• Bellsen

Börja med napp vid fungerande amning?

Min tjej är 5 veckor och amningen har fungerat problemfritt sedan dag ett vilket jag är jätteglad över (peppar peppar ta i trä). Hon verkar dock ha ett väldigt stort sugbehov, ofta kan jag trösta eller söva henne bara genom att stoppa mitt lillfinger i munnen på henne. Jag funderar på om napp kan vara något som hon har nytta av så att hon kan få tröst och ro utan att jag behöver ta upp henne. Ibland på nätterna när hon somnar med fingret i munnen och jag slumrar till blir man ju lite rädd att kväva henne.

Har hört så mycket dåligt om napp och nappflaskor, att det kan förstöra amningen för att bebisen blir bekväm/förvirrad av att det är olika sugsätt. Jag vill absolut inte riskera amningen så jag vill gärna höra vad andra har för erfarenheter.

• Svar på tråden Börja med napp vid fungerande amning?
  • Birgitta02

Jag lyckades få min son acceptera napp vid först 4 månaders ålder. Vilket innebar att jag slapp fungera som napp. Han hade ett enormt sugbehov och diade ständigt, ständigt. Vilket gjorde mig fullständigt urlakad. Han åt sedan som han skulle, och själva sugbehovet tillfredsställdes med napp. Jag tyckte napp var suveränt.

• Echo

Första barnet började med napp efter några dagar, andra redan på BB. Båda har helammat utan några som helst problem.

• Bellsen

Tack för svaren, jag tror att napp kan vara guld värt för både bebis och mamma. Får se om jag vågar prova. Men är det någon som har dålig erfarenhet av det, och hur avvänjer man dem isåfall från nappen igen?

• Birgitta02
    Bellsen skrev 2014-09-03 11:41:47 följande:

Tack för svaren, jag tror att napp kan vara guld värt för både bebis och mamma. Får se om jag vågar prova. Men är det någon som har dålig erfarenhet av det, och hur avvänjer man dem isåfall från nappen igen?

Nappen kan vara lätt att ta bort. Eller svårt. Det är nog individuellt. Mina barn fick löften om cyklar:). Då var de 3,5 år ca. "klarar du vara utan napp en vecka, så köper vi en cykel". Lite gnäll första kvällen (du får absolut ha napp, men det blir ingen cykel). Andra kvällen lite funderande. Tredje kvällen var nappen borta. För båda två. Fast kanske det beror lite på barnens mognad också. För oss gick det kanonbra. Och de fick ju valmöjligheter. Vet inte om detta passar alla ju, men det fungerade för oss.
Svar på tråden Börja med napp vid fungerande amning?