• Anonym (?)

Föräldrapenning

Hej, jag och min sambo hade lite kommunikationsproblem med skatteverket, så faderskapet blev inte fastställt inom tre månader, så vi skulle få en tid hemskickad den här veckan. Hur lång tid tar det från att faderskapet har blivit fastställt till att vi kan få utbetalningen av föräldrapenning? Min sambo har redan skickat in allt till försäkringskassan som bara väntat på att faderskapet ska bli bekräftat.

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Har din sambo sökt de 10 dagarna vid barns födelse behöver faderskapet inte vara fastställt när man söker den ersättningen.

Han kan inte använda mina sidor förrän vi har fått in att ni har gemensam vårdnad om barnet. Vill han söka föräldrapenning innan detta kommer in kan han ansöka om föräldrapenning på pappersblankett samt att du avstå föräldradagar till honom.

Be din sambo kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524 gällande sitt ärende och vad som har hänt.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (?)

Okej, för han fick för sina tio dagar, så har vi väntat på pengar från juni till nu. Men då ringde någon från försäkringskassan upp och sa att de inte kan betala ut för att faderskapet inte är fastställt. Men vi ska i alla fall skriva under faderskap imorgon och då går han till försäkringskassan med en utskrift av det, var det personen som han pratade med sa att han skulle göra.

Svar på tråden Föräldrapenning