• S Michaela

Syskonvagn eller inte?

Hejsan!
    Vi planerar/har precis börjat försöka få till ett syskon till våran nu 1-åriga son.
    Säg att syskonet kommer när våran fina son är
    2 år +/- 3 månader.

Funderar redan nu på vagn (har inte tänkt köpa någon förens jag är gravid i 4:e månaden typ, men ändå)
    För tillfället har vi en superbra Crescentvagn till killen men vi har tänkt göra oss av med den snart och köps en sulky.

Frågan är då vad som ni tror är bäst när nästa barn kommer?
    En syskonvagn med både sitt och liggdel, eller en enkelvagn med ståbräda (och sulkyn när vi är iväg hela familjen, eller när någon mer än jag kan köra vagn)?
    Jag utgår från att vår son kommer att vara ca 2 år då, om det tar sig inom någon månad

Vad har funkat bäst för er? Syskonvagn eller enkelvagn?

Skulle ju funka att ha både och, enkelvagn och syskonvagn, men då jag inte är jättemycket för begagnat så blir det ju dyrt att köpa nya både och :)

• Svar på tråden Syskonvagn eller inte?
  • viseversa

En två åring behöver en sittplats. Man är inte så stor när man är 2år.

• Orkide

Vår son var två när lillasyster kom och syskonvagn behövdes. Nu åtta månader senare så används den fortfarande varje dag.

• mammalovis

Min äldsta var 2,5 när lillasyster kom. Då vi går mycket i stan var syskonvagn en ren överlevnad vid trotsigt barn. Nu har det gått ett år och vi använder syskonvagnen dagligen. Visst går storasyster mer, men hon orkar sällan hela tiden och jag vill väl kanske inte heller gå och dra benen efter mig. Med småsyskon blir det ju mer mat- och sovtider att passa första två åren och därför vi har mer bråttom.

• daimstrut

Hade ingen syskonvagn. Äldsta var dock 2 år 3,5 mån. Hade mjuklift så de kunde bytas av i början när stora fortfarande sov middag. Hade två vagnar ibland, men stora vägrade i princip vagn all vaken tid, ville gå själv. Men ståbrädan gillades så den användes flitigt Är man ute mycket själv med barnen och behöver gå längre sträckor så tror jag att syskonvagn är väldigt bra. Bugaboo Donkey verkar va den optimala men den kostar en förmögenhet.

• Kina79

Jag hade inte klarat nu utan syskonvagn. Storasyster var 2 år och 2 månader när lillasyster föddes. Jag använde den dagligen. Däremot hade jag en Brio vagn med mjuklift också, ibland är det skönt att bara ha enkelvagn.
    Syskonvagn användes till stora var 3 1/2

• S Michaela

Det blir en syskonvagn, vi ska köpa en Bugaboo Donkey så att man kan "göra" den till en enkelvagn när man vill det. Vi har också precis köpt en ny Emmaljunga sulky som sonen åker i nu, så då har vi ju både och när andra bebisen kommer.

Tack för era tips! Inte lätt å veta hur man ska göra när man aldrig haft äldre barn än det barn man har nu, eller inte haft fler heller för den delen :)

• Paincake

Vi var osäkra på om vi behövde en syskonvagn eller inte så vi köpte ett bättre begagnat åbäke från Blocket för 1500 kr. Om vi inte behövde någon så kunde jag sälja vidare den utan att gå med förlust. Om syskonvagnen var oumbärlig kunde jag köpa en bättre, smidigare och mindre sen.

Det slutade med att vi sålde den vidare för 2000 kr (efter att ha rustat upp den lite) och sket i att köpa en ny.

• FlitigaLis

Sonen var 2 år och 2 månader när lillasyster föddes. Vi har ingen syskonbarn, har en ståndare som vi använt tre gånger.

Ska vi på utflykt allihopa tar vi en liten sittvagn. Om jag sticker iväg med barnen själv har jag bebis i sjal eller sele och sonen i vagn.

Vi har en kombivagn och har slutar använda liggdelen, den har ju fullt liggliften ändå. Så man kan skifta lite vem som sitter i.

En bra sjal eller ergonomisk sele kan jag verkligen rekommendera. Jag kan busa med sonen i lekplatsen, vi går i skogen, när lillasyster skriker och jag måste fixa lunch till sonen tar jag henne i sjalen så kan jag amma, vagga och vyssja samtidigt som jag lagar mat

Svar på tråden Syskonvagn eller inte?