• Lilas

Vad menas med fungerande amning?

Vad räknar ni som fungerande amning? Mitt barn är nu 2,5 månader och jag ammar. Det har dock varit en del problem kring amningen (men helt problemfritt funkar det väl knappt för nån?). Jag har haft upprepade mjölkstockningar, 6-7 stycken, varav flera med frossa och hög feber. Jag har nu på mitt ena bröst en blå vårtgård (raynards syndrom?) och på det andra bröstet har jag white spot som gör att mjölken inte kommer ut och hela bröstet ömmar. 

Ska jag fortsätta amma? (såklart mitt eget val, men vill ha åsikter) eller är detta något som drabbar alla som man får vänja sig vid att det är? 

Räknas amningen som fungerande när barnet kan amma, eller när det fungerar smärtfritt?

• Svar på tråden Vad menas med fungerande amning?
  • Anonym

Jag skulle säga att amningen funkar om barnet mår bra och går upp som det ska och mamman tycker det är värt ev besvär.

Det senare är ju extremt individuellt.

Jag har klarat mig rätt bra, bara en rejäl mjölkstockning på 4 barn, bara lite svamp med ett barn. Det jobbigaste var när ena ungen i en månads tid var helt hysterisk innan han riktigt tog tag och sög fast. Jag misstänker att han hade synpunkter på takten det rann till. Det var bara att amma på natten som gick utan strul dagtid vrålade han 5-15 min helt rabiat innan varje amning. Men det gick över det också.

Själv kan jag nog tänka mig att ta rätt mycket strul eftersom jag faktiskt verkligen gillar att amma. Men det finns absolut de som orkar med mer än vad jag skulle göra och de finns de som orkar mindre.

• Anonym (!)

Alltså, amningen ska ju vara en mysig stund. Om du har ont eller får ångest av att amma, så bör du snarast sluta med amningen.

Själv känner jag endast ett ytterst fåtal personer som haft riktiga problem med amningen. För de allra flesta jag känner, har det gått helt smärtfritt och i min bekantskapskrets så har de första ammar sina barn i minst 1,5 år.

Själv ammade jag mitt barn i 2,5 år. Det har gått smärtfritt från första stund (även om jag vid ett tillfälle fick ett sår på ena bröstvårtan. Jag fick då amma med ena bröstet och pumpa det andra. Såret läkte efter bara några få dagar).

• Anonym (!)
    Anonym (!) skrev 2014-08-21 10:02:32 följande:

Alltså, amningen ska ju vara en mysig stund. Om du har ont eller får ångest av att amma, så bör du snarast sluta med amningen.

Själv känner jag endast ett ytterst fåtal personer som haft riktiga problem med amningen. För de allra flesta jag känner, har det gått helt smärtfritt och i min bekantskapskrets så har de första ammar sina barn i minst 1,5 år.

Själv ammade jag mitt barn i 2,5 år. Det har gått smärtfritt från första stund (även om jag vid ett tillfälle fick ett sår på ena bröstvårtan. Jag fick då amma med ena bröstet och pumpa det andra. Såret läkte efter bara några få dagar).

* så har de flesta ammat, ska det stå.
  • Lilas

Tack för ditt svar. Det är lite det jag känner nu, är så fruktansvärt trött på att ha ont, är det inte i brösten så är det i bröstvårtorna. Jag försökte amma mitt första barn i 4 veckor, och det gick verkligen inte. Jag försökte att amma med amningsnapp och alla möjliga trix för att få henne att ta bröstet, men det gick inte så fick börja med ersättning då när hon var 4 veckor. 

Därför känner jag att nu funkar faktiskt amningen, eftersom att barnet tar bröstet och kan amma. Men jag däremot har ständiga problem med brösten och vårtorna. 

Jag känner mig så besviken över att det aldrig blir bra och att det alltid gör ont, svider och blöder. Ska jag sluta eller stå ut? Önskar så att det fungerade utan smärta

• Lilas

Kanske ska tillägga att bvc tycker att viktuppgången är för låg också, 700 gram sedan hon föddes och vägdes på 2- månaders besöket. Det gör att jag känner mig än mer kluven då bvc hintar om att börja ge ersättning 1-2 gånger per dag. 

• Anonym (!)

Hyr en pump - en sån elektronisk och mata barnet med kopp. Mellan var tredje klunk från koppen, så sätter du in ditt finger i barnets mun och låter barnet snutta på det (för att bibehålla sugreflexen).

Smörj bröstmjökt på dina bröstvårtor minst en gång var tredje timme, så ska du se att såren är läkta inom en vecka och du kan amma smärtfritt.

Jag var kvar på BB i en vecka och fick hjälp och instruktioner kring amningen. Sök dig till amningshjälpen - ett hett tips.

• Anonym

Begereppet "fungerande amning" tror jag egentligen betyder att man helt enkelt har fått igång en mjölkproduktion som barnet växer, frodas och mår bra på. Och att det har varit så ett tag så att det så att säga är stabilt. Jag tror inte man i "begreppet" inbegriper mammans eventuella krämpor. menar inte att de inte är oviktiga eller så, så ingen läser in något tokigt .

Huruvida du vill amma, desamma eller inte amma alls har jag ingen uppfattning om. Det är något du måste välja själv som passar dig och ditt/dina barn. Jag har ammat tre barn relativt länge. Jag har haft lindriga besvär av kärlkramp (inte reynaulds för huvudsakligen när något varit knas med bröstet som stockning eller sår eller liknande). Jag har också en tendens att få white spots. Har fått det med båda mina sista barn. Det går att få bukt med, men se till att vända dig till någon som kan det - inte bvc. Urjobbigt när det krånglar. Fantastiskt när det fungerar smärtfritt för alla....vilket det gjort för mig större delen av tiden.

Min spontana tanke utifrån det du skriver i TS? Du har inte överproduktion? White spots är något som är typiskt för just det. Och det ger ju stockning om man inte får bukt med dem. Kärlkramp får man lätt när bröstvårtan på något sätt är "skadad"....som en white spot. 

• Flickan och kråkan
    Anonym skrev 2014-08-21 11:14:20 följande:

Begereppet "fungerande amning" tror jag egentligen betyder att man helt enkelt har fått igång en mjölkproduktion som barnet växer, frodas och mår bra på. Och att det har varit så ett tag så att det så att säga är stabilt. Jag tror inte man i "begreppet" inbegriper mammans eventuella krämpor. menar inte att de inte är oviktiga eller så, så ingen läser in något tokigt .

Huruvida du vill amma, desamma eller inte amma alls har jag ingen uppfattning om. Det är något du måste välja själv som passar dig och ditt/dina barn. Jag har ammat tre barn relativt länge. Jag har haft lindriga besvär av kärlkramp (inte reynaulds för huvudsakligen när något varit knas med bröstet som stockning eller sår eller liknande). Jag har också en tendens att få white spots. Har fått det med båda mina sista barn. Det går att få bukt med, men se till att vända dig till någon som kan det - inte bvc. Urjobbigt när det krånglar. Fantastiskt när det fungerar smärtfritt för alla....vilket det gjort för mig större delen av tiden.

Min spontana tanke utifrån det du skriver i TS? Du har inte överproduktion? White spots är något som är typiskt för just det. Och det ger ju stockning om man inte får bukt med dem. Kärlkramp får man lätt när bröstvårtan på något sätt är "skadad"....som en white spot. 

Vet inte varför det blev "anonym". Det var jag som skrev
Svar på tråden Vad menas med fungerande amning?