Vid vilken ålder började ni med kalas?
Vad är en bra ålder för att börja med barnkalas? Skriv gärna hur ni gjorde urvalet, bjöds hela förskoleklassen/skolklassen, endast tjejer/killar, endast viss ålder etc.
Vad är en bra ålder för att börja med barnkalas? Skriv gärna hur ni gjorde urvalet, bjöds hela förskoleklassen/skolklassen, endast tjejer/killar, endast viss ålder etc.
Jag hade mitt första som femåring. Dottern ska ha ett minikalas nu när hon fyller tre år då vi bara ska bjuda med grannbarnen med föräldrar till lekland. Större och mer organiserat kalas ser jag ingen mening med än på några år.
15, när folk börjar dricka alkohol. Annars blir det ett jäkligt lame kalas.
Fyra år har mina varit när de fått bjuda vilka de vill från dagis.
Vi hade första kompiskalaset vid fyra år för dottern och det blir nog samma i höst med sonen som då fyller fyra. Vid tre år har ingen av dem greppat det där med kalas.
Vi bjöd fem kompisar och i den åldern kommer ju de flestas föräldrar med. Jättelagom grupp, att ha för många barn i den åldern tror jag bara är jobbigt för alla. Två killar och tre tjejer tror jag det var. Vi bjöd de barn hon brukade leka med.
På femårskalaset var det alla tjejerna på avdelningen, typ 8-9 barn.
Två timmars kalas är lagom och vi hade på eftermiddagen så det bara var fika, ingen mat.
Vi har inte haft barnkalas för 2-åringen än. Idag var hon på sitt första kalas - en 3-åring på förskolan som fyllde. De hade bjudit alla 15 barn på avdelningen, men det var bara 4 som kunde komma (bjudning med ca 1 veckas varsel). Tänker mig något liknande nästa gång det blir födelsedag.
Väldigt enkelt. Fri lek i hemmet ett par timmar med närvarande föräldrar för de som önskar. Tex korv och bröd samt tårta/glass. Någon liten fiskdamm.
Barnkalas som med dagisgruppen var första gången vid 3 år. Med vänner och familj har vi haft sen 1 år.
Tack för era svar! Min dotter fyller fyra i januari och pratar redan om kalas. Funderar på att göra som många av er gjort, bjuda de hon leker mest med.
Äldsta fyllde 3 i år. Vi tvekade lite på hur vi skulle göra. Men bestämde att vid 4 så får hon välja vilka hon vill bjuda. Eller ja, då bjuder vi in hela dagis på barnkalas.
Men det har ändå varit barnkalas varje gång då det varit mycket barn på kalasen. Och det har varit barnkalasteman på alltihop.
Men vid 4 blir det inbjudningskort.
När dottern fyllde 1 år så hade vi kalas. Då bjöd jag kompisar som var mammalediga med barn i samma ålder. Både gamla kompisar och sådana som jag lärde känna via mammagruppen och tyckte om att umgås med.
I går fyllde dottern 3 år och då hade jag bjudit tjejerna på hennes dagisavdelning (4 st) + hennes bästis (vars mamma jag umgås med ''privat''). Så totalt (inkl oss) 6 st 3-åringar och 6 st mammor var här. Supertrevligt att lära känna dagismammorna lite mer än bara snabbt vid hämtning/lämning.
Snart ska min dotter fylla 5 år och ska ha sin första kalas med kompisar. Hon har varit på 6 st. kalas under året, och då fyllde alla hennes flickkompisar 5 år. Hon har inte varit bjuden på någons kalas innan.
Vi ska bjuda alla som har bjudit henne till kalaset, möjligen en till flicka som har inte firat födelsedagen men leker också med min dotter på dagis.
Sonen hade sitt första "kompiskalas" när han fyllde tre, och det var bara några stycken, typ grannungar och en kusin.
När han fyllde fem däremot så fick han välja... Han fick bjuda alla han ville och det blev 14 ungar från dagis, som tur var så fixade ett "lekland" allt, dyrt, men värt varenda krona för att slippa det själv xD
Dottern hade första när hon fyllde 4 och då bjöd vi alla som var lika gamla plus de i andra åldrar som hon lekte mycket med. Sonen kommer nog ha sitt första när han är 3 för att dottern så gärna vill att han ska ha kalas. Men då bjuds nog de kompisar sonen har där dottern är kompis med storasyskonet så det blir som ett syskonkalas. Finns 2 sådana syskonpar så då blir det 4 barn där 2 är till det äldre barnet.
Min son fyller 3 år nästa vecka och ska ha ett utomhuskalas i en park/lekplats tillsammans med en tjej från dagis. Vi har flyttat 10 mil så han har fått sluta på sitt dagis för 3 månader sen och inte fått plats på ett nytt så därav detta upplägget. Vi bjuder alla 14 barnen från hans dagis, alls är 2-3 år. Han har bara varit på ett kalas innan sommaren hos en pojke som skulle byta dagis och hade kalas i trädgården. Vi ska grilla korv och leka några lekar
VI har inte haft än (barnen är 4, 3 och 1). Tror vi kommer ha första när äldsta fyller 5 år. Han har precis blivit bjuden på sitt flrsta barnkalas till en förskolekompis, och den pojken är ett år äldre. Kändes för tidigt nu när han fyllde 4 i våras.
Vid 4 år hade vi första kalaset. Vi hade det tillsammans med en dagiskompis som fyllde samma dag och bjöd hela dagisgruppen. Vi höll till ute i en lekpark.
Jag har väntat tills hon visat intresse själv, och det är nu , när hon fyller 5 år. Vi bjuder de hon leker mest med på dagis (lämnar inga inbjudningar på dagis utan postar för att vara schysst), en 8 st tror jag, och sen 2 barn till som är barn till mina kompisar som hon träffat mycket och har kul med.
Jag tänkte göra det ganska enkelt med korv och bröd, tårta och kakor, skattjakt eller fiskedamm och däremellan fri lek. Tänker mig att det handlar om 2 timmar...