Hur säger man?
Jag äger en islandshäst som är 18 år. Har haft honom i 1 år och han är min bästa vän. Jag började rida islandshäst 09 efter att ha ridit ridhäst i typ 30 år, med inriktning på dressyr upp till MSV. Därför är jag så glad att jag har hittat en islänning som är välskolad inom den klassiska dressyren.
I vårt stall står 8 islänningar och tre av oss hästägare är mycket goda , härliga vänner, ett litet järngäng. Jag är en av dem. Mina vänner har kanske inte kommit så långt i sin ridning som jag gjort, men jag älskar mina vänner, vill dom ha hjälp så hjälper jag dom men för det mesta rider var och en på sin nivå, vi är alla vuxna och accepterar varann precis som vi är.
En av mina vänner har en vuxen dotter, vi kan kalla henne Dottern. Dottern har tröttnat lite på stallivet och syns inte till så mycket längre. Dottern är en människa som är fullt och fast övertygad om att hon är helt suverän på att rida. Tyvärr talar deras häst om att så inte är fallet, utan hästen visar tydliga tecken på att vara dåligt riden under många år. Men jag bryr mej inte, hästen är f ö välskött och det är inte min häst och jag vill inte skapa osämja. Min andra vän fick sin häst i våras. Hon är noggrann och vill göra allt rätt och är sååå tacksam för all hjälp hon kan få. Även om det är fel hjälp. För tyvärr har hon inte kommit så långt i sin ridning att hon inser skillnaden.
Problemet är nu att Dottern har börjat hålla lektion för mina vänner. Dom är i dagsläget lyriska och tycker det är Sååå bra! Och jag håller god min. Alla är olika.
INGEN i stallet vet vad jag tycker om Dottern, för jag håller en väldigt! god min!
Ett par incidenter har hänt med Dottern som gör att jag har upprättat ett typ säkerhets avstånd mellan henne och min häst, på typ 20 meter.
Nu har mina vänner även lockat min medryttare att vara med på dessa lektioner och jag känner nu att? STOPP!!! Över min döda KROPP!!!! finns inte en chans i helvetet att denna människa får instruera min snälla och naiva medryttare hur hon ska rida min häst!! NO WAY!! Det ska jag göra, ( och har gjort ) annars är det skogsridning som gäller.
Men hur säger man det utan att bli osams med alla människor?..????