• Trolla

Oförändrad SGI om gravid innan första barnet är 1 år och 9 mån?

Hej!

Min dotter blev 1 år och 9 mån 140801. Jag är gravid igen, det är tidigt, men jag vet inte om jag blev gravid innan dess. Jag jobbade heltid innan jag fick dottern, sedan heltid direkt efter föräldraledigheten fram till april i år. Sedan dess jobbar jag deltid. Om den nya graviditeten beräknas till innan dottern blir 2,5 år (150501), får jag då behålla mig sgi beräknad på heltid? Gäller det även om det nya barnet beräknas till tex 22/4, med föds i maj?

Med vänlig hälsning, Trolla

• Svar på tråden Oförändrad SGI om gravid innan första barnet är 1 år och 9 mån?
  • Försäkringskassan

Hej

Blev du gravid innan din dotter var 1 år och nio månader eller om det kommande barnet föds innan din dotter fyller 2,5 år så får du samma föräldrapenning som vid första barnet. Menar du att din dotter blir 2,5 år 1 maj 2015? Föds barnet fore 1 maj så ska du ha rätt till samma föräldrapenning som vid första barnet.

Hälsningar

Alex, handläggare

• Anonym

Hej igen!

Jag vet inte när jag blev gravid. Min dotter blir 2,5 år 1a maj 2015, ja. Så om nya barnet till exempel beräknas till 22/4, men föds 3/5, får jag ändå behålla samma föräldrapenning som vid första barnet? Alltså, räknar ni på när läkaren tidsbestämmer beräknad födsel eller när barnet faktiskt föds?

• Försäkringskassan

Hej

När du fått beräknat förlossningsdatum så kan man räkna ut när du blev gravid. Därefter räknar man på om du blev gravid innan barnet var 1 år och 9 månader. Jag tror att barnet måste födas innan din dotter är 2,5 år. Det bästa är att räkna fram vilket datum du blev gravid.

Hälsningar

Alex, handläggare

• Anonym

Hej,

Ok, men du är inte säker då? Vem ska man fråga för att få ett säkert svar?

Tack på förhand!

• Försäkringskassan

Hej!

Om man blir gravid på nytt innan barnet är ett år och nio månader ska föräldrapenningen beräknas enligt samma föräldrapenning (FGI) som man hade med det första barnet.

Föds det nya barnet innan det tidigare barnet uppnått två år och sex månader ska som regel föräldrapenningen för det nya barnet beräknas efter förälderns ursprungliga ersättningsnivå. Det här gäller dock inte om det nya barnet föds för tidigt.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Oförändrad SGI om gravid innan första barnet är 1 år och 9 mån?