• Anonym (pengar)

Vi ska inte betala en krona mer!

Ja, så sa min man ang att mamman till hans barn återigen vill ha mer pengar än underhållet. Denna gång va det en aktivitet som hon ville att 4-åringen skulle börja på som kostar 1200 kr per termin.

Jag föreslog att vi betalar en viss summa utöver underhållet mot att hon aldrig mer kommer med frågor/krav om mer pengar, eftersom det är ganska ofta (denna månad 3 ggr) och han tycker det är fruktansvärt jobbigt då hon när han säger nej blir arg och skriver elakheter, och då sa han så: Vi ska inte betala en krona mer!

Det handlar inte om att vi inte har råd, det handlar om princip. Har ni några fler förslag på hur vi kan göra för att få henne att sluta komma med pengakrav? (Han har sagt upprepade ggr att det inte är någon idé, han kommer att säga nej oavsett vad, det fungerar inte.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-27 09:08
    Här kan den som vill läsa om varför pappan är avig till att ge mamman pengar.

Mamman frågar (kräver) pengar ganska ofta, denna månad tre ggr som ex.
    När pappan säger nej blir hon arg och skriver elakheter eller skriker elakheter i tfn.

Via samtal i famrätten har de kommit fram till att barnets kostnader per månad än så länge är 2 200 kr vilket alltså täcks av barnbidrag och underhåll. Ev övriga kostnader ska mamman stå för.

Dock har vi sagt (och även gjort) att vi betalar vinterytterkläder och skor samt regnkläder och gummistövlar. Även lite dyrare saker som tex cykel är vi antingen med och delar på eller betalar helt.

Droppen som kom bägaren att rinna över var när hon en gång för mycket angav en högre summa än vad kläderna/skorna kostar. Hon har gjort så rätt ofta (vad vi kan kolla) men det har 'bara' varit upp till 300 kr, men denna gång angav hon att overallen kostade 1300 kr när hon i själva verket köpte en begagnad från en vän för 200 kr.

Pappan har då krävt att vi antingen köper kläderna och skickar dit, eller så köper hon och visar kvittot så får hon pengarna. Hon är rasande förbannad över detta såklart men hon får skylla sig själv i det kan jag tycka.

Nu har det alltså blivit en principsak för pappan, vi bidrar inte med något alls mer än det som vi valt själva.

• Svar på tråden Vi ska inte betala en krona mer!
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-09-03 12:34:43 följande:

Och allt det där du räknar upp kan barnet få genom standardtillägg. Det är INTE nödvändigt att ta genom högre underhåll.

Jag håller med om att det är bra om UF kan betala standardtillägg genom att stå för vissa dyrare hobbys etc. Men det är en modell som endast fungerar om föräldrarna är överens om det. Man kan aldrig få igenom i en domstol att UF ska betala vissa uppräknade saker utan i en dom är standardtillägget alltid en summa pengar som betalas som underhållsbidrag.
  • Anonym (pengar)
    Anonym (usch) skrev 2014-09-04 15:06:15 följande:
    Underhållet är i högsta grad öronmärkt åt barnet. Kvitton på varje krona kan begäras av den som betalar.
    Falskt. Mina barns pappa begärde detta (för att hans dåvarande fru ville det) men fick ett asgarv i örat när han ville ha papper på att jag skulle spara alla kvitton och visa

Det är ju rent löjligt, om jag köper 8 apelsiner och barnen äter 5 av dem, ska jag sitta och räkna ut vad var och en av dem kostar då?

Iaf så har vi pratat men han velar, han vet inte för han vet inte vad han vill. Mamman har nämligen kommit med ett krav till, ha barnet mer eller inte alls. Vi KAN inte ha mitt i v pga avståndet och om barnet har en helg i månaden samt en dag i v hos avlastningsfamiljen och vi 3 helger, när ska hon ha barnet då? Barnet går på  förskola 8-16 varje dag.
    Då kan det som sagt bli här på heltid istället men det ville hon INTE för, hör och häpna! Hon har inte råd med underhållet
  • Anonym (Bea)
    Anonym (pengar) skrev 2014-09-04 18:09:37 följande:

Falskt. Mina barns pappa begärde detta (för att hans dåvarande fru ville det) men fick ett asgarv i örat när han ville ha papper på att jag skulle spara alla kvitton och visa

Det är ju rent löjligt, om jag köper 8 apelsiner och barnen äter 5 av dem, ska jag sitta och räkna ut vad var och en av dem kostar då?

Iaf så har vi pratat men han velar, han vet inte för han vet inte vad han vill. Mamman har nämligen kommit med ett krav till, ha barnet mer eller inte alls. Vi KAN inte ha mitt i v pga avståndet och om barnet har en helg i månaden samt en dag i v hos avlastningsfamiljen och vi 3 helger, när ska hon ha barnet då? Barnet går på  förskola 8-16 varje dag.

Då kan det som sagt bli här på heltid istället men det ville hon INTE för, hör och häpna! Hon har inte råd med underhållet

Med hennes låga inkomst borde inte hennes del av underhållet bli särskilt stor om barnet bor hos er. UF får ju göra ett avdrag med 100.000 kr på sin årsinkomst när den summa som hen ska betala i underhållsstöd ska fastställas.
  • Ess
    Anonym (Bea) skrev 2014-09-04 19:12:36 följande:
    Med hennes låga inkomst borde inte hennes del av underhållet bli särskilt stor om barnet bor hos er. UF får ju göra ett avdrag med 100.000 kr på sin årsinkomst när den summa som hen ska betala i underhållsstöd ska fastställas.
    Nä tar man det genom fk, så är det inga problem varken för boende eller umgängesföräldern. Boendeföräldern får ju alltid sina pengar då, oavsett den andres ekonomiska förmåga.
  • Anonym

Vill din man ha barnet på heltid?
  • Anonym (världen är platt)

Om ni har barnet hinner och orkar hon kanske jobba ordentligt så hon har råd med underhållet. Dessutom kan hon flytta till nåt mindre och få en slant över till sig själv med.
  • Anonym (pengar)
    Anonym (Bea) skrev 2014-09-04 19:12:36 följande:
    Jo, jag vet, hon har försörjningsstöd så hon lär nog inte betala något alls. Men det verkar som att hon inte riktigt har koll på det.
    Anonym skrev 2014-09-04 19:26:00 följande:
    Vill din man ha barnet på heltid?
    Han tvekar, men mest pga att han med sitt jobb inte kan ha huvudansvaret över tex förskolehämtning/lämning. Inte så lätt att byta jobb hux flux heller för han kan inget annat. Men vi får fundera på det.
    Anonym (världen är platt) skrev 2014-09-04 19:26:26 följande:
    Om ni har barnet hinner och orkar hon kanske jobba ordentligt så hon har råd med underhållet. Dessutom kan hon flytta till nåt mindre och få en slant över till sig själv med.
    Hon vill inte jobba. Hon fick erbjudande om jobb och bostad på en ort där hon bott förut och som är så pass nära oss att vi hade kunnat haft åtminstone någon dag mer i veckan. Men hon tackade nej.
    Hon är relativt nyutbildad i ett bristyrke så jobb finns. Hon fick sparken från ett hon hade som hon fick direkt efter avslutade studier.

• Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-09-04 16:09:31 följande:
    Jag håller med om att det är bra om UF kan betala standardtillägg genom att stå för vissa dyrare hobbys etc. Men det är en modell som endast fungerar om föräldrarna är överens om det. Man kan aldrig få igenom i en domstol att UF ska betala vissa uppräknade saker utan i en dom är standardtillägget alltid en summa pengar som betalas som underhållsbidrag.
    Enligt reglerna som är uppsatta gällande standardtillägg så står det att det INTE behöver betalas till boendeföräldern utan umgängesföräldern kan betala aktiviteter, resor, kläder osv direkt.

"Om föräldrarna har en god ekonomi bör även barnet få del av denna standard. Då barnet bor hos en förälder som lever under goda förhållanden kommer denna standard automatiskt barnet tillgodo. Om den av er som barnet inte bor ihop med har det gott ställt eller har en förmögenhet av större värde, kan ni diskutera ett standardtillägg. Ett standardtillägg är ett bidrag som går utöver beräkningen. Ett sådant bidrag behöver inte betalas kontant, utan den bidragsskyldige kan exempelvis betala för barnets lägervistelser, utlandsresor, hobbyverksamhet eller liknande."

www.forsakringskassan.se/fk_apps/FKTextServletWeb/hjalptext&nyttfonster=true

"Standardtilla?gg

Individuella fo?rha?llanden pa? barnets sida kan go?ra att barnet beho?ver ho?gre underha?ll a?n som fo?ljer av schabloner. Barnet kan ocksa? go?ra anspra?k pa? ho?gre standard och da?rmed ho?gre underha?ll ju ba?ttre fo?ra?ldrarnas ekono- miska fo?rma?ga a?r. Saken har ocksa? beskrivits sa? att a?ven mindre angela?gna behov bo?r tillgodoses om fo?ra?ldrarna har det gott ekonomiskt sta?llt (Propositionen om underha?ll till barn och fra?nskilda (1978/79:12) s. 105, 154, 400 och 422). Om barnet bor hos en fo?ra?lder som lever under goda fo?r- ha?llanden kommer denna standard automatiskt barnet tillgodo. Om den som barnet inte bor ihop med har det gott sta?llt eller har en fo?rmo?genhet av sto?rre va?rde, kan ett standardtilla?gg diskuteras, dvs. ett bidrag som ga?r uto?ver det bera?knade beloppet. Ett sa?dant bidrag beho?ver inte betalas kontant, utan den bidragsskyldige kan exempelvis bekosta barnets la?gervistelser, utlandsresor, hobbyverksamhet eller liknande [17]."

www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2014-6-6-9-Underhallsbidrag.pdf

"SVAR: Underhållsbidraget ska betalas till boföräldern. Vad gäller standardtillägget behöver ett sådant bidrag inte betalas kontant,utan den bidragsskyldige kan exempelvis bekosta barnets lägervistelser, utlandsresor, hobbyverksamhet eller liknande. "

svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/1943/underhallsbidrag-standardtillagg-avdrag.html
  • Anonym (Bea)

[quote=73931238][quote-nick]Brumma skrev 2014-09-04 20:18:03 följande:[/quote-nick]

Enligt reglerna som är uppsatta gällande standardtillägg så står det att det INTE behöver betalas till boendeföräldern utan umgängesföräldern kan betala aktiviteter, resor, kläder osv direkt.

"Om föräldrarna har en god ekonomi bör även barnet få del av denna standard. Då barnet bor hos en förälder som lever under goda förhållanden kommer denna standard automatiskt barnet tillgodo. Om den av er som barnet inte bor ihop med har det gott ställt eller har en förmögenhet av större värde, kan ni diskutera ett standardtillägg. Ett standardtillägg är ett bidrag som går utöver beräkningen. Ett sådant bidrag behöver inte betalas kontant, utan den bidragsskyldige kan exempelvis betala för barnets lägervistelser, utlandsresor, hobbyverksamhet eller liknande."

"Stand

• Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-09-04 20:18:03 följande:

"Standardtilla?gg

Individuella fo?rha?llanden pa? barnets sida kan go?ra att barnet beho?ver ho?gre underha?ll a?n som fo?ljer av schabloner. Barnet kan ocksa? go?ra anspra?k pa? ho?gre standard och da?rmed ho?gre underha?ll ju ba?ttre fo?ra?ldrarnas ekono- miska fo?rma?ga a?r. Saken har ocksa? beskrivits sa? att a?ven mindre angela?gna behov bo?r tillgodoses om fo?ra?ldrarna har det gott ekonomiskt sta?llt (Propositionen om underha?ll till barn och fra?nskilda (1978/79:12) s. 105, 154, 400 och 422). Om barnet bor hos en fo?ra?lder som lever under goda fo?r- ha?llanden kommer denna standard automatiskt barnet tillgodo. Om den som barnet inte bor ihop med har det gott sta?llt eller har en fo?rmo?genhet av sto?rre va?rde, kan ett standardtilla?gg diskuteras, dvs. ett bidrag som ga?r uto?ver det bera?knade beloppet. Ett sa?dant bidrag beho?ver inte betalas kontant, utan den bidragsskyldige kan exempelvis bekosta barnets la?gervistelser, utlandsresor, hobbyverksamhet eller liknande [17]."

www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2014-6-6-9-Underhallsbidrag.pdf

"SVAR: Underhållsbidraget ska betalas till boföräldern. Vad gäller standardtillägget behöver ett sådant bidrag inte betalas kontant,utan den bidragsskyldige kan exempelvis bekosta barnets lägervistelser, utlandsresor, hobbyverksamhet eller liknande. "

svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/1943/underhallsbidrag-standardtillagg-avdrag.html

Som jag skrev så fungerar det att göra så om föräldrarna är överens. Men en domstol kan inte i en dom skriva att vissa läger, semestrar etc ska betalas av UF eftersom en sådan dom inte går att verkställa. Om en domstol ska tilldöma barnet standardtillägg mot UF:s vilja är enda möjligheten att göra det i form av en summa pengar som läggs till på underhållsbidraget.
  • Anonym (usch)

Jag får det :)

Absolut inte, det är inräknat i en schablon, inte så mycket att diskutera.

• Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-09-04 20:29:22 följande:
    Som jag skrev så fungerar det att göra så om föräldrarna är överens. Men en domstol kan inte i en dom skriva att vissa läger, semestrar etc ska betalas av UF eftersom en sådan dom inte går att verkställa. Om en domstol ska tilldöma barnet standardtillägg mot UF:s vilja är enda möjligheten att göra det i form av en summa pengar som läggs till på underhållsbidraget.
    Vi säger såhär :)

Är du samma Bea som undervisat (och lärt mig) angående lagen tidigare så tror jag dig på ditt ord.

Annars vill jag ha bevis ;)

Är du samma borde du sluta använda anonymt nick - det är lätt att ngn använder samma vilket förvirrar...
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-09-04 20:38:26 följande:

Vi säger såhär :)

Är du samma Bea som undervisat (och lärt mig) angående lagen tidigare så tror jag dig på ditt ord.

Annars vill jag ha bevis ;)

Är du samma borde du sluta använda anonymt nick - det är lätt att ngn använder samma vilket förvirrar...

Jag är samma Bea som har diskuterat underhållsbidrag med dig tidigare. Jag använder anonymiteten när jag diskuterar sånt som har anknytning till mitt yrke pga tidigare händelser då jag inte varit anonym i det sammanhanget. Det är trist men tyvärr nödvändigt.

En domstol måste skriva domar som kan verkställas även om den ena parten sätter sig emot domen. Det innebär att en domstol inte kan skriva i en dom att UF ska betala tex en semesterresa per år för barnet. För hur ska en sådan dom kunna verkställas av Kronofogdemyndigheten? Det går ju inte att tvinga UF att åka iväg på semester med barnet. Därför kan standardtillägg i annan form än pengar inte verkställas i en dom. Underhållsdomar har ju annars en särställning när man vänder sig till KFM med begäran om verkställighet såtillvida att man inte behöver betala någon ansökningsavgift för att ansöka om verkställighet hos KFM.

Däremot är det alltså helt ok att föräldrarna i ett eget avtal kommer överens om att UF ska betala vissa saker i form av standardtillägg. Men en domstol måste verka för att deras domar kan verkställas även om föräldrarna inte är överens.
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-09-04 20:52:12 följande:
    Jag är samma Bea som har diskuterat underhållsbidrag med dig tidigare. Jag använder anonymiteten när jag diskuterar sånt som har anknytning till mitt yrke pga tidigare händelser då jag inte varit anonym i det sammanhanget. Det är trist men tyvärr nödvändigt.

En domstol måste skriva domar som kan verkställas även om den ena parten sätter sig emot domen. Det innebär att en domstol inte kan skriva i en dom att UF ska betala tex en semesterresa per år för barnet. För hur ska en sådan dom kunna verkställas av Kronofogdemyndigheten? Det går ju inte att tvinga UF att åka iväg på semester med barnet. Därför kan standardtillägg i annan form än pengar inte verkställas i en dom. Underhållsdomar har ju annars en särställning när man vänder sig till KFM med begäran om verkställighet såtillvida att man inte behöver betala någon ansökningsavgift för att ansöka om verkställighet hos KFM.

Däremot är det alltså helt ok att föräldrarna i ett eget avtal kommer överens om att UF ska betala vissa saker i form av standardtillägg. Men en domstol måste verka för att deras domar kan verkställas även om föräldrarna inte är överens.
    Som sagt - jag tror dig på ditt ord :)

Trist att det ska behövas anonymitet men jag förstår dig. Här finns tyvärr en del människor som har svårt att respektera individen..

Som alltid tackar jag för "lektionen" ;)
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-09-04 21:16:44 följande:

Som sagt - jag tror dig på ditt ord :)

Trist att det ska behövas anonymitet men jag förstår dig. Här finns tyvärr en del människor som har svårt att respektera individen..

Som alltid tackar jag för "lektionen" ;)

Tack själv, alltid lika trevligt att diskutera med dig!

Vi lär av varandra här på FL så länge folk håller diskussioner på en bra nivå :)
  • Anonym (pengar)
    Anonym (usch) skrev 2014-09-04 20:30:32 följande:

Jag får det :)

Absolut inte, det är inräknat i en schablon, inte så mycket att diskutera.

Hur fick du igenom det?
Svar på tråden Vi ska inte betala en krona mer!