• Svar på tråden Nytt problemområde. Någon från ARABY/VÄXJÖ ( Nydala Dalbo) som kan berätta mer?
  • Anonym (Växjö)

Vad vill du veta? Det är ett lägenhetsområde med bebyggelse från 70-talet, vilket gör hyrorna låga. Följaktligen samlas människor med låg inkomst där, varav många har sociala problem. Ett sådant område finns i så gott som alla städer. Araby har varit ett "problemområde" sedan 80-talet, så det är inget nytt med det.

• realist14
    Anonym (Växjö) skrev 2014-08-03 10:21:55 följande:

Vad vill du veta? Det är ett lägenhetsområde med bebyggelse från 70-talet, vilket gör hyrorna låga. Följaktligen samlas människor med låg inkomst där, varav många har sociala problem. Ett sådant område finns i så gott som alla städer. Araby har varit ett "problemområde" sedan 80-talet, så det är inget nytt med det.

Skulle vilja ha en bild från insidan och inte bara ett tidningsreportage.

Vad jag förstod av det så har det blivit betydligt värre senaste tiden.
  • Anonym (Växjö)

Smålandsposten har en viss förmåga att överdriva saker. Visst har det varit några incidenter nu under sommarlovet med krossade rutor och någon miljöstation som brann ner, men det är är ju enstaka snorungar det handlar om. Under tidigt nittiotal hade området stora problem, det här är ingenting i jämförelse. Precis som mannen i artikeln tror jag att föräldrasamverkan skulle lösa ganska många av dagens problem i området.

• realist14
    Anonym (Växjö) skrev 2014-08-03 10:43:32 följande:

Smålandsposten har en viss förmåga att överdriva saker. Visst har det varit några incidenter nu under sommarlovet med krossade rutor och någon miljöstation som brann ner, men det är är ju enstaka snorungar det handlar om. Under tidigt nittiotal hade området stora problem, det här är ingenting i jämförelse. Precis som mannen i artikeln tror jag att föräldrasamverkan skulle lösa ganska många av dagens problem i området.

Men många inlägg i artikeln sa ju någonting annat?

Kanske som vanligt beror på vilka tider man rör sig ute och hur många man pratar med och var man bor osv. Har märkt att upplevelser av en stadsdel kan skilja sig betydligt beroende på det.

• Anonym (Växjö 2)

Instämmer med mycket av det anonym (Växjö) säger. Har bott angränsande till araby/dalbo i många år, arbetat aktivt med ungdomar där och jag tycker det är överdrivet det som sägs. Det ÄR problem absolut, men personligen har jag sett och råkat ut för mer skit på campus än i araby.

• Anonym (Sant)
    realist14 skrev 2014-08-03 10:30:18 följande:

Det du vill är att någon bekräftar det du läst i tidningen. De som har insyn och skriver här, de tvivlar du ju på. Du är bara intresserad av att få dina fördomar bekräftade.
  • realist14
    Anonym (Sant) skrev 2014-08-03 15:11:39 följande:
    Det du vill är att någon bekräftar det du läst i tidningen. De som har insyn och skriver här, de tvivlar du ju på. Du är bara intresserad av att få dina fördomar bekräftade.
    Nja än var det fler som hade kommenterat artikeln än svarat här så de är ännu i majoritet.
    Jag är mer ute efter sanning än annat, men om jag märker att man vill tona ner för att skapa en bild som passar in i det man själv vill förmedlas till omgivningen, snarare än hur det ser ut, om så är fallet, så finns det väl skäl att tänka till.

Sådana är ju bara ute efter att fördomar INTE ska bekräftas.
    Lika illa det isåfall.
  • Anonym (.)
    realist14 skrev 2014-08-03 10:30:18 följande:

Det Växjö skriver stämmer bra.
    Har varit lugnt men efter en inte helt genomtänkt debattartikel undertecknad av några lokalpolitiker tändes det en liten gnista kan man väl säga.
    www.smp.se/nyheter/vaxjo/kommunalraden-larmar-om-prostitution-och-maffia-pa-araby%284226000%29.gm
    Det blev lite stenkastning och sådant och sedan dess har det hänt en del.
    Troligtvis är det bara en liten klick ungdomar som håller på med dumheterna men de får ju mycket uppmärksamhet.
  • realist14
    Anonym (.) skrev 2014-08-03 18:05:34 följande:
    Det Växjö skriver stämmer bra.
    Har varit lugnt men efter en inte helt genomtänkt debattartikel undertecknad av några lokalpolitiker tändes det en liten gnista kan man väl säga.
    www.smp.se/nyheter/vaxjo/kommunalraden-larmar-om-prostitution-och-maffia-pa-araby%284226000%29.gm
    Det blev lite stenkastning och sådant och sedan dess har det hänt en del.
    Troligtvis är det bara en liten klick ungdomar som håller på med dumheterna men de får ju mycket uppmärksamhet.
    Hoppas det är som du säger, en liten klick.
    Är rädd för att man sagt det förut dock och så har det visat sig att den lilla klicken (om den nu var liten) ändå hållt hela sitt område i total kontroll och knappt låtit utryckningsfordon köra in...

• Rataxes

Bara svartmålning och rasism. Det är lika lugnt som på 50-talet.

Med vänlig hälsning

Dorian & co.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Anonym (.)
    realist14 skrev 2014-08-03 18:08:47 följande:
    Hoppas det är som du säger, en liten klick.
    Är rädd för att man sagt det förut dock och så har det visat sig att den lilla klicken (om den nu var liten) ändå hållt hela sitt område i total kontroll och knappt låtit utryckningsfordon köra in...
    Här handlar det nog mer om ett fåtal individer som hittar på pojkstreck eller värre saker.

Har själv bott där för många år sedan. Enda problemet jag hade var helsvenska missbrukare som gjorde inbrott.
  • PawzenDeDalbo

Jag är född 1986 och jag bodde på sommarvägen i Nydala/Dalbo i början av 2000-talet sen flyttade jag till seminarievägen som är ett stenkast därifrån.
    Jag bodde i det området från sent 90-tal till 2003.
    Där kände jag mig safe där var det inget problem. Men i stan där var det kaos. Och i villa-kvarteren var det bryt till höger och vänster. Men just på Nydala. Om du hörde hemma där var det chill. Var du inte betongbarn så snodde vi dina sneakers såklart. Så kommer det alltid att vara så länge vi har den här Capitalist-Consumerism kulturen här i världen.
    Dafuq varför orkar jag ens. Orten 4-life

• Anonym (Flytt)

Hur är det där nu såhär två år senare?

Vilka områden är värst?

Svar på tråden Nytt problemområde. Någon från ARABY/VÄXJÖ ( Nydala Dalbo) som kan berätta mer?