Hjälp, behöver oberoende åsikt
Behöver lite oberoende åsikt utifrån! Om jag verkligen är helt ute o cyklar eller inte..
Såhär ligger de till lite krasst:
Jag o mina barns pappa har separerat för över 1 år sedan.
Vi bor nu ca 2 mil ifrån varandra..
Jag flyttade och barnen går kvar på samma förskola.
Funkat fint!
Men nu ska jag flytta ca 15 min från pappan, ska påbörja en 3 årig högskoleutbildning.
Blev bestämt att jag ska ha barnen varje helg och han barnen på veckorna så de kan gå kvar på samma förskola. Sen är barnens pappa väldigt inrutad på att de absolut inte får flytta och börja annan förskola eller gå varannan vecka på ett annat dagis.
Vilket jag också tycker tar emot lite för är lugnast för de o gå kar helt.
Men till just de som tar emot för min del är att pappan jobbar chift, alltså förmiddag o eftermiddag varannan vecka o ibland varannandag under längre perioder då arbetet är längre bort.
ArbetsTiderna är ca 06,30- 13 (barnen dagis 06-15 eller 15,30) då restiderna är ganska långa
Och 13-22,30 (dagis ca09,30- ? )
Där problemet kommer uppstår, han kan ej ta hand om barnen på eftermiddagarna/kvällen eftersom han jobbar. Då är de bestämmt att barnens farmor/farfar ska hämta dom o ta hand om dom.. Vilket jag känns tokigt att det blir dom som kommer ha våra barn så ofta..
Att de ska hjälpa till att ha barnen bestämdes bakom min rygg med de o pappan. Eftersom de också vägarar att barnen skulle vara hos mig varannan vecka eller varje vecka o på helgen hos sin pappa. För då skulle DOM på träffa barnbarnen så sällan (varje helg) nu när de är bortskämmd att de har möjlighet att träffa barnbarna varje dag om de så vill.. Så så klart de hakade på sonen, alltså barnens pappas alternativ. Men varför ska barnen behöva vara hos dom varannan vecka på veckan o bli hämtad o nattat av dom istället för en av deras förälder.
Mitt förslag var att de skulle få flytta med mig, bo med mig på vecka, Dock nytt dagis. Men tror nog de kan finna trygghet där också o hitta nya vänner. Eftersom jag kan hämta barnen på eftermiddagen. Alltså vanliga tider 7-16,30. Ibland säkert tidigare om de inte skulle vara studier en hel dag. Och de skulle få vara hos pappan varje helg om han vill de. Jag menar att jag har en mer möjlighet o ta hand om barnen på vecka o finnas där än pappan som kommer få förlita sig på andra för se ska Kunna ta hand om barnen efter dagis. Så han kommer ändå inte kunna finnas där så mycket för dom på veckan utan de blir någon annan. Han får ju tiden han är ledig o inte jobbar med dom istället. Negativa med de är att de måste byta dagis o nuvarande tryggheten men sånt kan byggas upp på andra ställen också.
Meen nu är de så att pappan helt vägrar mitt alternativ o han har hela sin familj på sin sida. Vägrar o sätter sig helt på tvären om att de skulle blir bättre för dom att det är en förälder som ska finnas där i första hand o inte farmor/farfar så stor del av vardagen. De skulle ju inte sova hemma hos pappan då ens. Känns lite bakvänd i mina öron.
Men han anser att jag är självisk o inte ser till barnen bästa om jag resonerar i dessa banor?
Och att han inte vill träffa barna på barna helgerna, vilket jag kommer få göra nu eftersom jag accepterat hans ända alternativ.
Jag är väldigt kluven! Tänker på hur ska han Kunna finnas där på veckan när han jobbar om barnet har fritidsintresse som något träning eller vill umgås med någon kompis som inte bor i byn? Ska hans mamma o pappa sitta o skjutsa osv. Pappan bor i en liten by där det är ca2,5-3,5 mil till skola o affär o tex intressen som fotboll.. Nu är de ca 2 år kvar tills barnet börjar skola men det kommer ändå ske under min studiepeiod. Känns bara som att jag har lättare finnas där för barnen efter dagis o på kvällen som en studerande mamma än som en shiftjobbande pappa som bara kan finnas där på kvällen varranan vecka o bland bara varannan dag. Hjälp, tänker jag blind o tokigt?
Klart jag vill att barnen ska gå kvar på samma förskola som nu men ändå känns de lite snedvridit.. Vad skulle du anse vara lämpligast?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-19 20:59
Kan tillägga att barnen är ca 3 och 4,5 år
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-19 21:05
15 mil*
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-19 21:09
15 mil*