• Förstagångenförvirrad

Hur öka smakportion för 6 månaders?

Min son är knappt 6,5 månad. Han har ammat fritt förutom första veckan då vi även tillmakade ersättning på flaska, sen dess vägrar han flaska med både bröstmjölk och ersättning.

Från ca 4 mån har han fått smaka lite på vår mat, så kallade smaksensationer.
    Vid 5 månaders kontrollen hade han avvikit från sin kurva och BVC tyckte därför vi skulle introducera gröt och byta ut ett mål. Han totaldissade gröten!!! Men som oroliga föräldrar kämpade vi på i EN månad utan resultat! När han blev sex månader lade vi ner gröten och provade burkmat istället. Han tycker om mat och är väldigt intresserad! Men han äter fortfarande inte mer än 2-3 msk och jag ammar efteråt. Om en månad ska jag in och jobba en vecka så till dess behöver han kunna äta ett mål själv! Han vägrar som sagt flaska!!!

Hur ska man komma upp i större matmängd?

Och ska man vänta tills de visat hungertecken innan mat ger dem mat???

Tacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden Hur öka smakportion för 6 månaders?
  • En blå giraff

Vägras flaska även om det är pappan som ger och du inte finns i närheten? Jag tror inte kan kommer att svälta sig själv om du är borta på dagarna utan tar säkert flaska av pappan till slut. Har ni testat olika typer av flaskor? Man kan behöva prova sig fram och vara envis. Jag tror det kommer att lossna och lösa sig bara ni fortsätter att ge mat som ni gör. Det kan ändra sig fort med en liten bebis, kom ihåg det! Vissa barn är också väldigt små i maten men klarar sig bra ändå och är friska.

• Förstagångenförvirrad
    En blå giraff skrev 2014-08-14 22:19:44 följande:

Vägras flaska även om det är pappan som ger och du inte finns i närheten? Jag tror inte kan kommer att svälta sig själv om du är borta på dagarna utan tar säkert flaska av pappan till slut. Har ni testat olika typer av flaskor? Man kan behöva prova sig fram och vara envis. Jag tror det kommer att lossna och lösa sig bara ni fortsätter att ge mat som ni gör. Det kan ändra sig fort med en liten bebis, kom ihåg det! Vissa barn är också väldigt små i maten men klarar sig bra ändå och är friska.

Vi har provat två sorter och olika pipar, hungerlägen och med pappa! Känns som vi helt har lagt flaska åt sidan nu, han vägrar även napp nämligen!
    RöttÄrSött skrev 2014-08-14 22:22:35 följande:

Ammar du från båda brösten varje amningstillfälle?

Ja varje bröst minst en gång, med rapning emellan. Vad har det med saken att göra om man får fråga?
  • Natulcien

Jag tror att det är kontraproduktivt att forcera med maten för att du ska kunna jobba. Bättre att jobba på att det ska fungera med flaska, så kan ni ersätta bröstmjölken med ersättning och kan ta det lugnt med fast föda tills vidare.

• En blå giraff
    Förstagångenförvirrad skrev 2014-08-15 05:06:57 följande:
    Vi har provat två sorter och olika pipar, hungerlägen och med pappa! Känns som vi helt har lagt flaska åt sidan nu, han vägrar även napp nämligen!
    RöttÄrSött skrev 2014-08-14 22:22:35 följande:

Ammar du från båda brösten varje amningstillfälle?

Ja varje bröst minst en gång, med rapning emellan. Vad har det med saken att göra om man får fråga?
    Vad för sorters flaskor har ni testat? Min äldsta vägrade alla utom Dr Browns.
Svar på tråden Hur öka smakportion för 6 månaders?