• Anonym (Studentmamman)

Behålla SGI

Hejsan!
    Jag vet att man kan skydda sitt SGI med studiemedel, men skyddar man det även om man studerar på halvfart? Alltså även om man inte tar studiebidraget fullt ut. Spelar det alltså någon till om man läser på hel eller deltid?
    Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Behålla SGI
  • Försäkringskassan

Hej!
    Det gör detsamma om du studerar på hel- eller halvfart, bara du får studiemedel (lån och/eller bidraget) för hela studieperioden. Då skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). 

Länk till vår webbplats:
    https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/

Hälsningar
    Sune, handläggare

• Anonym (Studentmamman)

Min kollega hade fått svaret från er att det räckte att studera med studiemedel 50 % för att få SGI skyddad och en annan vän hade fått svaret att man måste täcka upp resterande 50 % så undrar lite vad som gäller då jag fått olika svar :) Jag kommer ju få studiemedel, men inte hela bidragsdelen utan då bara halva!

• Försäkringskassan

Hej!

Det spelar ingen roll i vilken omfattning du tar ut studiemedel så skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst  ( SGI). Studier med studiestöd skyddar tidigare inkomst men då är förutsättningen att det finns något att skydda det vill säga att det i så fall finns en heltidsinkomst sedan tidigare.

Hälsningar

Pia, handläggare

Svar på tråden Behålla SGI