• Anonym (Obehag)

Människan är kall. Men framstår som om de inte är det - eller har jag bara haft otur?!

Jag har uppväxt med två föräldrar. Och där är absolut ingen fråga om de är kalla eller inte. Min fader tog absolut ingen ansvar. Men ändå förväntar han sig efterlevnad och framstår som om han gjort allt för mig.

Min moder. Samma sak med henne. Ingenting av hennes fel kan hon se. Och blir oftast som om det är enkelt att glömma och strunta inget hon gjort och gör.

De människor jag hat stött på har spelat en stor roll om sexlivet. Och därefter låtsas vara snälla och oftast mot tjejerna (nu pratas det i låg/mellanstadie)

Jag började sluta bry mig om de och kan till och med säga att jag avskydde de.

Lärarna var bra. I alla fall en. Att hon gick i en karaktär har jag svårt att tro, men det kan absolut vara så.

Högstadiet. Erfarenhet både från lärarna och elever. Elever hade absolut inge empati mot mig och efter som de ansåg mig vara en idiot, vilket jag inte var eller är.

Men de såg mig så, och hade ingen kontakt med mig. I och med att jag var värdelös.

Jag berättade för lärarna om mitt mående. Ingen vägvisning för en fjorton åring till kuratorn eller liknade, förmodligen var jag omtyckt av lärarna men samtidigt inte.

Gymnasiet. Jag var endast någon form av djur och när jag skulle gå klart, så skulle knappast lärarna undra vart jag är, hur jag mår eller liknade. Trots min öppenhet om mitt nående och väggen till kuratorn. Ingen stöd eller liknade.

Jag slutade dessutom gå till skolkuratorn då jag såg henne som en bokstavligt talat en IDIOT!

Jag såg de flesta människorna som idioter. Och jag förblev ensam rent frivilligt.

Min erfarenhet var att endast de som jobbade på vården hade "sympati" och "empati". Men jag såg det som att det bara var deras jobb. Och jag mådde dåligt av det. Ingen som brydde sig om mig och jag gick runt med hat mot andra och orättvisa och sorg mot mig själv.

Jag började på en aktivitet. Där jag bemötte en person som jag faktiskt misstänkte starkt att hon skulle vara en antisocial personlighetsstörd människa. Och jag mådde illa av det.

Bara hela tide låtsades vara snäll. Och oftast vad det framför hennes vänner eller andra människor som var runt omkring.

Frustration växte inom mig på henne.

Hon säger att hon och andra bryr sig, men jag tar det som ett skitsnack helt enkelt.njag gjorde till och med ett brott. Och hon ville ha kränkningsersättning för fem tusen kronor. Dessutom överdrev det jag hade gjort.

Om hon brydde sig, så kanske hon borde ha sagt att jag borde gå hjälp, snarare än att begära en ersättning som hon då kände sig "kränkt".

Inte ens ett förlåt till mig kunde hon sagt, då det var hennes fel jag kände en stor skam!!!

Vem bryr sig om mig? Vem vill förstå mig? Vem förstår mig? När skall jag må bra?

Hur kommer det sig att människor på internet låter så empatiska med deras texter. Men i verkligheten har jag aldrig upplevt något sådant.

Människan är empatilös. Allt är bara fejk. Självisk och ingen empati.

Vad är eran erfarenhet?

Har jag bara haft otur, eller ser jag sanningen på mänskligheten?

• Svar på tråden Människan är kall. Men framstår som om de inte är det - eller har jag bara haft otur?!
  • Anonym (Tjej)

Tidigare så trodde jag att alla människor var goda och empatiska innerst inne och att om de gjorde något taskigt så var det ett missförstånd eller för att de mådde dåligt. Nu efter att ha upplevt en del saker så tror jag inte det längre och har insett att jag bara trodde det för att jag själv är en empatiskt och god människa och därför trodde jag att andra var likadana.

Men så är det inte. Dock är inte alla onda heller. Det finns olika sorters människor och man blir påverkad av det man fått uppleva under sin uppväxt.

• Anonym (B)

Det verkar som att din tillit till andra har skadats ganska mycket under hela din uppväxt till idag. Inte konstigt egentligen.
    Därför har du nog svårt att tro folk när de vill vara empatiska eller snälla mot dig, för att du någonstans tror att det inte är sant. Visst, alla är inte schyssta, men det finns de som faktiskt vill dig väl och känner för dig.

Vet inte hur ofta och till vem du vänt dig, men tycker iaf du ska försöka gå till en terapeut, inte sån vanlig, kanske mer någon som jobbar med personlig utveckling? Men när du söker hjälp så behöver du tänka annorlunda, att de som jobbar med det här vill hjälpa dig från deras hjärtan! Inte för att det är deras jobb, de har oftast valt jobbet för att de verkligen vill hjälpa! Och DET måste du se. Det är först då du kan ta till dig deras hjälp och hjälpa dig själv på starkare fötter.

• Anonym (Obehag)
    MikNis skrev 2014-08-03 18:07:19 följande:

Hur framstår du själv? 

Vet egentligen om jag vågar skriva det. Men själv kan jag erkänna att jag framstår som en person som älskar uppmärksamhet. Låtsas gärna ha empati och gör sympati handlingar, endast för att få uppmärksamhet och få berömmelse. Och framstå som en god människa.

När det egentligen inte alls finns känslor för andra för mig. Jag bryr mig helt enkelt inte om andra. Jag kan bli lätt avundsjuk och i land kan jag ha inbillningen över att andra skulle vara avundsjuka på mig.

Fast jag har aldrig varit såhär. Jag hade verkligen en stor empati som barn. Men någonstans i tonåren försvann den.

Vill bara upprepa. Jag har haft empati och gjort sympati handlingar. Jag har kunnat sätta in mig i andras skor och kunna känna med de. Eller åtminstone få känna sorgen när jag såg någon annan lida.
Svar på tråden Människan är kall. Men framstår som om de inte är det - eller har jag bara haft otur?!