• Anonym (Familjehem)

Påverkas föräldrapenning av tjänstledighet pga familjehemsuppdrag?

Hej!
    Jag och min man har uppdrag som familjehem. Pga detta uppdrag så har jag varit tjänstledig från min tjänst i olika grader (25-60%), jag har under hela tjänstledigheten fått inkomstbortfallet ersatt av placerande kommun. Påverkar denna tjänstledighet min föräldrapenning?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Påverkas föräldrapenning av tjänstledighet pga familjehemsuppdrag?
  • Försäkringskassan

Hej!

Familjehemsersättningen kan räknas med i den sjukpenninggrundande inkomsten(SGI) och man kan ha rätt till sjukpenning om man på grund av sjukdom inte kan vårda fosterbarnet.

Om man vårdar fosterbarnet och får ersättning för det under samma tid som man ansöker om föräldrapenning minskas SGI:n med familjehemsersättningen. Föräldrapenning beräknas då endast på inkomst från det ordinarie arbetet.

Hälsningar
    Bo, handläggare

• Anonym (Familjehem)

Hur ska min arbetsgivare fylla i min inkomst? Ska de fylla i att jag fått min vanliga lön från dem eller ska de fylla i att jag varit tjänstledig?

Påverkar inkomstbortfallet min SGI och därmed min föräldrapenning?

Om inte, hur ska jag redovisa att jag fått inkomstbortfallet?

• Försäkringskassan

Hej! 

Arbetsgivaren fyller i din aktuella inkomst och arbetstid och ska

också skriva i perioder som du har varit tjänstledig.

Du behöver även lämna uppgifter om din  ersättning som familjehemsförälder (exklusive kostnadsersättning)  eftersom det kan räknas med i din SGI.

Hälsningar

Vera, handläggare

Svar på tråden Påverkas föräldrapenning av tjänstledighet pga familjehemsuppdrag?