• Zeldis

Hur hantera vildkatt med ungar?

En skygg katt med två lika skygga kattungar (nånstans mellan 6 och 12 veckor gamla) har bosatt sig på mina föräldrars bondgård. Inget problem i sig, då deras katt dog för något år sedan och det bara är bra om någon fångar råttor. Och mina föräldrar sätter gärna ut mat och tar hand om dem.

Problemet är ju att katterna måste kastreras, vaccineras och avmaskas, och det är ju rätt så bråttom att kastrera mamman. Jag har förstått att hon i princip kan börja löpa när som helst.

Vi kan låna en fälla från ett katthem, men hur undviker man att de andra katterna sticker iväg när man har fångat en av dem? Går det verkligen att fånga in dem en i taget som kvinnan på katthemmet förslog? Lär de sig inte att fällan är "farlig"? Risken är ju att detta kan ta flera dagar och ungarna klarar sig kanske inte utan mamman. Någon som försökt detta tidigare?

Sen måste ju mamman vara inomhus efter kastreringen, men min mamma har hund. Hunden kommer i och för sig bra överens med katter, men jag tror inte att katterna förstår detta. Så risken är ju att katterna kommer att bli jättestressade av henne.

Finns det någon som har varit med om något liknande? Hur gjorde ni, och hur gick det?

Vi kommer att kolla om det finns någon chipmärkning hos veterinären.

• Svar på tråden Hur hantera vildkatt med ungar?
Svar på tråden Hur hantera vildkatt med ungar?