• Many

150kg + och PCOS, börjat med LCHF, vill bli GRAVID!!!

Jag skulle vara jättetacksam om någon ville ge mig lite hopp och motivation. Tungan uteMånga i min situation skulle nog se min situation som nästan hopplös och ge upp innan dom ens hade börjat.Rynkar på näsan Hoppas jag är i rätt forum då min situation skulle passa in i många forum.

Jag är 34 år och vill ha barn. Har inga barn sedan tidigare men har ett 4,5år långvarigt förhållande. Jag är egentligen klassad som fet, men jag avskyr ordet och kallar mig hellre för kraftigt överviktig. Jag väger på tok för mycket och har varit överviktig hela mitt liv sen barndomen. Vet inte exakt vad jag väger men har för mig att vågen för något år sedan stod på hemska 155-160kg Förvånad. Jag har PCOS som jag fick konstaterat för något år sedan i samband med min otroligt långdragna och oregelbundna mens. Om övervikten beror på PCOSen eller om PCOSen beror på övervikten är ju svårt att säga.Obestämd

Jag och sambon har försökt att bli gravida länge nu, ca 1,5år utan framgång. Jag kastade mina minipiller Cerazette och MiniPe efter 8års konstant användning och då tog det 5mån innan mensen kom igång. Därefter har blödningarna varit flera veckor långa och cyklerna har landat på mellan 40-70 dagar långa. Det har ju därmed varit näst intill omöjligt att hitta någon slags ägglossning (om jag nu har någon) med hjälp av äl-tester. Dock förjar jag alltid småblöda 14-15dagar före mensen och ända fram till mensen, så misstänker att detta kan vara i samband med ev. ägglossning, då jag sett ett mönster. Det tog mig lång tid att hitta detta mönster och inser nu att vi under de här nästan 2 åren nästan aldrig har lyckats pricka in vårt "mys" i samband med ev. äl. Jag har de senaste månaderna fått kraftig stegring på äl-tester kring förväntad äl (dock inte lika starkt som kontrollstrecket) men mycket starkare än vad jag får under resten av cykeln. Jag har gjort otaliga äl-tester som ni förstår av min situation.

Jag har nu börjat med att äta LCHF, kontaktat VC för att träffa läkare. Vill väga mig, ta blodtryck, kolla blodtryck, blodfetter och diskutera Metformin samt bli remitterad till en dietist för att få råd och stöd. Den här gången är jag beslutsam att lyckas gå ner i vikt. Det som är svårt är att jag är vegetarian sedan 25år (äter ej fisk/skaldjur) och har svårt för ägg... detta i kombination med LCHF. Jag har väldigt sockersug och älskar kolhydrater i form av pizza, kinamat, chips, choklad och cola mm. Detta har jag som sagt att kämpa med, men denna gången är jag fast beslutsam om att lyckas. Jag har inget fel på sköldkörteln vad jag känner till.Äpple

Jag VILL HA BARN, helst NUUU, då den biologiska klockan tickar och jag har en sambo som älskar barn.

Snälla, ge mig hopp och några positiva kommentarer och seriös kritik på detta!!!!!! {#emotions_dlg.flower}

Love to you all!!!

• Svar på tråden 150kg + och PCOS, börjat med LCHF, vill bli GRAVID!!!
  • Anonym (Lyckades!)

Har pcos och övervikt (100kg). Fick metformin och rådet att banta 15 kg innan pergotime skulle sättas in (för att tvinga fram ägglossning), vilket gjorde mig sur, så att jag gick ner 16 kg på mindre än 3 mån genom 10000 steg om dagen, hälsosam mat (hade inte hört talas om lchf) och metformin som verkligen hjälpte till med att hålla blodsockernivån på en bra nivå och därmed minska mat och sötsug. Vid återbesök hos läkaren skrevs pergotime ut samtidigt som hon såg på vul att ett ägg såg moget ut. Hon bad oss försöka de närmaste dagarna och det gick! Behövde aldrig hämta ut pergokuren, är nu mamma! Lycka till! Det går bara man ger sig katten på det!

• Decibel84

Jag gjorde ju en gyn undersökning och en spolning men fick aldrig höra något om några "fina ägg" som jag läser och hör om att så många andra fått höra.
    så nu måste jag fråga på återbesöket varför dom inte sa något

• Decibel84
    Emmeliina skrev 2015-01-08 20:30:45 följande:
    Nej absolut är det bra att det finns dock tycker jag det ska ses som en sista utväg, vilket det inte gör av alla. Har många i min umgängeskrets som gjort den operationen och betalt ut egen ficka för att de inte fått den beviljad av landstinget, men sen har det inte riktigt hängt med i psyket med hur man måste ändra sin livsstil och då gör det ju inte särskilt mycket nytta heller.

Men det är bra att det funkar för dig och har hjälpt dig :) det var absolut inget ont menat till de som gjort operationen, och jag ber om ursäkt om det verkade så.
    Jo det finns idioter och dumma människor tjocka som smala;) Psyket hänger inte med och det finns massor med nackdelar med att göra en OP, många har ju blivit jätte sjuka. Men för mig var det ett val jag gjorde då jag inte kunde gå ner så pass mycket själv. Nu blev jag ju aldrig smal..gick ner 30 kg men skulle behöva 30 till men min kropp håller hårt på dom:) MEN opererad för 3 år sen men har inte gått upp i vikt och det är  tydligen ovanligt.

Nej tog inte illa upp men hör det så ofta att folk tror att detta är en quick fix, det handlar ofta om att man bara vill överleva och ha ett dugligt liv
  • LCHF4life

Starkt jobbat! Jag började med LCHF efter att ha gått upp 30 kg med mitt första barn. Gick sedan ner 40kg. Jag har en väninna som vägde ca.100kg och har PCOS. Hon har nu med LCHF lyckats gå ner till 75kg. Mensen kommer regelbundet (vilket aldrig har hänt tidigare) plus att hon som tidigare var laktoskänslig nu kan dricka och äta "vanliga mejeriprodukter. :D

Kör hårt!

Mvh

• Matilda03

Bra att det har funkat för dig med lchf TS! För mig funkade det inte alls, men det beror på att jag har en ätstörning med hetsätningsproblematik så att inte alls äta socker och kolhydrater gjorde de problemen mycket större för mig. Vet inte om det varit så för dig men om så kan det vara en sak att ha i bakhuvudet att restriktioner ofta ökar risken för hetsätning.

• Decibel84
    Matilda03 skrev 2015-01-23 10:33:51 följande:

Bra att det har funkat för dig med lchf TS! För mig funkade det inte alls, men det beror på att jag har en ätstörning med hetsätningsproblematik så att inte alls äta socker och kolhydrater gjorde de problemen mycket större för mig. Vet inte om det varit så för dig men om så kan det vara en sak att ha i bakhuvudet att restriktioner ofta ökar risken för hetsätning.

EXAKT så funkar det för mig
    därför jag gjorde en GBP
  • Many
    Matilda03 skrev 2015-01-23 10:33:51 följande:

Hej, tack för att du delade med dig. Nej, jag har inte någon sådan problematik. Jag har nog andra problem som beror på olika saker. När jag växte upp så var jag lite rultig och nekades ofta godis o andra gottigheter och fick aldrig någon pedagogisk hjälp o förståelse hemifrån, då ingen i familjen var överviktig. Så jag åt godis i smyg eller såfort jag kunde och det har nog hängt med ända upp i åren. Så när jag flyttade hemifrån så öppnades ju en hel värld av möjligheter att äta PRECIS VAD MAN VILLE. Så jag begränsade mig aldrig, utan åt pizza, godis, dricka, choklad o chips precis när jag hade lust. Hade aldrig tanken att man kanske skulle spara sig till lördagen eller liknande. Dessutom har jag varit vegetarian sedan13 års ålder och har sedan dess alltid lagat min egen mat. Min mamma lagade alltid klassisk husmanskost, men då jag från början tyckte det var kul med matlagning så lagade jag allt möjligt. Ofta blev tallrikarna bestående av stora lass med pasta, ris eller potatis, alltid vitt bröd till frukost och mycket juice och saft. Eftersom jag inte visste att jag hade PCOS tills för ett par år sedan, så trodde jag att det var enbart mitt matintag som var grunden till min övervikt och det blev lite skamligt för mig. Först nu har jag ju insett att mitt problem förmodligen hänger ihop med att jag iom PCOSen är extra känslig mot kolhydrater, vilket har lett till denna övervikt. Jag har dock alltid haft starkt självförtroende, trivts med mig själv, varit fullt rörlig och aktiv inom yrkeslivet och varit ute i svängen, rest och aldrig begränsat mig i något jag velat göra. Men jag har fått så många blickar och fula kommentarer genom åren att jag inombords byggt upp någon slags revanshkänsla. Jag ser i grunden bra ut, fint hår, sött ansikte, fin hy, mycket muskler osv, så jag har alltid i spegeln ändå sett en fin, smart o söt tjej som brytt mig om sitt utseende vad gäller kläder o styling. Men omgivningen har uppenbarligen sett något helt annat och det smärtar mig faktiskt. Men nu är jag på god väg att passa in i människors mall snart. Det är ju dock inte mitt främsta mål, utan det faktum att jag vill bli gravid, eller att få hjälp att bli det. Det var en lång story om min bakgrund. Kanske någon som känner igen sig?!?!
  • Aloise

Wow, imponerad av din kamp TS! Starkt jobbat!

Själv väger jag strax över 100 och fick nyss reda på att jag har pcos (gick till läkarn då jag inte får nån ägglossning vilket jag vill ha nu när jag vill bli med barn)

Så nu har jag också börjat med LCHF, metaformin och spironolactonctone. Har gått ner 3 kg på snart en vecka och är inte alls sugen på sött eller pasta (min fd bästa vän)

Svar på tråden 150kg + och PCOS, börjat med LCHF, vill bli GRAVID!!!