• kick081

Vilsen, byta skola igen?

Vi har en dotter som börjat förskoleklass. Vi bor på landet ca 8 km från en mindre ort med två skolor. Den ena skolan ligger i samma område som hon gått på dagis i 5 år. Hon har älskat dagis och varit en väldigt glad och positiv tjej som kunnat leka med de flesta. Hon har känt sig väldigt trygg på dagis (så klart). När vi skulle välja skola valde vi den vid dagis, en F-6 skola. Upplever den som en skola där gemenskapen är viktig och man jobbar mycket med tryggheten. Skolan är mysig med matsal och gympasal i samma byggnad och den är nyrenoverad. Tyvärr är området emellanåt ganska oroligt, eller bostadsområdet bredvid är oroligt med grupperingar och bråk. Men det var här de flesta dagiskompisarna skulle gå så därför valde vi också den. Samt att den gav ett bra första intryck. 

Under sommaren har vi dock funderat en del på framtiden. Kompisarna i klassen bor alla i samhället medan vi som sagt bor utanför. Det finns ett par barn på denna skolan som också bor utanför, några km från oss men inga vi känner.
    De barn som bor närmst oss går på en annan skola, en större F-9 skola.Det är endast ett par barn som sagt som bor i vårt område, större barn då som går på F-9 skolan, samt ett barn som bor ca 2,5 km från oss (nära när man bor på landet). Och de går som sagt på F-9 skolan. Den skolan har mer uppdelade klassrum, varje lågstadieklass har olika ingångar och gemenskapen blir nog lite sämre, inte så naturlig som när man har gemensamma korridorer. Matsal och idrottshall ligger lite avskilt från skolan.

Vi beslutade iaf oss för att byta till F-9 skolan eftersom vi tänkte att hon i framtiden skulle ha nytta av att någon i klassen eller skolan också bor på landet som vi. Tänkte att hon kanske skulle känna sig utanför i skolan annars, om alla andra bodde i samhället.
    Tyvärr dröjde det lite för länge innan bytet blev klart och hon hann gå ca 2 veckor i F-6 skolan som hon älskade och hon lärde känna nya barn och fröknar. Och sen när bytet var klart har hon nu då börjat i den nya klassen där hon inte känner någon. Hon har bara gått ca 1 vecka och självklart ska man ge henne lite tid att anpassa sig. Men jag kan inte låta bli att undra om vi gjort fel och borde låtit henne fortsätta i F-6 skolan där hon var trygg och kunde "blomstra"? Hon är väldigt deppig nu och gråter en del. Hon som alltid velat gå till dagis/skola vill nu inte gå dit och känner sig inte hemma där.

Pappan och jag är överens om att om hon inte trivs så byter vi tillbaka, om det går. Frågan är hur lång tid man ska ge det? Och vad är viktigast? Ett tryggt första år där hon har möjlighet att utvecklas utan oro, eller att känna att man inte är ända landsbygdsbarnet när man blir större? Vissa av barnen hemma har hon ju ändå möjlighet att umgås med även om de inte går på samma skola, då vi känner föräldrarna och bor nästa grannar. Vill ju att hon ska få en bra start, men jag har sån ångest för att vi föräldrar har gjort hennes skolstart till nåt annat. 

Blev lite rörigt men hade bråttom... 

• Svar på tråden Vilsen, byta skola igen?
  • Anonym

Oj, svårt val . Om ni bortser från kompisavstånden, vilken skola skulle ni helst vilja att hon går på då?

Vi har inte något val, men vi har precis flyttat från lägenhetsområde i storstadsområde till landet, så vår äldsta har fått byta skola.....från en älskad skola med personal han gillade och kompisar och mest välkända barn till att inte känna någon i en helt ny miljö, så kan förstå er och er dotters känsla. Han har börjat ettan nu i höst.

Det här är tredje veckan. Idag när vi åkte till skolan så tyckte han att det skulle bli "liiiite kul". Men första veckan ville han inte dit och han har känt sig rätt ensam. Bra i klassrummet och så men rasterna har varit jobbiga och just ensamma. Sista dagarna har han börjat leka med några av de andra och då har det genast blivit en alldeles väldigt mycket gladare kille vi hämtar. 

I hans gamla skola var det väldigt oroligt och stökigt under våren. Jag hade velat byta skola även om vi inte hade flyttat....men det är jobbigt att lämna kompisar och det välkända. 

• Anonym

Om det inte varit för kompisavstånden så skulle hon troligtvis fått gå kvar på skolan F-6. Tror jag... Den är ju som sagt granne med ett oroligt område. I den klassen hon lämnade fanns det dessutom flera barn som inte kunde svenska än, och vi var rädda att detta skulle påverka utbildningen. Annars tror jag att skolan jobbar mycket för att det ska bli en trygg plats då de varit på tapeten tidigare ang just otrygghet.
    Suck jag vet inte. Känner mig som en dålig förälder mot vårt barn. Och känns jättedumt att ev byta tillbaka när jag nu propsat på att hon skulle byta innan. Men vårt barn är ändå viktigast så det får man ju ta i så fall...

• Anonym

Det är jobbigt att känna sig ensam och inte känna någon. Vår son har ju haft det likadant. Viktigt att de känner att de får vara med. Man måste inte hitta en bästis direkt men att känna att man är med.

Har ni pratat med hennes lärare om detta hur hon känner sig? De kan ju hjälpa till att så att säga puffa henne i riktning mot klasskamrater som de tror kan passa henne. Bjud hem några intressanta klasskompisar att leka hemma etc. 

Svar på tråden Vilsen, byta skola igen?