• Diche79

Vad händer med SGI?

Hej,
    min son är född oktober 2013.

Har hittills tagit ut 1-2dgr per vecka.
    Sen 1/8 jobbar jag 40% och behöver inte ta ut några föräldradagar för att få det
    att gå ihop ekonomiskt.

Nu funderar jag på min SGI.
    Visst är mina mammadagar värda lika mkt närmsta 2åren oavsett hur mkt/lite jag jobbar?
    För det är väl endast SGI man ska skydda från barnets 1-årsdag?

Och angående skydda SGI:
    Om jag INTE tar ut några mammadagar och fortsätter jobba 40% och sen blir sjukskriven.
    Räknas då min SGI ut på den aktuella inkomsten när jag blir sjukskriven ?
    Dvs om jag jobbar 40% så räknas SGI ut baserat på det?

• Svar på tråden Vad händer med SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Från barnets 1-årsdag måste man ha en sysselsättning med minst 5 hela dagar per vecka, antingen med föräldrapenning, arbete eller en kombination, för att skydda sin SGI. 

Om man väljer att inte skydda sin SGI sänks den till den faktiska inkomsten. Om man då behöver ansöka om sjukpenning eller tillfällig föräldrapenning(VAB) kommer det att beräknas på den sänkta SGI:n.

Man behåller dock samma föräldrapenning, även om man har fått sänkt SGI efter barnets 1-årsdag, tills barnet fyller 2 år.

Hälsningar
    Bo, handläggare

• Diche79

Så den sänks till den faktiskta inkomsten som jag har den dagen jag ansöker om VAB eller sjukskrivning?

Om jag till exempel jobbar 40% och tar ut 1 föräldradag så får jag SGI baserat på det?
    Och när jag sen börjar jobba 100% igen så blir min SGI baserad på det?

• Försäkringskassan

Hej igen,

Om du går ner i arbetstid efter barnets ettårsdag utan att ta ut föräldrapenning som motsvarar din arbetstidsminskning så ska din SGI fastställas enligt din faktiska inkomst från förvärvsarbete. Det innebär att om du arbetar 40% och endast tar ut en föräldrapenningsdag i veckan så ska din SGI fastställas enligt din inkomst på 40%.

När du återgår till att arbeta 100% och har som avsikt att göra detta i minst 6 månader så ska din SGI fastställas enligt din inkomst på 100%

Hälsningar

Allan, Handläggare  

• Diche79

Hej igen,

kan man ta ut semesterdagar på de dagar man inte jobbar?

Till exempel :
    mån - föräldrapenning
    tis-ons - semester
    tors-fre - jobb.
    Är då SGI skyddad?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetar 2 hela dagar, tar en hel föräldrapenning dag samt 2 semesterdagar, så skyddar du din SGI. Detta eftersom semesterlikställs med arbete. Det gäller, som sagt, att ha sysselsättning minst 5 helad dagar /vecka.

Hälsningar

Mia, handläggare

Svar på tråden Vad händer med SGI?