• Anonym (Styvmor)

17 åring hjälper inte till hemma

Hej! Vill berätta om min bonusson som är 17 år. Jag har bott tillsammans med honom och hans pappa i 11 år. 17-åringen har alltid varit väldigt mogen och alltid hjälpt till när man bett honom. Det senaste året har han hjälpt till utan att man behövt be honom. Det han gör är att gå ut med sopor och plocka ur diskmaskinen, städar sitt rum och t o m tvättar sina egna kläder. Superduktig har han varit.

Hux flux har han sedan ca en månad tillbaka sluta hjälpa till. Vi har behövt bett honom dagligen men jag orkar inte tjata längre och nu när jag inte säger något så gör han heller inget för att hjälpa. Jag tror det beror på följande:

- han har fått sitt barnbidrag sedan han var 14 år och sedan studiebidraget. I somras hade han sommarjobb och tjänade omkring 5 000 kr efter skatt. Under juli - augusti betalas inte studiebidraget ut, och vi har inte gett honom pengar, eftersom han tjänat egna. Jag tror han är sur för att han inte fått pengar, eftersom det är pengar, tror han, som gjort att han hjälpt till hemma.

Hur skulle ni tackla detta? Jag har uttryckt min irritation hos pojkens pappa men han vill inte ta diskussionen med sonen. 
    Tycker ni att man ska ge så pass stora barn "fickpengar" fast de tjänat egna?

• Svar på tråden 17 åring hjälper inte till hemma
  • ElenaRose

Alltså, om hans inte ens får pengar, (i den ålderns) vad är det för mening att man ska hjälpa till? Snålisar.
    Jag tömmer diskmaskinen och sköter mitt rum, får månadspeng och jag är 18 år och har tagit studenten. Har inte hjälp till mer hemma än så och mina föräldrar betalar allt.
    Däremot ska jag nu flytta utomlands och jobba ihop mina egna pengar. Jag ser fram emot att tjäna egna pengar och satsa på mig själv så att jag i framtiden skulle kunna bjuda mina föräldrar på ännu mer resor, då jag vill ge dem det som tack då jag ALLTID fått allt av dem och fått följa med år efter år på resor. Jag har nämligen läst på FL och så att det tydligen inte är en självklarhet att ta med barnen på semester, även om det är så i min familj.
    Hur som helst, vad jag ville ha sagt är att han är nog minst lika irriterad över att ni utnyttjade hans situation där han jobbade för att få extra pengar, till att ni skulle kunna slippa. Hade han vetat det kanske han hellre hade njutit av sommaren och fått era pengar. Jobba kan man göra resten av livet, men sommarloven i ungdomen är ju viktiga! Så om det är någon som ska vara irriterad är det din bonus på (dig) och din man.

• Tow2Mater

Nej, så pass stora barn ska inte ha "fickpengar" om de tjänat egna. De ska inte heller "hjälpa till" i hushållet; de ska gora sin del for att de bor där!

• Erizajo

Hjälpte sällan till med nåt hemma, fick hela mitt studiebidrag ändå jag var upptagen med att vara tonåring!

• Anonym (Styvmor)
    ElenaRose skrev 2014-08-12 18:40:51 följande:

Alltså, om hans inte ens får pengar, (i den ålderns) vad är det för mening att man ska hjälpa till? Snålisar.
    Jag tömmer diskmaskinen och sköter mitt rum, får månadspeng och jag är 18 år och har tagit studenten. Har inte hjälp till mer hemma än så och mina föräldrar betalar allt.
    Däremot ska jag nu flytta utomlands och jobba ihop mina egna pengar. Jag ser fram emot att tjäna egna pengar och satsa på mig själv så att jag i framtiden skulle kunna bjuda mina föräldrar på ännu mer resor, då jag vill ge dem det som tack då jag ALLTID fått allt av dem och fått följa med år efter år på resor. Jag har nämligen läst på FL och så att det tydligen inte är en självklarhet att ta med barnen på semester, även om det är så i min familj.
    Hur som helst, vad jag ville ha sagt är att han är nog minst lika irriterad över att ni utnyttjade hans situation där han jobbade för att få extra pengar, till att ni skulle kunna slippa. Hade han vetat det kanske han hellre hade njutit av sommaren och fått era pengar. Jobba kan man göra resten av livet, men sommarloven i ungdomen är ju viktiga! Så om det är någon som ska vara irriterad är det din bonus på (dig) och din man.

:) Tror många tonåringar har samma inställning. Men du plockar åtminstone ur diskmaskinen.
  • Anonym (Styvmor)
    Erizajo skrev 2014-08-12 19:02:47 följande:

Hjälpte sällan till med nåt hemma, fick hela mitt studiebidrag ändå jag var upptagen med att vara tonåring!

Fick du pengar (lika mycket som studiebidraget) även de månader när det inte betalades ut? (juli - augusti)
  • Drottningen70
    ElenaRose skrev 2014-08-12 18:40:51 följande:

Idiot. Du är vuxen. Du ska inte "hjälpa till" hemma. Du ska helt enkel göra DIN DEL som en vuxen människa som delar ett hushåll med andra vuxna människor. Om mitt barn växer upp och resonerar som dig

Kommer jag att känna mig djupt misslyckad som förälder.
  • MammatillSamuel

Drottning70, idiot kan du vara själv. Moget att kalla en tonåring en idiot. Hade jag varit din förälder hade jag sett mig som en djupt misslyckad mamma. Sådär säger man bara inte.

• Anonym (ElenaRosee)
    Drottningen70 skrev 2014-08-12 19:29:22 följande:
    Idiot. Du är vuxen. Du ska inte "hjälpa till" hemma. Du ska helt enkel göra DIN DEL som en vuxen människa som delar ett hushåll med andra vuxna människor. Om mitt barn växer upp och resonerar som dig

Kommer jag att känna mig djupt misslyckad som förälder.

Ja om du vill behandla dina barn som slavar är det tyvärr upp till dig, men förvänta dig inte att dina barn älskar dig haha.
    Jag älskar mina föräldrar över allt och de älskar mig och mitt syskon över allt annat på jorden. Jag tror nog mina föräldrar prioriterar mitt stora hjärta när jag köper mat till hemlösa i de länder vi besöker, att jag fick A i alla ämnen på naturvetenskapsprogrammet i gymnasieskolan med högst intagningspoäng i hela Göteborg, att jag hjälper gamlingar till vårdcentralen när de ibland kommer fel vid min hållplats, ja - jag tror de känner sig snarare stolta över mig än misslyckade. Men du vill väl ha ett gäng slavar, jag tycker synd om dina barn.
  • Drottningen70
    Anonym (ElenaRosee) skrev 2014-08-12 20:33:26 följande:

Ja om du vill behandla dina barn som slavar är det tyvärr upp till dig, men förvänta dig inte att dina barn älskar dig haha.

Jag älskar mina föräldrar över allt och de älskar mig och mitt syskon över allt annat på jorden. Jag tror nog mina föräldrar prioriterar mitt stora hjärta när jag köper mat till hemlösa i de länder vi besöker, att jag fick A i alla ämnen på naturvetenskapsprogrammet i gymnasieskolan med högst intagningspoäng i hela Göteborg, att jag hjälper gamlingar till vårdcentralen när de ibland kommer fel vid min hållplats, ja - jag tror de känner sig snarare stolta över mig än misslyckade. Men du vill väl ha ett gäng slavar, jag tycker synd om dina barn.

Lite sorgligt om du skulle älska dina föräldrar mindre för att de krävde att du skulle bidra till hushållet som alla andra. Jag drar iof slutsatsen efter ditt inlägg här att du bara vill provocera.
  • Ess
    Anonym (ElenaRosee) skrev 2014-08-12 20:33:26 följande:

Vems pengar betalar du den maten med?
  • Anonym (issa)

Mina föräldrar klagade också massor på det när jag bodde hemma. Att alla skulle göra sin del. Men jag har aldrig bett om att få bo där.

• Anonym (Styvmor)

De ungdomar som svarat här tycker jag mest verkar vara de mest jä..la bortskämda ungar som finns! Fy fasiken. Är det så överlag i detta land? 
    Jag växte upp (är 40 +) i en familj där det inte fanns speciellt mycket pengar och vi barn var tvungna att hjälpa till. Inte älskade jag mina föräldrar mindre för det! 

• Ess
    Anonym (Styvmor) skrev 2014-08-13 16:23:08 följande:

De ungdomar som svarat här tycker jag mest verkar vara de mest jä..la bortskämda ungar som finns! Fy fasiken. Är det så överlag i detta land? 
    Jag växte upp (är 40 +) i en familj där det inte fanns speciellt mycket pengar och vi barn var tvungna att hjälpa till. Inte älskade jag mina föräldrar mindre för det! 

Svar på tråden 17 åring hjälper inte till hemma