• arneas

Hur ska jag göra med lånen?

Jag har två bolån, ett topplån och ett medlemslån i Swedbank.
    Nästa månad går bindningstiden ut för det ena bolånet och i november även för det andra.
    Idag har jag 4% i ränta på lånet som går ut närmast och de ska ju självklart ändras direkt.
    Det andra bolånet gjordes om förra hösten och bands på 1 år (ränta på 2,77%), då med en tanke om att kanske kunna göra något med båda den här hösten. Frågan nu är om det går att göra så mycket?

Skulle man kunna slå ihop dom två bolånen (425.000 + 550.000) till ett och vad är rimligt att försöka få för ränta och hur länge ska jag binda dom?
    Topplånet är på 120.000 och medlemslånet på 240.000, båda med rörlig ränta.

Är det något som kan göras för att få ner kostnaderna och för att förbättra villkoren mm?
    Hur hade ni andra gjort?

• Svar på tråden Hur ska jag göra med lånen?
  • dfuoih

Flytta alla lånen till samma bank. Kolla med flera banker.
    Om du inte binder bör du hamna under 2% på bolånen. Topplånet och medlemslånet borde du kunna få ner under 5%.
    Allt givet dina ekonomiska förutsättningar såklart.

• arneas
    dfuoih skrev 2014-08-15 19:02:04 följande:

Flytta alla lånen till samma bank. Kolla med flera banker.
    Om du inte binder bör du hamna under 2% på bolånen. Topplånet och medlemslånet borde du kunna få ner under 5%.
    Allt givet dina ekonomiska förutsättningar såklart.

Har alla lån hos Swedbank redan (eller en lokal bank under Swedbank).
    Vi är 2 på lånen. Har inget sparande och bara en av oss arbetar. Kanske inte det bästa att komma med själv? Men vi har inga andra lån eller krediter.

Men bör man binda, och på hur länge i så fall?
    Räntan kan väl gå ner ytterst lite till men bör väl vända under, eller i alla fall 2015 som jag förstått.
    Man har kanske sämre läge att försöka binda lånen nästa höst om vändningen resan startat?

• dfuoih
    arneas skrev 2014-08-17 21:44:48 följande:

Har alla lån hos Swedbank redan (eller en lokal bank under Swedbank).
    Vi är 2 på lånen. Har inget sparande och bara en av oss arbetar. Kanske inte det bästa att komma med själv? Men vi har inga andra lån eller krediter.

Men bör man binda, och på hur länge i så fall?
    Räntan kan väl gå ner ytterst lite till men bör väl vända under, eller i alla fall 2015 som jag förstått.
    Man har kanske sämre läge att försöka binda lånen nästa höst om vändningen resan startat?

Det skadar nog inte att fråga oavsett er situation.

Det finns ingen som kan svara på om det är bättre att binda eller ej och vilken bindningstid som skulle vara bäst. Historiskt har det vid mycket få tidpunkter lönat sig att binda och rörligt är med stor sannolikhet mest lönsamt i framtiden också.

Vad som talar för att eventuellt binda på en period kan vara om man exempelvis skall vara föräldraledig eller jobba deltid under en period, och vill ha kontroll på sina kostnader och inte drabbas av överaskningar under den perioden. Så har vi själva gjort då vi båda jobbar deltid nu, och har bundit ca 75% av lånet på en längre period för att någorlunda veta vad kostnaden kommer att bli.

• arneas

Jag kommer förmodligen inte att byta bank, men det vet ju inte dom så jag tänkte börja kolla runt vad andra banker skulle erbjuda för räntor osv på våra lån och sen använda det i nya förhandlingar med vår bank, borde väl funka?

Frågan är vad man ska lämna till dom banker man frågar. Tänkte maila runt men är osäker på vad jag bör ha med.
    Räcker det med vad vi har för storlek på lånen och räntor idag, samt vilka vi är och vad vi har för ungefärlig inkomst eller ska man ta med nåt annat?

Går det att skriva ett mail och skicka till flera? Vore ju enklast :)

• arneas

Så kryper räntan ner lite till... men samtidigt sägs det att man kan få ännu lägre ränta på att binda på 1-2år just nu. Troligt?

Att binda på 1 år känns onödigt då man tror att räntorna kommer vara fortsatt låga ett tag till, men när dom väl börjar stiga är det väl svårt att snabbt få dom bundna lågt och då var det kanske bra om man redan bundit dom.
    Fast längre än 2 år känns också jobbigt om man skulle få för sig att byta hus.... kan bli dyrt att göra om lånen då antar jag.

• dfuoih
    arneas skrev 2014-08-26 01:49:37 följande:

Så kryper räntan ner lite till... men samtidigt sägs det att man kan få ännu lägre ränta på att binda på 1-2år just nu. Troligt?

Att binda på 1 år känns onödigt då man tror att räntorna kommer vara fortsatt låga ett tag till, men när dom väl börjar stiga är det väl svårt att snabbt få dom bundna lågt och då var det kanske bra om man redan bundit dom.
    Fast längre än 2 år känns också jobbigt om man skulle få för sig att byta hus.... kan bli dyrt att göra om lånen då antar jag.

Tja rätt svar vet vi om några år. Ni får försöka göra en gissning och arbeta efter era förutsätttningar. Vad har ni fått för erbjudanden på de olika bindningstiderna?

Om ni är osäkra på om ni skall flytta eller ej så skall ni såklart inte binda på någon lång period.
  • arneas
    dfuoih skrev 2014-08-26 17:08:25 följande:
    Tja rätt svar vet vi om några år. Ni får försöka göra en gissning och arbeta efter era förutsätttningar. Vad har ni fått för erbjudanden på de olika bindningstiderna?

Om ni är osäkra på om ni skall flytta eller ej så skall ni såklart inte binda på någon lång period.

Vad menar du med erbjudanden på bindningstiderna? Vi har inte fått några erbjudanden alls ännu, och har inte kollat med andra banker ännu.
    Båda bolånens bindningstider går ut nu under hösten och dom andra är rörliga.

Eller menar du på vilken tid dom är tänkt att betalas av på?
    Bolånen är amorteringsfria men Topp och Medlemslånen ska vara betalda tills Hösten 2023, våren 2024

• dfuoih
    arneas skrev 2014-08-28 11:36:22 följande:

Vad menar du med erbjudanden på bindningstiderna? Vi har inte fått några erbjudanden alls ännu, och har inte kollat med andra banker ännu.
    Båda bolånens bindningstider går ut nu under hösten och dom andra är rörliga.

Trodde ni hade börjat fråga andra banker nu... Visst kan man jämföra listpriserna men bäst är att jämföra ett konkret erbjudande på de bindningstider ni är intresserade av. Rabatten eller påslaget (om man ser det så) varierar för olika bindningstider.
  • arneas
    dfuoih skrev 2014-08-28 13:08:45 följande:
    Trodde ni hade börjat fråga andra banker nu... Visst kan man jämföra listpriserna men bäst är att jämföra ett konkret erbjudande på de bindningstider ni är intresserade av. Rabatten eller påslaget (om man ser det så) varierar för olika bindningstider.
    Men hur frågar jag de andra bankerna, utan att beställa tid och besöka alla?
    Kan jag maila dom, och vad behöver dom i så fall veta?
    Vore ju enkelt att skicka samma mail till flera.
  • dfuoih
    arneas skrev 2014-08-28 13:43:02 följande:
    Men hur frågar jag de andra bankerna, utan att beställa tid och besöka alla?
    Kan jag maila dom, och vad behöver dom i så fall veta?
    Vore ju enkelt att skicka samma mail till flera.
    Du kan ju maila dem och fråga vad de vill ha för info?

Om jag hade mailat så hade jag bara angett personnummer, lånens storlek, fatighetsbeteckning och skrivit om de vill ha mer info så får de höra av sig.

Jag hade dock besökt några banker personligen. Hör med kollegor eller vänner om de har någon bankkontakt som är förhandlingsvillig.

Svar på tråden Hur ska jag göra med lånen?