• Fru84

Dåliga simmare och inga ägg

Jag gör ett försök att starta en ny tråd, då jag blir yr av att läsa alla som finns.

Jag har inga ägg, är i förtidigt klimakterium. (30 år) och mannen har plötsligt jätte dåliga simmare. (33 år) 
    Vi har gjort 4 äggdonationer på HS där de aldrig nämnde hans dåliga spermier fören jag började fråga om det.

Efter HS försöken vart det 2 försök i Riga där de helt öppet berättade att dom var usla. Det fanns några men de simmade slött och inte helt rakt fram. Var "vingliga". De har valt ut de bästa och injicerat i äggen och sist fick vi ut 2 blastocyster av 8 ägg. (Ett barn men som föddes i vecka 16.) 

Nu är vi i startgroparna igen, ska åka för insättning imorgon. Men av 9 ägg lever nu 3 som dom vill sätta in direkt, så får åka tidigare för detta... Vet inte riktigt vad det betyder. (insättning dag 4 i odling)

Hur som helst. Hur sjutton kan man bättra på mannens spermier? Han är frisk och hälsosam och i bra form. Han åt apotekts MAN och även en tablett folsyra om dagen i kanske... 3 månader nu innan. Kanske inte räcker?

Skulle kunna göra vad som helst för att få dom bra. Bättre. Inget han hänt honom, inga slag mot pungen eller liknande. Snusar måttligt och dricker måttligt. Sportar och tränar.... 

Livet är en gåta. Nån med erfarenheter eller förslag? Greppar efter alla halmstrån.

• Svar på tråden Dåliga simmare och inga ägg
  • Jag är bara jag

Det finns en hel del man kan prova förbättra spermierna med-till skillnad mot äggkvalitet där man tyvärr inget kan göra. Sluta snusa tror jag vore bra och kanske sluta dricka också även om det kan verka måttligt. Folsyra ska kombineras med zink för att ha effekt och båda ska vara i höga doser. Astaxantin kan också hjälpa. Sen gäller förstås det vanliga med inte trånga kallingar,inte för varmt,ingen bastu,inga varma bad,inte cykla för mycket,inte datorn i knät.

• beccagranen

Måste fråga, om ni båda har oddsen emot er, varför adopterar man inte då? Jag skulle se det som något sorts tecken på att vi inte ska ha biologiska barn. Det måste vara oerhört frustrerande och kämpigt med alla hormonbehandlingar, resor och framför allt besvikelse/sorg när det inte tar sig eller blir MF?

Hoppas du inte tar illa vid dig av frågan, men det är inte första gången man läser om par som kämpar och kämpar i åratal utan resultat.

• Fru84
    Jag är bara jag skrev 2014-08-18 14:37:09 följande:

Det finns en hel del man kan prova förbättra spermierna med-till skillnad mot äggkvalitet där man tyvärr inget kan göra. Sluta snusa tror jag vore bra och kanske sluta dricka också även om det kan verka måttligt. Folsyra ska kombineras med zink för att ha effekt och båda ska vara i höga doser. Astaxantin kan också hjälpa. Sen gäller förstås det vanliga med inte trånga kallingar,inte för varmt,ingen bastu,inga varma bad,inte cykla för mycket,inte datorn i knät.

Tack för svar! Ja jag tror att vitaminerna han tog var för lite... Finns nåt som heter ProMan också. tror jag det hette... Skulle vara bra men kostar 500/vecka. Vansisnne. Är Astaxantin receptbelagt?
  • Jag är bara jag
    beccagranen skrev 2014-08-18 14:42:53 följande:
    Måste fråga, om ni båda har oddsen emot er, varför adopterar man inte då? Jag skulle se det som något sorts tecken på att vi inte ska ha biologiska barn. Det måste vara oerhört frustrerande och kämpigt med alla hormonbehandlingar, resor och framför allt besvikelse/sorg när det inte tar sig eller blir MF?

Hoppas du inte tar illa vid dig av frågan, men det är inte första gången man läser om par som kämpar och kämpar i åratal utan resultat.
    Riktigt elakt sagt. Varför skulle det inte vara meningen att ts och jag och många andra infertila inte ska få barn medans världen är full av idioter som ynglar av sig som kaniner!? Dessutom vill inte alla adoptera,en del vill prova andra vägar först och massor får inte fast de skulle vilja.
  • Jag är bara jag
    Fru84 skrev 2014-08-18 14:43:53 följande:
    Tack för svar! Ja jag tror att vitaminerna han tog var för lite... Finns nåt som heter ProMan också. tror jag det hette... Skulle vara bra men kostar 500/vecka. Vansisnne. Är Astaxantin receptbelagt?

Prova höja dosen,minst 45 mg zink och minst 1000 uq folsyra. Astaxantin är hälsokost,finns en liten studie som visade positiva resultat. Är han ofta sjuk eller har infektioner? Det kan sätta ner kvalitet och antal också.
  • Fru84

Han är väldigt sällan sjuk men var det nu när han lämnade. Ska verkligen försöka med höjda doser nästa gång. Fast först hoppas vi ju så klart att det går vägen denna gång :) det ligger ju 3 små krabater och väntar på mig i morgon. Sist gick ju allt bra, men en urinvägsfektion startade:förlossningen :( så onödigt.

Hoppet är det sista som lämnar en.

• beccagranen
    Jag är bara jag skrev 2014-08-18 17:49:54 följande:
    Riktigt elakt sagt. Varför skulle det inte vara meningen att ts och jag och många andra infertila inte ska få barn medans världen är full av idioter som ynglar av sig som kaniner!? Dessutom vill inte alla adoptera,en del vill prova andra vägar först och massor får inte fast de skulle vilja.
    Det var inte meningen att vara elak. Men utan dagens teknik så hade det vart näst intill omöjligt att få biologiska barn. Då kan man fundera på om det verkligen är meningen att det ska bli, eller om man är ämnad för att ta sig an barn som redan är födda och behöver föräldrar. Jag ser det kanske lite annorlunda, som har syskon som är adopterade (från början var vi fosterhem), mina föräldrar har tagit hand om 6 st barn (var av två adopterade) under åren som behövt ett hem och familj. Jag ser deras tacksamhet och glädje av att dem fått en bra uppväxt, mina föräldrar ville ha barn men inte nödvändigtvis biologiska.  Jag har även en väninna som efter ett flertal operationer av tumörer fått mycket ärrvävnad på livmodern, läkarna säger att hon inte kommer kunna bära egna barn. Det var hemskt ledsamt, då hon är enormt barnkär och har en stor längtan efter barn, men hon säger att det är meningen att jag ska rädda och ta mig an någon annans barn.
  • Jag är bara jag
    Fru84 skrev 2014-08-18 18:35:03 följande:
    Han är väldigt sällan sjuk men var det nu när han lämnade. Ska verkligen försöka med höjda doser nästa gång. Fast först hoppas vi ju så klart att det går vägen denna gång :) det ligger ju 3 små krabater och väntar på mig i morgon. Sist gick ju allt bra, men en urinvägsfektion startade:förlossningen :( så onödigt.
    Hoppet är det sista som lämnar en.

Jag håller alla tummar!! {#emotions_dlg.flower} Har man blivit gravid en gång kan man bli det igen säger då så vi får båda tro på det.
  • Jag är bara jag
    beccagranen skrev 2014-08-19 07:47:44 följande:
    Det var inte meningen att vara elak. Men utan dagens teknik så hade det vart näst intill omöjligt att få biologiska barn. Då kan man fundera på om det verkligen är meningen att det ska bli, eller om man är ämnad för att ta sig an barn som redan är födda och behöver föräldrar. Jag ser det kanske lite annorlunda, som har syskon som är adopterade (från början var vi fosterhem), mina föräldrar har tagit hand om 6 st barn (var av två adopterade) under åren som behövt ett hem och familj. Jag ser deras tacksamhet och glädje av att dem fått en bra uppväxt, mina föräldrar ville ha barn men inte nödvändigtvis biologiska.  Jag har även en väninna som efter ett flertal operationer av tumörer fått mycket ärrvävnad på livmodern, läkarna säger att hon inte kommer kunna bära egna barn. Det var hemskt ledsamt, då hon är enormt barnkär och har en stor längtan efter barn, men hon säger att det är meningen att jag ska rädda och ta mig an någon annans barn.

Du fortsätter påstå att det inte är meningen att man ska få barn som infertil. Då kontrar jag med att i så fall ska vi lägga ner all sjukvård för i så fall är allt meningen! Och det som är meningen ska man ju inte förhindra. Cancer-grattis,du uppfyller din mening! Hoppsan,fick du missfall v.21-grattis,det var ju också meningen! Ser du inte hur oerhört elakt och korkat det blir att påstå det!?

Återigen ang. adoption: det är stränga regler och alla vill inte. Varför fortsätta tjata? Vi hade adopterat för många år sen om vi fått,men vi får inte så vi tänker fortsätta med alla vägar som finns tills vi får ett barn. Oavsett om du tycker att jag inte förtjänar det.
  • Miini
    beccagranen skrev 2014-08-19 07:47:44 följande:
    Det är sjukt strikta regler för adoption. Jag och sambon har svårt att få barn på naturlig väg, och visst, vi har diskuterat adoption. MEN, ett väldigt stort men, är att sambon har en kronisk sjukdom (som inte påverkar hans förmåga att ta hand om ett barn) samt att jag medicineras för en hormonrubbning och kommer förmodligen fortsätta med medicinen resten av livet. Hade vi var för sig ansökt om adoption tillsammans med en helt frisk partner så hade vi kanske blivit godkända. Tillsammans med varandra så kan vi inte ens se oss i stjärnorna efter att bli godkända som adoptionsföräldrar.

Ja, det är pissjobbigt att gå igenom allt som krävs för att skaffa barn på "konstgjord väg" men för vissa är det enda alternativet. 
  • Fru84

Jag har haft cancer och jag fick hjälp och jag lever nu. Cancern tog min chans att använda mina ägg, men se där kommer sjukvården in och hjälper. Igen.

Igår sattes ett guldägg in. Jag har väldigt ont i nedermagen idag. Typ träningsvärk. Kanske tarmarna. Hoppas det är borta imorgon.

Hoppas min kropp mins hur det var att vara gravid. Var ju bara 3 månader sen. Idag 3 månader sen mitt hjärta flög till himlen. <3

Svar på tråden Dåliga simmare och inga ägg