• Annzi83

SGI och vårdnadsbidrag

Hej, jag och min sambo planerar att vara hemma med vår son tills han är 3 år. Vi tänker ansöka om vårdnadsbidrag år 2 och 3. Vad jag har förstått så ska vårdnadsbidraget skydda vår SGI, stämmer detta?
    Om vi skulle skaffa syskon till vår son lagom till han fyller 3 får vi då ut samma SGI som vi har nu?

mvh/ Ann

• Svar på tråden SGI och vårdnadsbidrag
  • Försäkringskassan

Hej Ann

Kommunalt vårdnadsbidrag är en skyddad period av SGI(sjukpenninggrundandeinkomst)

Från det att ett barn fyller 1 år måste man tänka på att skydda sin SGI (gäller bägge föräldrarna) Är man helt föräldraledig behöver man ta ut föräldrapenning med minst 5 dagar i veckan. Arbetar man och fyller ut med föräldrapenning måste man ha en sysselsättningsgrad av arbete och föräldrapenning tillsammans på minimum 5 dagar i veckan.  

Blir man gravid inom ett år och nio månader får man behålla samma föräldrapenning för nästkommande barn om man har en sämre SGI än tidigare(särskild beräkningsgrund FGI)

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym

Hej, jag förstod tyvärr ändå inte riktigt. Det jag undrar är om vårdnadsbidraget skyddar sgi så länge man har det eller gäller regeln med ny graviditet inom ett år och nio månader för att man ska få behålla samma sgi iaf?

// Ann

• Försäkringskassan

Hej igen Ann,

Din SGI är skyddad under hela tiden du har kommunalt vårdnadsbidrag, så går du från kommunalt vårdnadsbidrag till att åter vara föräldraledig får du samma föräldrapenning som tidigare.

Hälsningar

Carola handläggare

Svar på tråden SGI och vårdnadsbidrag