enskildvårdnad vad kan det kosta?
men nu till min fråga.. hur mycket kostar det egentligen o ta in advokat och försöka o få vårdnaden?
Kolla om din försäkring täcker något av det. Annars är det skitsvårt att veta. Advokatens timpennig samt hur långdraget det blir spelar ju in.
I övrigt, vad är det han ska skriva på? I stort sett det enda han måste skriva under är väl flyttanmälan? Har ni varannan v?
Kolla om din försäkring täcker något av det. Annars är det skitsvårt att veta. Advokatens timpennig samt hur långdraget det blir spelar ju in.
I övrigt, vad är det han ska skriva på? I stort sett det enda han måste skriva under är väl flyttanmälan? Har ni varannan v?
Skolansökningar, pass och flytt är inga småsaker som en vårdnadshavare får bestämma själv. Han har rätt att sätta sig emot dina val.
nu är det om de får fotografera henne i skolan..men ju äldre hon blir,desto mer båda ska skriva under på... tex val av gymnasie... vaccinationer... osv..
Nej jag har henne heltid.. då vi bor ca 32 mil ifrån varandra.. och varje gång jag är i hans stad så säger jag till att vi är där så de kan träffas.. jag vill/önskar att de hade en bättre relation.. men han verkar inte vilja ha någon sådan.. :( sist vi var uppe för några veckor sedan så hörde jag av mig.. men han kom med undanflykter hela tiden och försökte smutskasta mig... :( så jag bara skrev att nu är vi i stan ... men han hörde aldrig av sig...tyvärr e denna historien lite för lång för att skriva allt här... men jag gör allt för min dotter och vill inte ta ifrån henne sin pappa.. bara knuffa lite på han så han förstår vad han gör!!! men iom att han lägger undan pappren olästa så känns det som att att försöka få enskild vårdnad som enda utvägen.. givetsvis får min dotter ändå träffa sin pappa om och när hon vill.
klart han har rätt att sätta sig emot mina val!! men inte äns det gör han ju!!! han bara struntar i o öppna breven!! hade han satt sig emot en flytt tex så hade han lätt kunnat skriva det på pappret han fått! men inte äns det gör han!
Skolansökningar, pass och flytt är inga småsaker som en vårdnadshavare får bestämma själv. Han har rätt att sätta sig emot dina val.
klart han har rätt att sätta sig emot mina val!! men inte äns det gör han ju!!! han bara struntar i o öppna breven!! hade han satt sig emot en flytt tex så hade han lätt kunnat skriva det på pappret han fått! men inte äns det gör han!
Val av skola och annat som tillhör barnets vardagliga vård får boendeföräldern bestämma själv om. Möjligen får man inte välja en annan skola än den barnet tillhör, men som sagt det behövs inte alls bådas underskrift för detta.
Pass kan man också skaffa men det tar lite längre tid. Om den ena föräldern motsätter sig detta i syfte att krångla kan man få pass iaf.
Flyttanmälan kan man också lämna in utan den andras underskrift, då görs en utredning om vart barnets huvudsakliga dygnsvila är och så skrivs barnet där.
Eftersom han aldrig har barnet, vad jag förstår, så fattar jag inte vad som är så viktigt med enskild vårdnad.
Ska du flytta utomlands så förstår jag, men i övrigt så går det bra ändå, lite mer krångel bara men inte nämnvärt.
på skatteverkets papper ska han fylla i om han godkänner eller inte... nu ska vi iof inte flytta mer vad jag vet. och dessutom så pratade jag med honom innan och frågade om det var ok o flytta..vilket det han sa att det var.. och han lovade o skriva i pappret...hur som helst gör jag INTE detta för o jäklas med honom. MEN jag vill att han vaknar upp och förstår vad han gör!! plus att det är inte lätt och jaga en pappa som inte bryr sig om sin dotter för 5 öre!
på skatteverkets papper ska han fylla i om han godkänner eller inte... nu ska vi iof inte flytta mer vad jag vet. och dessutom så pratade jag med honom innan och frågade om det var ok o flytta..vilket det han sa att det var.. och han lovade o skriva i pappret...hur som helst gör jag INTE detta för o jäklas med honom. MEN jag vill att han vaknar upp och förstår vad han gör!! plus att det är inte lätt och jaga en pappa som inte bryr sig om sin dotter för 5 öre!
Advokatkostnaderna för min första tvist gick på ca 70.000. Den andra ca 50.000.
Hemförsäkringen gick in så jag betalade 25% i självrisk.
Det finns advokatbyråer som ger en första rådgivning gratis, googla lite på advokater i din stad och fråga en sådan vad det skulle kosta
Jag betalade en strunt summa min hemförsäkring gick in och betalade resten.
Nu är det ett tag sedan så jag kommer inte ihåg hur "mycket" det var exakt men runt 1000 kr skulle jag gissa på.
Jag var ensamstående och hade knappt några pengar så hade det kostat skjortan hade jag inte haft råd faktiskt.
Advokatkostnaderna för min första tvist gick på ca 70.000. Den andra ca 50.000.
Hemförsäkringen gick in så jag betalade 25% i självrisk.