Pimpinellan skrev 2014-08-22 20:09:27 följande:
Bland det värsta skräpet jag läst på länge! Psyket påverkar INTE fertiliteten! Det är oerhört elakt att påstå det och väldigt skuldbeläggande för kvinnan. Kost och örter hjälper sannerligen inte heller. De vanligaste orsakerna till infertilitet är ingen ägglossning eller dåliga spermier-ungefär lika vanliga anledningar. Ingen äl avhjälps med Pergo eller sprutor eller i vissa fall viktnedgång och dåliga spermier avhjälps kanske inte alls. Hur som helst krävs det adekvat hjälp när man försökt minst 2 år. Och hjälpen består i Pergo,insemination eller IVF beroende på vad som hittas.
ts: lycka till med allt!
Det kanske var otydligt men jag talar till dem båda, dvs både mannen och kvinnan. Det finns en hel del om att lägga om kosten så att kroppen mår bra fysiskt och så att hormoner och hela tåget ska funka bra för att det ska ske en befruktning.
Och jo, psyket påverkar på så vis att om du är stressad så förhindrar du olika kroppsliga funktioner att fungera. Det finns ju stress som blir så allvarlig att den blir kronisk, den stressen är skadlig för den fysiska kroppen (och det mentala). Därför är det viktigt att man (paret) mår bra.
TS-paret är 25 resp 28, att börja med insemination känns lite väl tidigt. TS, du kan se om ni kan gå på undersökning dvs för ägg/spermie-kvalitet osv för att se hur allt funkar. Då kan ni se om det finns något ni kan få hjälp med. Men personligen tycker jag att det känns lite väl tidigt att börja med insemination/IVF osv. Dock känner jag dubbelt här, för även om jag tycker att det är tidigt för er ålder så tycker jag även att ni inte ska vänta för länge. Därför säger jag att ni skulle kunna kolla upp er för att se om det kan finnas någon orsak till att det tagit lång tid.
TS, rädsla kan också vara en slags oro, dvs rädslan att ni går barnlösa, rädslan att mensen ska komma varje månad som påminnelse. Oro kan visas på olika sätt och det är inte alltid man ser allt själv. Men tycker det är bra att ni försöker att få bort all oro och stress :)