• Karin78

Vad är erat favorit bröd?

Här är vårat knäckebröd.
    Vi äter bara knäcke bröd och har gjort det sen de var små.
    Minnes ej när vi köpte mjukt senat var nog i alla fall 15år sen.

Minsta s favorit är delikatess knäcke från wasa 

• Svar på tråden Vad är erat favorit bröd?
  • fredsduvan
    Honungsblomman skrev 2014-09-01 20:05:58 följande:

Jag tycker inte om bröd som kletar sig i magen.

Jag gör ett eget knäckebröd på frön, havssalt och kokosfett. Det bröder är min favorit!

Recept? :)
  • SpanskaFlugan
    Pandamamma79 skrev 2014-09-01 21:00:44 följande:

Jag älskar vitt fluffigt bröd, nybakad grekisk limpa, pizzakanter...sånt där jag inte äter längre eftersom jag äter enligt lchf.

Inte en chans att jag skulle ge upp ett livsmedel jag älskar för en diet om det inte vore livsnödvändigt....
  • Insomniax

Fullkomligt älskar nybakt vitt bröd från konditoriet, dock får det bara bli någon gång ibland då min mage blir galen annars. 
    Till vardags är knäckebröd favorit även här, oftast med leverpastej. 

• fluu

Helst hembakt, typ morotsbröd. Favvon bland köpt bröd är närbageriets himmelska(iofs "hembakt" det också) kavring. Favvo bland fabriksgjort är knäckebrödet "sport" och Valjegrova.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Abbe83

Hembakat bröd, baka bröd rätt ofta. Några favoriter är bondbröd, valnötsbröd, surdegsbröd, sirapsbröd, scones. Bagels och polarbröd är favoriter bland köpebröd. 
    Min favorit bland knäckebröd är vallmoknäckebröd med vanilj, bakar alltid det vid jul och ge bort till släkten. 

• Honungsblomman
    fredsduvan skrev 2014-09-01 21:22:44 följande:

Jag får faktiskt inte lämna ut det, då jag för några veckor sedan skickade receptet till ett bageri som jag älskar. De har sagt att de ska köpa receptet och börja baka brödet på bageriet. Jag fick då order om att inte lämna ut receptet till någon - en slags förutsättning för att de skulle köpa receptet av mig.

Det är ett mellanstort bageri och de säljer sina bröd på utvalda butiker i Sverige. Jag kan återkomma när brödet fått ett namn och finns att köpa i butik.
  • Nightrod

Mitt favourit bröd är i stort sett alla bröd som är nybakade och ljumna så smöret precis smälter lite..

:)

• SpanskaFlugan
    fredsduvan skrev 2014-09-01 21:22:44 följande:

Googla frön, havssalt, kokosfett så hittar du flera recept. :)
  • Honungsblomman
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-02 11:34:35 följande:
    Googla frön, havssalt, kokosfett så hittar du flera recept. :)
    Receptet kan jag lämna ut, men inte tekniken på hur man får till smeten och självaste brödet.

Dock är detta bröd unikt i sitt slag, då det har en ingrediens som får igång tarmarna och rensar ur tarmarna varje morgon.

Mer säger jag inte. Hihi. Jag är väldigt glad över att ha kommit på detta recept.

Jag googlade också på frö-bröd. Det var så jag kom på mitt unika recept som nu alltså köps av ett relativt välkänd bageri i Sverige.

Det ni finner på google är inte i närheten av detta. Då hade något bageri redan anammat något av dessa recept. Och det är det ingen som gjort - förns nu.
  • SpanskaFlugan
    Honungsblomman skrev 2014-09-02 11:37:22 följande:

Receptet kan jag lämna ut, men inte tekniken på hur man får till smeten och självaste brödet.

Dock är detta bröd unikt i sitt slag, då det har en ingrediens som får igång tarmarna och rensar ur tarmarna varje morgon.

Mer säger jag inte. Hihi. Jag är väldigt glad över att ha kommit på detta recept.

Jag googlade också på frö-bröd. Det var så jag kom på mitt unika recept som nu alltså köps av ett relativt välkänd bageri i Sverige.

Det ni finner på google är inte i närheten av detta. Då hade något bageri redan anammat något av dessa recept. Och det är det ingen som gjort - förns nu.

Mmmm, säkert.... Hur många "hemliga" fröer tror du att det finns egentligen?
  • Honungsblomman
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-02 11:52:37 följande:
    Mmmm, säkert.... Hur många "hemliga" fröer tror du att det finns egentligen?
    Det är inget frö som är den unika ingrediensen.

Fröna jag använder är sesam, lin, pumpa, solros, vallmo. Kokosmjök och kokosfett. Samt en ytterligare ingrediens - den som får tarmarna att tömma sig.

Jag kommer inte att nämna den sista ingrediensen, ej heller hur man sätter samman allt för att inte förstöra någon verkning i någon av ingredienserna.
    Jag gräddar brödet i tre olika etapper, då alla frön inte tål samma värme.
  • Voodoodoll
    Honungsblomman skrev 2014-09-02 11:37:22 följande:

Fan vilken missunsam person.
  • Honungsblomman
    Voodoodoll skrev 2014-09-02 13:48:45 följande:
    Fan vilken missunsam person.
    Nej, jag har ett avtal med företaget som ska köpa mitt recept. Det är ett lagbrott att ge ut receptet då.
    De ska liksom "köpa patentet", kan man säga.
  • SpanskaFlugan
    Honungsblomman skrev 2014-09-02 13:50:49 följande:

Nej, jag har ett avtal med företaget som ska köpa mitt recept. Det är ett lagbrott att ge ut receptet då.

De ska liksom "köpa patentet", kan man säga.

Men man kan inte patent skydda recept. Enligt prv kan man bara skydda den konstnärliga texten kring receptet, inte själva uppräkningen av ingredienser och tillagning.
  • Honungsblomman
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-02 14:42:07 följande:
    Men man kan inte patent skydda recept. Enligt prv kan man bara skydda den konstnärliga texten kring receptet, inte själva uppräkningen av ingredienser och tillagning.
    Precis, och det är den jag inte kan lämna ut här. Jag har redan skrivit vad mitt bröd innehåller, men utelämnat EN ingrediens (då det är denna som gör mitt bröd så unikt). Jag bloggar en del och hade receptet, inkl. hur man tillagar det, på bloggen. Detta var jag dock tvungen att ta bort för att företaget skulle vilja köpa receptet av mig.
  • Aniiee

Favoritbröd:

Challah
    Grahamsbullar
    Stekpannebröd
    Rågkakor (sånna där stora runda med hål i)

Nåt mer som jag tappade borti hastigheten för att jag blev hungrig

When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
Svar på tråden Vad är erat favorit bröd?