• Anonym (yeslovenosex)

Komplicerad läggning- asexuell bi/lesbisk?

Hej allihopa...

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på det här lilla "problemet" jag har.

Jag definerar mig som en heterotjej och har gjort det så länge jag kan minnas. Har varit i flera förhållanden med killar och trivs jättebra med det. Men de senaste åren har jag märkt att jag kan få väldigt speciella "romantiska" känslor för tjejer också. Det sker oerhört sällan dock, har bara hänt vid två tillfällen hittills. Men båda gångerna var det så otroligt starkt, kändes nästan överväldigande att ha så omtumlande känslor för någon. Inget som jag har varit med om någonsin tidigare med en kille.

Problemet är att jag inte har velat vara sexuell med de här tjejerna överhuvudtaget. Jag har bara känt mig väldigt obekväm när saker har börjar leda åt det hållet. Det har känts riktigt fel och till och med att kyssas tar emot. Jag vill bara mysa, hålla hand, kramas - nästan som visa kärlek på ett barns nivå. Börjar fundera över om jag möjligtvis blir asexuell tillsammans med tjejer som jag blir kär i?

Killar tänder jag extremt mycket på och får väldigt lätt känslor för. Så jag vet med all säkerhet att jag är övervägande heterosexuell. Däremot kan jag även tända på tjejsex ibland, men här kommer alltså det kluriga- så länge jag inte har några känslor för tjejen i fråga. Annars går det inte som jag beskriver ovan.

Är det här normalt? Eller har jag kanske lite issues som jag är omedeveten om i fråga om lesbiska förhållanden? Jag skulle gärna vilja ha sex med en tjej som jag får känslor för... men jag har ingen som helst lust till det. Jag tänder inte på henne alls, men ändå har jag alla de här känslorna inombords som känns så rätt. Att jag bara vill vara med henne, leva med henne. Help!

• Svar på tråden Komplicerad läggning- asexuell bi/lesbisk?
  • korralin

Jag tycker det låter som om du är biromantisk heterosexuell. 

Den benämningen utgår från att en kan dras romantiskt till flera kön/inget kön/alla kön/whatever (XX-romantisk) men att en kan dras sexuellt till andra kön/något kön/inget kön/whatever (XX-sexuell). 

En person som benämner sig som heterosexuell är oftast heteroromantisk heterosexuell, en person som benämner sig som homosexuell är oftast homoromatisk homosexuell osv osv osv. Medan ex en kvinna som blir kär i män men som inte har någon sexuell drift är heteroromantisk assexuell. 

Det kan vara jobbigt att förklara/sätta ord på sin läggning eftersom denna benämning inte är särskilt vanlig i samhället. Men sen så behöver en egentligen inte sätta ord på sin sexuella läggning - det är helt upp till dig. Denna konstruktion har dock hjälpt mig att "reda ut" min egna sexuella läggning vilket har varit asskönt.

de tål lite bly i nackarna, ja, vi ska beväpna oss
  • Anonym (yeslovenosex)

Tack för ditt svar!
    Hmm.. ja, det kanske stämmer in på mig, biromantisk-heterosexuell. I och för sig kan jag gilla att ha sex med tjejer också, fantiserar nästan övervägande om det. Jag förstår bara inte varför jag blir asexuell med just de tjejer jag får känslor för, men inte med vissa andra? 

• lykantrophona

Hora-madonna-komplexet? Ibland påverkar undermedvetna "idéer" från samhället oss mer än vi tror. Vad vi finner attraktivt kan vara format av tidigare erfarenheter.
    Men egentligen, spelar det någon roll?
    Det finns en hel del människor som t ex kan känna romantisk attraktion till en person, men inte vilja ha sex med denne, eller tvärtom.

Svar på tråden Komplicerad läggning- asexuell bi/lesbisk?