• Pion82

Snabb hjälp tack! Bröstpump?

Har fått mjölkstockning för typ tredje/fjärde gången med detta barnet. Men denna gången är värre än de första och inträffar nu när sonen är tre månader. De första hade jag innan han blev en månad. Då ammade han ofta och sov inte så långa stunder. Nu sover han gärna 10-12 timmar natt och vaknar kanske inte för mat fören efter 8-10 timmar. När han väl vill ha mat så ömmar såklart brösten. Detta har gjort att jag övervägt att köpa mig en bröstpump för att undvika mjölkstockning. Nu när jag har fått det i alla fall så undrar jag om jag klarar denna stockningen utan en. Med tanke på att man måste tömma bröstet ordentligt. Nu till min fråga, vilken pump ska man köpa? Finns ju en lite billigare variant på apoteket och sen de dyrare mam och medela. Funkar den billigare OK eller är det bättre att köpa någon av de andra?

• Svar på tråden Snabb hjälp tack! Bröstpump?
  • fannybk

Jag fick mjölkstockning typ första veckan med min son och köpte en medela handpump på apoteket. Det var den enda jag hittade och jag kände inte att jag hade tid att leta efter den bästa eller billigaste. Jag tog den som fanns bara helt enkelt! Den har varit helt fantastisk och jag kan varmt rekommendera den! Det var lite trixit i början men när jag fick kläm på det fick jag ut 100-150 ml på typ 10 minuter. Ur ett bröst alltså. Den enda pumpen jag kan jämföra med är den elektriska som fanns på bb. Den tyckte jag inte om för då hade jag ingen kontroll. Jag tror det är väldigt personligt vilken pump (typ och märke) man tycker bäst om så köp den du hittar och prova lite. Men som sagt, känns det/funkar den inte bra direkt så kämpa på och ge det lite tid innan du kasserar den och köper en annan!

• Tamousha84

Hej! Jag förstår ditt problem, det finns få saker som är mer obehagliga än spända, hårda bröst och mjölkstockning. Jag är en van "pumpare" och har prövat både manuella och elektriska. De manuella som jag kan rekommendera är Medelas, som är liten och nätt samt Philips Avent som är helt OK. I det stora hela kan jag rekommendera Medela, använder deras elektriska pump Symphony som jag hyr från BB. Den är grymt bra- du blir garanterat tömd utan att få kramp i handen (som ju lätt händer om du har mkt mjölk och vill tömma manuellt) så om dina problem fortsätter kan du kanske överväga att hyra. Tycker att en pump skulle vara en bra investering i ditt fall eftersom du aldrig behöver oroa dig för att få mjölkstockning pga. att barnet inte suger då du kan tömma brösten själv när det finns behov. Hoppas detta hjälpte något. Lycka till! 

• Pion82

Tack för svaren! Det blev medela handpump och jag har bara hunnit prova den en gång hittills. Tycker det var svårt att få ut något men det är klart att det är lite svårare att få ut från det sjuka bröstet. Så jag gör så i natt att jag väcker sonen ett par gånger för amning från det sjuka bröstet och så försöker jag pumpa från det friska istället när det är mer fullt. Då kanske det är lättare att få igång flödet så jag kan pumpa ur det ordentligt. Nej ge upp ska jag inte, nu har jag ju köpt den så nu får jag använda den .

• Tamousha84
    Pion82 skrev 2014-08-08 22:23:37 följande:

Tack för svaren! Det blev medela handpump och jag har bara hunnit prova den en gång hittills. Tycker det var svårt att få ut något men det är klart att det är lite svårare att få ut från det sjuka bröstet. Så jag gör så i natt att jag väcker sonen ett par gånger för amning från det sjuka bröstet och så försöker jag pumpa från det friska istället när det är mer fullt. Då kanske det är lättare att få igång flödet så jag kan pumpa ur det ordentligt. Nej ge upp ska jag inte, nu har jag ju köpt den så nu får jag använda den .

Det är normalt att det är svårare att få ut brukar också vara ganska ömt. Prova att pumpa det stockade bröstet efter en lång varm dusch och massera försiktigt på knölarna i cirklar och mot bröstvårtan. Att du låter sonen endast suga på det stockade bröstet låter som en bra ide- testa även att massera vid amning om du kan, eventuellt att du försöker tömma bröstet helt sen när sonen sugit klart då flödet redan är igång.
Svar på tråden Snabb hjälp tack! Bröstpump?