simma
Kan din 8 åring simma?isåfall hur gick ni tillväga
Kan din 8 åring simma?isåfall hur gick ni tillväga
Här där vi bor funkar simundervisningen genom skolan jättebra. Dottern som är 10 år simmar som en fisk (och var simkunnig vid 8 år också) och hon har bara haft undervisning genom skolan. När barnen går ut ettan simmar som regel alla barnen vad de kallar långa längder (lilla bassängen, följs av korta längder alltså på tvärsen på det grunda i stora som sen när de kan simma så får de simma riktiga längder = långa längder)
Sonen som är 8 år nu fick gå en intensivsimkurs på 2 veckor när han var 7.5 då han är rätt dålig på att inte vara bäst så när han märkte att han inte var bland de bästa på att simma i skolan så lekte han bara. Men väl på den simkursen så simmade han på 3e dagen (av 10)
Sonen som är 6 har verkligen kämpat i sommar med att försöka lära sig simma så jag räknar kallt med att skolan löser det där åt oss nu i höst då han börjar sexårs. Skulle förvåna mig om han inte simmar innan jul.
Det vill jag gärna också ha svar på min. Min snart 8-åring kan inte simma trots två omgångar i simskolan. Troligtvis behöver han gå i simskola tills han blir 15 eller nåt.
Som jag har förstått det så lär de sig inte att simma i skolan utan det är föräldrarnas ansvar.
Skolans taskiga simundervisning skulle jag inte lita en sekund på.
Centralt innehåll i läroplanen från 2011/2012
I årskurs 1?3
Rörelse
Lekar och rörelser i vatten. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge.
Hälsa och livsstil
Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser.
I årskurs 4?6
Rörelse
Simning i mag- och ryggläge.
Friluftsliv och utevistelse
Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.
I årskurs 7?9
Rörelse
Olika simsätt i mag- och ryggläge.
Hälsa och livsstil
Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.
Friluftsliv och utevistelse
Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.
Så här har det varit för oss (Göteborg):
F-3 ingen simning alls med skolan
Årskurs 4: osäker eftersom vi bodde utomlands
Årskurs 5: Klassen var i simhallen 1 gång under läsåret. Barnen fick visa för sin idrottslärare att de kunde simma 200. Alla klarade det.
Möjligen erbjuds någon form av simundervisning för dem som inte uppnår målet, men genom att vänta till årskurs 5 med att testa så kan ju de flesta redan simma.
Jo hon lärde sig som i förskoleklassen . De gick på simskola med klassen., hon kan både vanligt & rygg.
De andra 2 lärde sig oxå med skolan fast som 7 åringar i ettan , fast de gick lite vanlig simskola som vi satt dem i med.
Jag har en pojke född februari -06 och ja, han kan simma.
Han har alltid gillat vatten och dykt och sådär så vi har aldrig behövt kämpa med den biten. Han har inte tyckt det varit läskigt att doppa huvudet eller så.
Men för att lära sig allt på rätt sätt fick han gå i simskola när han var 4,5 år ungefär. Det var väldigt basic och typ 8 tillfällen.
Där lärde han sig grunderna.
Sen gick de och simmade med förskoleklassen men det visste vi inte om innan. Så där fick han ytterligare övning, de gick koncentrerat en gång per vecka i 10 veckor. Nu simmar han själv bröstsim utan problem.
I vår skola simmar de vid 4 tillfällen i åk 1 och 2. Det är lite men det tar en hel skoldag att åka och simma så jag förstår att möjligheten till fler tillfällen inte finns.
Min tjej gick i simskola fem-sex terminer tror jag (varje termin är 7 lektioner), från att hon var 5 år. Då kunde hon simma 25 meter, men de gick aldrig vidare och simmade längre så hon fick sluta där och träna resten själv tills hon klarade 200 meter på mage och rygg.
De har inte haft någon simning i skolan ännu (hon börjar 3:an nu).
Dottern lärde sig simma som sjuåring.
Son 1 lärde sig simma som nioåring, han var väldigt vattenrädd
Son 2 är sju och kan inte simma, vattenrädd
Son 3 är 4 och står i kö till simskolan, inte vattenrädd.