• BengtH

    I vilken ålder slutar folk att ha sex ?

    Finns det 90 åriga tanter som ständigt tänker på sex och älskar att bli påsatta både framifrån och bakifrån ?

    Finns det 100 åriga gubbar som kan få stånd ?

    Hur ser det genomsnittliga sexlivet ut för par i 80 årsåldern ?

    Min fru har fyllt 42 år och är märkbart ointresserad av sex. Lusten avtog efter 35.

    Frågan är hur sexlivet kommer se ut när vi är i 50 resp 60 årsåldern.

  • Svar på tråden I vilken ålder slutar folk att ha sex ?
  • Anonym (Hannah)

    För att svara på ts rubrik; jag blev ointresserad av sex när jag var 26-27. Dels för att jag var småbarnsförälder och för att jag hatade den jag levde tillsammans med. När jag äntligen blivit av med honom har jag så mycket i livet att göra och ta igen att jag inte har tid eller lust med sex/förhållanden.

    Klarar mig alldeles fint utan, inget jag saknar och inget jag vill ha inom en snar framtid heller!

    Försökt några gånger men tycker bara att det är jobbigt och omständligt. (haft sex 2-3 ggr de senaste 2 åren).

  • Anonym (Hannah)

    Och nu såg jag att tråden var urgammal.... Vem letar upp sånt här snusk för att väcka liv i?? >

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-08-01 21:19:32 följande:
    Och nu såg jag att tråden var urgammal.... Vem letar upp sånt här snusk för att väcka liv i?? >
    Ingen aning
  • Anonym (Kvinna 49 år)

    jag Fick hormonplåster i våras och efter ett tag blev jag mig själv igen. Kåt glad och tacksam. Vi har haft många år av total torka men älskat varandra ändå.
    men plåstren har gett mig min lust och åtrå tillbaka och nu kan vi inte sluta😂😂 
    vi ser fram emot att ha sex med varandra resten av livet, vi njuter precis som när vi var unga och innan alla barnen kom.
    på riktigt jag är så tacksam, jag älskar att vara kåt med min man. 

  • Anonym (Bengt)
    BengtH skrev 2014-08-28 18:58:41 följande:
    Hur förändrades din partner efter klimakteriet ? Måste ni använda glidmedel nu ?
    Är hon torr och skör i underlivet ?

    Min partner blir inte tillräckligt våt vid upphetsning och hon är 42.
    Min hustru, 61, hade livmoderhalscancer och fick strålning som lämnade ärrbildning i slidan. Med tålamod och försiktighet och glidmedel har vårt sexliv kommit igång så fint. Jag kan komma in i henne, och när det blir besvärligt för henne så smeker vi varandra eller oss själva på slutet.
  • Anonym (Kvinna 49 år)
    Anonym (Bengt) skrev 2022-09-27 09:32:20 följande:
    Min hustru, 61, hade livmoderhalscancer och fick strålning som lämnade ärrbildning i slidan. Med tålamod och försiktighet och glidmedel har vårt sexliv kommit igång så fint. Jag kan komma in i henne, och när det blir besvärligt för henne så smeker vi varandra eller oss själva på slutet.
    Klok man du! Kommunikation och samspel är Ao O.
    man kan njuta på många sett, fint att ni hittat några🙏🌸
  • Anonym (Efter sista barnet)

    Efter sista barnet dog vårt sexliv ut som tur är. har alltid haft ont vid sex, och fick bara mer ont efter varje barn. Sprack så mycket nu vid min senaste förlossning att jag sa ifrån till min man att jag inte vill ha sex mer 

  • Anonym (Kvinna 49 år)
    Anonym (Efter sista barnet) skrev 2022-09-27 16:38:54 följande:

    Efter sista barnet dog vårt sexliv ut som tur är. har alltid haft ont vid sex, och fick bara mer ont efter varje barn. Sprack så mycket nu vid min senaste förlossning att jag sa ifrån till min man att jag inte vill ha sex mer 


    Låter jobbigt och förståligt. hoppas ni hittar mys o närhet på annat sätt utom penetrering, ge inte upp det andra?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Bengt) skrev 2022-09-27 09:32:20 följande:
    Min hustru, 61, hade livmoderhalscancer och fick strålning som lämnade ärrbildning i slidan. Med tålamod och försiktighet och glidmedel har vårt sexliv kommit igång så fint. Jag kan komma in i henne, och när det blir besvärligt för henne så smeker vi varandra eller oss själva på slutet.
    Fint av dig
  • Anonym (...)
    Anonym (Efter sista barnet) skrev 2022-09-27 16:38:54 följande:

    Efter sista barnet dog vårt sexliv ut som tur är. har alltid haft ont vid sex, och fick bara mer ont efter varje barn. Sprack så mycket nu vid min senaste förlossning att jag sa ifrån till min man att jag inte vill ha sex mer 


    Var det senare vid någon ålder eller har det alltid varit så, har du kollat upp eller vet du varför du får ont? 
  • Anonym (...)

    Min partner som snart är 40 har lägre drift än mig. Vi har regelbundet osv, men jag hade önskat oftare. 

    Han har för övrigt tidigare haft lite problem med potens och utlösning, detta är bättre nu och var egentligen värre i början, något som han även haft sedan tidigare. Troligtvis alltid. 

    Vissa perioder är mer stress och då har han även mindre lust, vilket jag förstår och är bara att acceptera. 

    Min fundering är väl om det kommer att bli värre, som det är nu är helt ok, men vill ju inte att det kommer minska...

  • Anonym (Lust är oberoende av ålder)

    Det finns garanterat inte en viss ålder så människor slutar vilja ha sex. Allt är individuellt så klart, precis som hälsa, känslor, livssituation och bagage.

    Om du har god hälsa både mentalt och kroppsligt och lever i en bra relation kanske du vill ha sex och närhet när du är 80, medan någon annan kan tappa lusten redan som ung pga mindre libido till att starta med eller att attraktionen dör i relationen, traumatiska upplevelser osv.

    Attraktionsfaktorer, hälsa och hormoner styr människors sexualitet och speciellt kvinnors eftersom de har cykler som reglerar lust och ägglossningar.

    I klimakteriet när dessa avtar minskar oftast lusten och ställer till olika problem relaterade till sexualitet och livskvalitet för ca 60-70 % av alla kvinnor men de kan ju fortfarande känna lust även om kroppen ställer till problem och försvårar sex.

    Människor slutar nog aldrig drömma om romantik och kärlek och att känna dragning till andra individer. Det är nog åldersobundet.

  • Anders 386

    Gammal tråd med ett alltid aktuellt ämne.
    Jag hittade mitt eget gamla inlägg i tråden. Intressant. (Det var bättre förr.)Skrattande

    Tyvärr lever vi numera nästan sexlöst. Har bara blivit några få gånger senaste året. Det finns flera parametrar inblandade. Mycket beror på min partners hälsa. Framfall med en ring som måste tas ut varje gång man ska ha sex. Känsliga slemhinnor. Och tyvärr står hon inte riktigt ut med att hon blivit slapp och hon kan inte njuta när jag rör vissa slappa kroppspartier...  Dessutom ordentlig värk i bla knän som gör sexet jobbigt för henne. Lite sorgligt.
    Min potens är sämre också men funkar skapligt med lite piller. Men lusten har också minskat. Jag har faktiskt ganska kämpigt med övergången till att bli gammal. Man saknar den galna lusten man hade när man bara var 50.

    Men jag roar mig fortfarande på egen hand...  har en fleshligt som jag smyger med och experimenterar med lite annat också. Men jag saknar en kvinna att njuta tillsammans med. Rynkar på näsan

    Till stora delar har jag accepterat, jag skulle inte tänka mig att lämna min partner av den orsaken. Vi har fortfarande mycket fysisk närhet.

  • Anders 386
    sara66 skrev 2022-09-28 16:52:55 följande:
    SkämsSex är väldigt överskattat 
    Det där är högst personligt. För mig har det alltid varit jätteviktigt, nåt som gett livet en mening. Men samtidigt har brist på sex gett mig mycket negativa känslor. Men för vissa är det nåt man utan vidare kan vara utan.

    Det är väl våra gener som är upphov till våra instinkter som styr oss. Inget vi kan göra något åt...
  • Stanley89

    strax över 40 år nu och jag och min partner har inte haft sex på några år. Jag saknar det inte. Skönt att den tiden är över då vi var tvungna ha sex för att jag skulle bli gravid. Inte alltid negativt att bli äldre 

Svar på tråden I vilken ålder slutar folk att ha sex ?