17 åring hjälper inte till hemma
Hej! Vill berätta om min bonusson som är 17 år. Jag har bott tillsammans med honom och hans pappa i 11 år. 17-åringen har alltid varit väldigt mogen och alltid hjälpt till när man bett honom. Det senaste året har han hjälpt till utan att man behövt be honom. Det han gör är att gå ut med sopor och plocka ur diskmaskinen, städar sitt rum och t o m tvättar sina egna kläder. Superduktig har han varit.
Hux flux har han sedan ca en månad tillbaka sluta hjälpa till. Vi har behövt bett honom dagligen men jag orkar inte tjata längre och nu när jag inte säger något så gör han heller inget för att hjälpa. Jag tror det beror på följande:
- han har fått sitt barnbidrag sedan han var 14 år och sedan studiebidraget. I somras hade han sommarjobb och tjänade omkring 5 000 kr efter skatt. Under juli - augusti betalas inte studiebidraget ut, och vi har inte gett honom pengar, eftersom han tjänat egna. Jag tror han är sur för att han inte fått pengar, eftersom det är pengar, tror han, som gjort att han hjälpt till hemma.
Hur skulle ni tackla detta? Jag har uttryckt min irritation hos pojkens pappa men han vill inte ta diskussionen med sonen.
Tycker ni att man ska ge så pass stora barn "fickpengar" fast de tjänat egna?