• Grumpy88

Måste börja ge ersättning.

Jag har en dotter som är 2,5 månad och har helammat henne sen födseln. Men nu går hon inte upp ordentligt så jag ska börja ge henne 60ml ersättning som sista mål innan läggdags varje kväll. Det jag undrar är hur det varit för er andra som varit med om liknande? Har ni märkt stor skillnad på eran bebis, mer mättnad? Sovit bättre? Eller tvärtom, sovit mindre pga av gasig mage. Har dem endast velat ha ersättning sen? Hur kommer det bli fortsättningsvis? Kommer jag behöva fortsätta ge henne mer och mer och fler måltider med ersättning eller håller man kvar ammningen så länge det går och fyller ut med ersättning? Glömde ställe en hel del frågor till min bm när jag var där idag var inte alls beredd på att lillan inte skulle ha gått upp ordentligt. Hon har lagt på sig jätte bra innan så blev lite ställd. Så ni som har erfarenhet får gärna komma med råd.

• Svar på tråden Måste börja ge ersättning.
  • Ruter

När sonen var 4 månader behövde vi börja med ersättning pga dålig viktuppgång. Började med ett kvällsmål ersättning innan aängdags. Fungerade bra att växla mellan ersättning och amning för oss. Men beror ju på barnet och kan skilja mycket. Skillnad märkte vi redan första natten då han sov längre och lugnare samt dagen efter, han var som en helt ny pojke superglad istället för grinig och log åt allting. Började dock även med gröt då han började få ersättning.

Allt fungerade bra att variera mellan amning och ersättning i ca 1 månad sen slutade han gå upp i vikt igen och fick ge mer ersättning och gröt. Började då att ge två hela mål ersättning och de gångerna jag ammade erbjöd jag ersättning efteråt så han blev helt mätt.Idag är han 6,5 månad har jag slutat amma helt och ger ersättning ca 1-2 ggr dag och resten vanlig mat/gröt. ( slutade amma för ca 2 veckor sedan)

• Ruter

Bör tilläggas att när sonen var 5 månader hoppade jag in på jobbet och jobbade 13 nätter på 5 veckor så var pappan om hade hand om honom när jag sov, hade pumpat ur mjölk men räckte inte helt där av fick han mer ersättning då men trots det hade han gått upp dåligt i vikt vid 5.5 månader så fick öka både ersättning och gröt ytterligare då.

• Nyfikna72

Alla barn är olika och hur de får mat är inte det primära. Lös problemet på ditt sätt och allt är frid och fröjd.

• fannybk

Säger som de ovan, alla barn är olika så du får helt enkelt testa vad som funkar bäst för just ditt barn. Jag behövde aldrig ge ersättning men jag brukade pumpa så pappan kunde mata på kvällarna. Då använde vi en flaska med en speciell dinapp som skulle kräva samma typ av sugteknik från bebisen som vid amning. Bebisen får liksom kämpa lite mer än om det bara är ett hål i nappen. Det ska minska risken för att barnet vänjer sig vid flaskan och hellre vill ha den än bröstet. För vår son funkade den jättebra och han hade inga problem att byta mellan bröst och flaska. Det är ju inte säkert att det funkar för din dotter men det kan vara värt att försöka om du gärna vill behålla amningen. Vår sons viktdipp kom när han var 5 månader, gick upp 100 g på en månad. Eftersom han var så pass stor då fick vi rådet att börja lite försiktigt med riktig mat och mer gröt som komplement till amningen. Då gick han upp nästan 1 kilo på 20 dagar! Din dotter är ju för liten för gröt och mat men det är ett tips till senare. Hoppas det löser sig med ersättningen och att din dotter går upp i vikt!

Svar på tråden Måste börja ge ersättning.