• stripe103

Katt som jamar utanför huset konstant

Vi i vårt hushåll har försatt oss i en liten oönskad situation.
    Lika bra att börja från början antar jag.

Förra sommaren (-13) kom där in en katt i vår trädgård och naturligtvis skulle min syster (själv är jag mellanbarnet i familjen) gå och klappa den.
    Detta fick i följd att katten kom tillbaka för att mysa några gånger i veckan, men på grund av att det var sommar och vi har alla dörrar öppna för ventilation, så gick hon en dag bara in i huset. Vi tänkte inte så mycket på det då, men det utvecklades till att hon kom hit i stort sett varje dag. I vintras var vi tvungna att ge den mat också då vi inte visste vem ägaren var och hon va utsvulten, fast detta har den efteråt avvant sig vid.
    Vi listade ut att ägaren bodde två hus bort och gick regelbundet med katten dit.

I alla fall, så har det nu kommit till den punkten då katten, som är en kastrerad honkatt tror att hon har ett andra hem(och vi vet att hon går till en annan granne för sovplats) och vill in i huset hela tiden.
    Detta hade inte varit så mycket av ett problem om det inte var för det konstanta jamandet. Hon går runt huset och ställer sig utanför dörrarna och jamar i timmar, dag och natt, och vi får sällan sova en hel natt. Ibland är det bara vid midnatt och morgon, men ibland kan hon sitta mellan elva på kvällen till halv ett, samt fyra på natten till sju. Vi försöker ignorera henne, men hon bara fortsätter.

Vi förstår att hon som sagt nu tror att hon bor här också, men detta är inget som vi vill och hennes egentliga hem(som hon ändå går till för mat) ligger bara 30 sekunder bort.

Finns det något sätt att avvänja katten vid detta betéende så att man kan få sova igen? Få henne till att gå till hennes riktiga hem?

• Svar på tråden Katt som jamar utanför huset konstant
  • nemo1

Be ägaren bygga en rastgård då det är dennes uppgift att ha koll på katten.

• stripe103

Hmm.. ja jag antar att det är det enda sättet. Dom är inte hemma mycket under dagarna, så jag antar att katten helt enkelt är uttråkad.

Svar på tråden Katt som jamar utanför huset konstant