• 040kille

Ofrivilligt med katt

Är det någon här som har tipset hur man undviker att få in katter?

Grannens katter, inklusive tre kattungar, traskar in på min balkong via balkongräcket. Allt frid och fröjd så långt förutom att kattungarna inte är rumsrena vilket jag får rensa undan ibland. Grannpågen släpper ut dem genom deras fönster. Till saken hör att han har ADHD. Det funkar inte att säga till honom att låta bli, det skulle bli värsta triggningen för honom att göra så oftare.

Är det någon som kan tipsa om man kan sätta någon doftpatron eller liknande som får dem att backa? Myror skyr ju doften av kanel.

Ett alternativ är ju att förvandla balkongen till Fort Knox med taggtråd och hönsnät. Men jag vill ju kunna vara där själv med.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Svar på tråden Ofrivilligt med katt
  • Annelie 76

Testa eterisk olja, googla vilken som funkar avskräckande för katter.

Går det inte att bara sätta upp nån slags barriär där de tar sig över till ditt balkongräcke? Så behöver du inte hägna in hela balkongen.

• 040kille

Det är ju en kort period katter inte är rumsrena. Säger man så om katter förresten? Jag kan nog stå ut utan att bygga in mig i ett fort.

Sätter en citron på inköpslistan, det var vad jag hittade när jag googlade på ditt tips.

Tack för tipset!

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • arianne03

Aluminiumfolie på räcket? Katter gillar ofta inte att gå på det. Men kanske inte om det finns risk att de ramlar ner, vet inte riktigt hur det ser ut hos er.

Svar på tråden Ofrivilligt med katt