• En blå giraff

Hur svår läsläxa första veckan i ettan?

Min son har nyss börjat ettan och fick första läsläxan förra veckan. Vi blev lite förundrade både jag och pappan. För det var flera sidor i läseboken, 1-2 meningar per sida att läsa. Det var meningar som "Hej mamma, sa Asta" t.ex. Min son kan nätt och jämnt bokstäverna än och har inte riktigt knäckt läskoden. Han kunde iallafall med stor möda och hjälp av oss traggla sig igenom läsläxan. Är det vanligt att det är så svåra läxor på en gång i åk 1? Jag vet att det finns flera andra barn i klassen som inte kan alla bokstäver än, och hur ska de då kunna läsa redan? Det känns som om det är ett måste att barnen knäckt läskoden redan innan ettan om de ska klara av det här. Jag gick ju lågstadiet för 25 år sedan men vill minnas att man i ettan mer höll på med att träna på bokstäver och korta ord som "ris" och "ros" i början. Är lite rädd att sonen helt ska tappa modet om det är väldigt svåra läxor redan från dag 1....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 09:02
    Dessutom tänker jag på de barn som inte har så engagerade föräldrar. Finns inte en chans att min son skulle klara den här läxan utan hjälpen han får av oss....

• Svar på tråden Hur svår läsläxa första veckan i ettan?
  • Flickan och kråkan
    vampyria2 skrev 2014-09-01 14:59:43 följande:
    Jag kan förstå att det är svårt för lärarna att hitta nått som passa alla barn men ändå det känns lite väl löjligt faktiskt att han ens fick det som läxa :p
    Man kan ge en mer öppen uppgift som kan göras rätt på många olika sätt; den som precis lärt sig kan skriva något kort; den som är relativt van skribent mer. Det är inte jättesvårt.
  • Penida

Så här står det på vår dotterns läsläxa i korta drag:
    Detta är en repetition av vad vi har arbetat med denna vecka. Barnen har kommit olika långt i sin läsning och läxan kan därför uppfattas lätt för någon och svår för någon annan. Om ditt barn inte har kommit igång med läsningen läser du som vuxen texten. Ni kan prata om bokstäverna och leta efter dem i texten. Titta på bilderna och hitta ord med s och a. De som börjat ljuda kan med stöttning av en vuxen läsa texten. De säkra läsarna har fått med ytterligare en bok som ska läsas några gånger för en vuxen. För alla, oavsett läsförmåga, ska läxan läsas flera gånger under veckan.

De ber oss också kommentera hur vi tyckte det gick.

Förutom denna läxa har vår dotter också fått en matteläxa i fem steg, steg ett ska alla göra. Resten gör man om man kan och vill.
    En vecka har de fått på sig med båda läxorna.

Avskyr CIO-metoder
  • Flickan och kråkan
    Penida skrev 2014-09-03 10:01:45 följande:

Så här står det på vår dotterns läsläxa i korta drag:
    Detta är en repetition av vad vi har arbetat med denna vecka. Barnen har kommit olika långt i sin läsning och läxan kan därför uppfattas lätt för någon och svår för någon annan. Om ditt barn inte har kommit igång med läsningen läser du som vuxen texten. Ni kan prata om bokstäverna och leta efter dem i texten. Titta på bilderna och hitta ord med s och a. De som börjat ljuda kan med stöttning av en vuxen läsa texten. De säkra läsarna har fått med ytterligare en bok som ska läsas några gånger för en vuxen. För alla, oavsett läsförmåga, ska läxan läsas flera gånger under veckan.

De ber oss också kommentera hur vi tyckte det gick.

Förutom denna läxa har vår dotter också fått en matteläxa i fem steg, steg ett ska alla göra. Resten gör man om man kan och vill.
    En vecka har de fått på sig med båda läxorna.

Vettigt läxupplägg med relativt tydlig instruktion. Här blev det individuella läsläxor. Min son kom hem igår med en bok som var väldigt lagom för hans läsförmåga. Han sa att de fått välja själva vilken bok de skulle läsa.....vet inte hur uppstyrt valet var.....de gjorde i alla fall valet en och en med "läsfröken" och han kom som sagt hem med en väldigt lagom bok (tveksamt om han valt så rätt helt på egen hand). 15 minuter 5ggr/v ska de lästräna hemma med vuxen som ska kommentera hur läsningen har gått. 
  • Sockerkakan

Har också en dotter i ettan där de har en gemensam läsebok. Detta har dock också blivit ett problem för dotterns del då hon har läst väldigt länge. Men de har en väldigt engagerad specialpedagog som hjälper henne med annan litteratur och de har en bra samarbete med lärarna i tvåan trean och fyran. Nu har hon treans svenskbok med uppgifter och får andra böcker att ha som "bänkbok" när hon ligger före i andra ämnen. Men mitt bekymmer är just att de inte ska "se" alla barn, vare sig de kämpar med att hänga med eller att de ligger före sin åldersgrupp.

• Mercurialis

Så här blev det i min sons klass. Efter första veckan med läsläxa, då alla elever fick läsa samma sida i samma bok, kom sonen hem med en Lasse-Maja-bok. Nu är hans läsläxa att läsa i den boken och vi pratar om det han läser för att kolla om han förstår vad han läser.

Det är en utmaning för honom att läsa den boken. Avkodningen går bra men vi måste jobba med läsförståelsen.

Jag är glad att läraren så snabbt individualiserade läsläxan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • strojes

Jag har två tjejer som precis börjat i ettan. De första veckorna fick de vars en häftad bok på sin egen nivå. I bokserien finns det böcker på alla nivåer där den lättaste bara har bilder och de svåraste har rätt mycket text. De barn som inte kommit så långt i sin läsning fick således enklare böcker.

Nu efter några veckor varierar läraren mellan dessa individuella böcker och gemensam text i deras lärobok.

• En blå giraff

Visade sig att boken ändå var lagom svår och sonen har kommit igång lite med läsningen, snabbare än jag trodde =) Går fortfarande knaggligt och han ljudar sig fram men fixar läxan lättare och lättare för varje gång.

• Mercurialis
    En blå giraff skrev 2014-10-10 17:26:13 följande:

Visade sig att boken ändå var lagom svår och sonen har kommit igång lite med läsningen, snabbare än jag trodde =) Går fortfarande knaggligt och han ljudar sig fram men fixar läxan lättare och lättare för varje gång.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • strojes

Det bästa sättet att få läsningen att flyta bättre är att läsa lite varje dag. Plocka fram bilderböcker med lite text i (sådana som ni läste för honom när han var mindre) och låt honom läsa i dem. 

• Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-01 14:07:37 följande:
    Jag förstår inte varför de gör så. Jag är svensklärare på högstadiet och kan inte alls se poängen. För de barn som kan läsa så blir det som för ditt barn och för andra barn kan det bli en riktig mardrömsstart i form av känsla av att inte kunna eller förstå någonting. Lästräning är ju något som är rätt lätt att individualisera när man vet vad barnen kan så bättre att lägga lite krut inledningsvis på att undersöka hur barnen ligger till vad gäller baskunskaper. det ger ju dessutom större utrymme och mer tid till att ge alla rätt hjälp.

Vår äldsta fick ett par väldigt lättlästa böcker som läxa i förskoleklass. Det vi fick arbeta med hemma var sådant som skiljetecken och skillnad på "en" som i obestämd form och "en" som i räkneord. Det blir ju viss betydelseskillnad beroende på hur man lägger betoningen på ordet "en" i en mening som: "Kalle gick till kiosken och köpte en glass." Men det fick vi ju göra själva som föräldrar....inget som kom från skolans håll. 

Hoppas som sagt på individualiserade läsläxor här då de faktiskt just enskilt fått läsa med en lärare. Får se hur det blir i morgon och vilka instruktioner de fått till läsläxan. Spännande. 
    Du har inte läst nån läs- och skrivinlärning väl? Jag har det och jag ser vilken typ av läsinlärning den här läraren har valt. Poängen är att eleverna ska lära sig känna igen ord när föräldern läser och som nån skrev så tar eleven allteftersom över läsningen. Alltså tränar man in ordbilder istället för att ljuda sig igenom orden. Det finns även en metod där man börjar med att skriva istället för att läsa.

Tokigt dock att föräldrarna inte fick nån instruktion om hur de skulle göra läxan, men nu har de troligtvis hunnit med föräldramötet och fått informationen.
  • Flickan och kråkan
    Wilowa skrev 2014-10-19 11:41:43 följande:

Du har inte läst nån läs- och skrivinlärning väl? Jag har det och jag ser vilken typ av läsinlärning den här läraren har valt. Poängen är att eleverna ska lära sig känna igen ord när föräldern läser och som nån skrev så tar eleven allteftersom över läsningen. Alltså tränar man in ordbilder istället för att ljuda sig igenom orden. Det finns även en metod där man börjar med att skriva istället för att läsa.

Tokigt dock att föräldrarna inte fick nån instruktion om hur de skulle göra läxan, men nu har de troligtvis hunnit med föräldramötet och fått informationen.

Jo, det har jag och har hyfsat god koll på såväl syntetisk som analytisk läsinlärning. Även analytiska metoder har tydlig struktur och skickas inte hem utan förklaring till ovetande barn och föräldrar. Oavsett vet jag inte riktigt vad det hade med saken att göra? Utan instruktion och förståelse kan ett barn som inte kan läsa bli "knäckt" utan att det var en medveten tanke från pedagogens sida givetvis. Och det barn som redan läser bra blir uttråkat. Och ja, självklar kan man skriva sig till läsning. Det gör de på min son skola i stor utsträckning.....men de jobbar i fötsta klass inte likadant med de barn som inte knäckt avkodningen ännu och de som relativt obehindrat läser kapitel böcker.
  • Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-19 20:16:07 följande:
    Jo, det har jag och har hyfsat god koll på såväl syntetisk som analytisk läsinlärning. Även analytiska metoder har tydlig struktur och skickas inte hem utan förklaring till ovetande barn och föräldrar. Oavsett vet jag inte riktigt vad det hade med saken att göra? Utan instruktion och förståelse kan ett barn som inte kan läsa bli "knäckt" utan att det var en medveten tanke från pedagogens sida givetvis. Och det barn som redan läser bra blir uttråkat. Och ja, självklar kan man skriva sig till läsning. Det gör de på min son skola i stor utsträckning.....men de jobbar i fötsta klass inte likadant med de barn som inte knäckt avkodningen ännu och de som relativt obehindrat läser kapitel böcker.
    Detta handlade ju om första läsläxan när de nyss börjat ettan, hur ska läraren kunna veta var de ligger då? Fast som jag skrev så var det olyckligt med bristande instruktioner inför första läxan, men vem vet det kanske gått ut nån information om detta som ts eller barnet missat.
  • Flickan och kråkan
    Wilowa skrev 2014-10-19 21:30:10 följande:

Detta handlade ju om första läsläxan när de nyss börjat ettan, hur ska läraren kunna veta var de ligger då? Fast som jag skrev så var det olyckligt med bristande instruktioner inför första läxan, men vem vet det kanske gått ut nån information om detta som ts eller barnet missat.

Antingen så väntar man tills man vet (här kollades de av snabbt och ingen läsläxa hem innan) eller så ger man mer öppna uppgifter innan man vet. Ja, det kan givetvis ha gått ut information innan men använder man en analytisk läsinlärningsmetod så brukar man ju arbeta utifrån den först i skolan så att barnen är hyfsat med på tåget vad de pysslar med.....så slipper man mycket av förvirringen.
Svar på tråden Hur svår läsläxa första veckan i ettan?