag säga att jag är ledare, trots att jag är i utanförskap?

Eller det är vad jag upplever i alla fall.

Jag vet att jag inte är låg begåvad. Kan utan jag är medveten över min intelligens. Är också medveten över min talförmåga. Har dessutom fått bekräftelse över att jag är skarp sinnad och har god talförmåga.
    Ursäkta språket, men hur fan kan man ta reda på vad man gör för fel?

Varför blir det utanförskap?

Är jag ensam om detta?

• Svar på tråden Hur man tar redan på vad för fel man gör? Får alltid känslan av att vara utanför gruppen

Ingen som kan ge rå tack?

• Anonym (Lisa)

Jag kan tyvärr inte hjälpa dej men skulle precis som du vilja veta vad jag gör som är fel, för jag kommer ofta utanför. Jag är inte heller lågbegåvad, bara normal med normal universitetsutbildning, normalt söt, normal helt enkel. Önskar såååååå att någon kunde berätta för mej varför jag alltid kommer vid sidan om och varför jag gärna blir hackad på. Jag är snäll och glad mot folk. Förlåt att jag inte kunde bidra mer till dej än att du inte är ensam.

• Anonym (Lisa)

Jag kan tyvärr inte hjälpa dej men skulle precis som du vilja veta vad jag gör som är fel, för jag kommer ofta utanför. Jag är inte heller lågbegåvad, bara normal med normal universitetsutbildning, normalt söt, normal helt enkel. Önskar såååååå att någon kunde berätta för mej varför jag alltid kommer vid sidan om och varför jag gärna blir hackad på. Jag är snäll och glad mot folk. Förlåt att jag inte kunde bidra mer till dej än att du inte är ensam.

• Anonym (hm)

brukar du intressera dig för dina kurskamrater? frågar hur de mår? om de har gjort något kul på senaste?

alltså att du visar ett intresse för dem och deras liv?

Anonym (hm) skrev 2014-09-08 13:15:16 följande:

brukar du intressera dig för dina kurskamrater? frågar hur de mår? om de har gjort något kul på senaste?

alltså att du visar ett intresse för dem och deras liv?

Svar nej, eller tja. Lite grann kanske. Kan ju pröva göra det mer.

Men det är ju lite lustigt om det skulle vara den anledningen på grund av att de andra verkar inte göra det mer än vad jag gör. . .  I så fall borde de ju också bli utanför?

Just nu går jag i en kurs där det egentligen är inriktat för en unik diagnos. Men även ''normala'' människor är välkomna. Denna kurs vinner jag på. Billig material avgift, hyran är inte alls så dålig, bra lärare.

Det är bara mest gruppen. Jag tänker mig att några i gruppen är som de är mot mig, på grund av att de är i sin egna ''bubbla''. De är dock trevliga mot mig och ger inte alls någon negativ energi.

Det är faktiskt bara två stuckna som är ''normala'' Eller tja, en som säger sig tro att hen har diagnosen, då hen tycker att ALLT stämmer in på personen. Men ALDRIG besökt en psykolog för det. Säger hen.

Den andra har ADHD, men inte den andre diagnosen som jag syftar på.

Dessa typer är trevliga. Den människan som säger sig ha diagnosen, talar med mig, men endast när jag talar med personen. Vi har knappt något gemensamt egentligen. Mer än själva kursen. Men djupa samtal kan förekomma, men det är mest tack vare mig, det vill säga. Jag tagit initiativ och ställt frågor.

Den andre personen, hen med ADHD. Är trevlig. Kan prata med mig, hänger med mig. Men känns som om hen dras till de andra mer. Och de blir mer att hen hänger med de andra, och inte meddelar mig om att jag skall hänga med de. Jag har till och med frågat personen om han kunde vara vänlig och meddela nästa gång de skall hitta på någoting. Kändes lite töntigt när jag frågade, men jag stod inte ut längre. Vilket hen sa att hen skulle göra. Men inte ens gjorde det.

Jag har tänkt lite på att bli den tysta-typen. Men det är en risk att jag kanske försvinner totalt. Men å andra sidan, kan man inte tvinga in sig i en grupp om de inte ens vill ha mig. Det känns surt, oerhörd surt. Jag har varit ensam mesta dels av hela mitt liv. Fast där har jag förklaringen. Och det var så att jag hade otrygg miljö i huset, jag var förvirrad. Levde med svek, orolighet. Och antagligen mådde den där lilla pojken väldigt, väldigt dåligt. Vilket gjorde att jag blev en tillbakadragen typ, bland människor. Vilket det resulterade att jag blev ensam. Men senare med åren, vart jag en ny människa. En människa som är social, pratar gärna, lyssnar. O.s.v.

Vid 17-18, var jag till och med den skojsamma typen, och jag kände av att jag till och med vart väldigt, väldigt omtyckt. Men någoting hände. Och jag bröt kontakten, på ett rätt otrevligt sätt. Vilket jag kanske kan gå in på varför. Sedan dess har jaga alltid varit ensam. Någonting som är konstigt är att dessa människor som jag var så mycket omtyckt av, var mina enda riktiga vänner. . .

Så på sätt och vis var jag ändå ensam av mig i alla fall. Någonting unikt är det med mig och jag kan inte svara på vad det är. . .

De var mina enda vänner, men jag var mycket omtyckt av bekanta, och väckte skratt hos de.

Men vad var det som har hänt fruktansvärt fel? Jag måste få svar, men jag vet inte ens vad jag skall ändra på, eller hur jag skall ta reda på problematiken. Jag vill veta vad som är fel. Men kan inte heller fråga vad som är fel.

Om jag frågar, kan jag ändå räkna ut med sunt förnuft att människorna kommer säga: ''Det är inget''.

Jag ser på Facebook att status uppdatering skett en av mina kurskamrat, där denne har taggat en annan kurskamrat , och skrev i något stil med: ''Har skit kul!''

*Suck*.

Psykiskt illa mående. . .
    Smått nedstämd.

Svar på tråden Hur man tar redan på vad för fel man gör? Får alltid känslan av att vara utanför gruppen