• Maddoxito

ligament smärtor som tusan!!

Finns det nån snäll själ som vet vad man kan göra som hjälper mot ligament smärtor?
    Det är min tredje graviditet men har aldrig känt att det gjort såhär ont tidigare vad jag kan minnas.

Nu räcker det med att jag får lite för fort för min kropp så hugger det till i sidorna så fruktansvärt, så snigelfart är lite min nya takt, o det uppskattas inte alltid så mycket av min 3 o 7 åring :(

Finns det nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden ligament smärtor som tusan!!
  • Maddoxito

ja här blev det inte allt för mkt tips märkte jag. Fick låna ett sånt där bälte utav en vän, jag tycker faktiskt att det hjälpte, det blir inte samma hugg i sidorna som tidigare. Testa det du med :) Ska till sjukgymnast nästa vecka, skriver här om jag får fler tips :)

• vegankaka

Finns det inte flera trådar med tips ang foglossning redan?

Jag fick foglossning tidigt i min första graviditet, i v17, om jag inte minns fel.
    Gick hos sjukgymnast och fick akupunktur, som jag svarade väldigt bra på.
    Använde även ett stödbälte vid promenader eller annat ansträngande. Dock inte hela dagarna. Skaffade en gymboll och satt på hemma istället för stol, otroligt skönt.

Bra skor gör också skillnad.

Fick råd från mvc:

1. Stå stadigt på båda fötterna med tyngden jämt fördelad.
    2. Undvik ensidig belastning.
    3. Avlasta med händerna på låren, en stol eller något annat du har omkring dig när du sätter dig eller reser dig.
    4. Gå inte med för långa steg.
    5. Tänk på att långa promenader kan ge ökade besvär. Gå hellre flera korta.
    6. Undvik ojämn terräng.
    7. Undvik om möjligt trappor. Ta hiss om det finns. Om du går i trappor, ta stöd av ledstången.
    8. Sitt inte på huk. Gå hellre ner på knä.
    9. Sitt alltid ner när du tar på dig kläder.
    10. Bär hellre två kassar, än en tung.
    11. Cykla hellre än gå.

Hoppas dina besvär blir lindrigare.

Svar på tråden ligament smärtor som tusan!!