• Anfa

    vilken bärsele för att resa med 11månaders?

    Hej, jag ska resa med 11månaders flicka och vill köpa en ergonomisk bärsele.

    Jag förstår inte vad som är skillnad mellan ergobaby, manduca eller tula tex? Vilken tror ni passar bäst? Jag är 170 lång och normalvikt. Det är bra om den passar min mor också som är lika lång men lite överviktig.

    Tack flr svar :)

  • Svar på tråden vilken bärsele för att resa med 11månaders?
  • Mellanmjölkens land

    Vi har en Ergo som sitter bra på mig (175cm och normalviktig) men vår yngsta på 9 mån håller på att växa ur den eftersom sittytan är förhållandevis smal och passar yngre barn bättre.

    Sambon har en Manduca men har jag ryggen uppzippad är den för stor för att jag ska bära bekvämt.

    Tula finns i 2 versioner, baby och toddler. Jag har inte testat baby men toddler satt bra på mig (tror den satt ok även på sambon. Sittytan på båda är relativt bred men självklart bredare på toddlern. En bekant har baby oh hennes son på 11 mån verkar sitta jättebra. Själv har jag beställt en toddler som jag räknar med att den funkar från nån gång i höst, gissningsvis 11-12 mån.

    Vi har skippat vagn i vår familj och det är därför viktigt att selen sitter bra för både vuxen och barn (= vi har flera bärredskap). Ska man bara ha selen under en senester på nån/några veckor blir det inte lika viktigt.

  • Flickan och kråkan

    De ergonomiska bärselarna är rätt lika - mest detaljskillnader. Det som snarast är intressant vid val är din kroppsform som bärare (du är så pass lång att det inte är något större problem) och hur gammalt ditt barn är.

    Eftersom ditt barn är så pass gammalt så skulle jag satsa på någon toddler-sele. Tula toddler borde passa dig fint. Kan vara på gränsen för din dotter dock (brukar rekommenderas från cirka 80cm). Hur lång är hon? Känns samtidigt lite fånigt att köpa en sele som nästan är för liten. Hon är ju precis i övergångsåldern. Viktigt att sittytan är bred och helst går ut till knävecken på barnet

    Min yngsta är 13 månader. Han är strax under 80 cm. Jag har ingen Tula för jag är för liten för den, men däremot en wompat som storleksmässigt är rätt lika. Han fyller inte ut den så bra ännu, men inga problem att bära i den. Skaffade den för ett par veckor sedan så fungerade från året ungefär då han var lite kortare än nu. Jag har en Oh snap (babyhawk) som är allra bäst till honom nu och ett tag till (lite smalare och lite lägre än tulan), men den måste man importera för det finns ingen återförsäljare i Sverige. Annars är det ett bra alternativ.

  • Flickan och kråkan

    Och som sagt, ska den enbart användas till en resa och inte så mycket annars så finns det många selar som fungerar och som man kan få relativt billigt begagnade. Titta framförallt på sittbredden skulle jag säga dock. Boban är inte så dum. Boba 2G har de sålt ut billigt på många ställen nyligen då det kommit både en 3G och en 4G. Själva sittytan är inte så mycket bredare, men panelen är mycket bredare upptill och även högre än många av de andra vanliga selarna vilket gör den bättre för större barn. Sittytan kompenseras med två fotstöd. Den är också rätt liten och behändig för att ge så pass bra stöd. Jag har en totalt genomsliten som jag gärna tar fortfarande titt som tätt till min 13-månaders för att den är så lätt och smidig. 

  • Babycompact

    Du kan använda Baby Compacts bärsele Carry som är ett enkelt och smidigt bärstöd för barn från 5 till 15 kg. Den är ergonomisk, lätt att packa och ta med och kan användas även av storvuxna personer. Den kan beställas på babycompact.com/order-2/.

    Carry är en multifunktionell produkt som även är ett sittstöd på stolar hemma och när du är ute och reser. Kombinerat med den uppblåsbara kudden Sit kommer barnet upp till bordshöjd. Sit kan du sedan fortsätta att använda även när ditt barn kan sitta själv men inte riktigt når upp till bordskanten. Sit & Carry är perfekt på resan och för dig som inte vill ha en separat barnstol hemma.
    Läs mer på babycompact.com/sit-carry-2/.

  • Flickan och kråkan
    Babycompact skrev 2014-11-05 13:03:04 följande:

    Du kan använda Baby Compacts bärsele Carry som är ett enkelt och smidigt bärstöd för barn från 5 till 15 kg. Den är ergonomisk, lätt att packa och ta med och kan användas även av storvuxna personer. Den kan beställas på babycompact.com/order-2/.

    Carry är en multifunktionell produkt som även är ett sittstöd på stolar hemma och när du är ute och reser. Kombinerat med den uppblåsbara kudden Sit kommer barnet upp till bordshöjd. Sit kan du sedan fortsätta att använda även när ditt barn kan sitta själv men inte riktigt når upp till bordskanten. Sit & Carry är perfekt på resan och för dig som inte vill ha en separat barnstol hemma.
    Läs mer på babycompact.com/sit-carry-2/.


    Ditt företag bör jobba lite mer med ergonomin om det ska vara ett konkurrenskraftigt alternativ till andra verkligt ergonomiska bärselar. 
Svar på tråden vilken bärsele för att resa med 11månaders?