• charmig

simma

Kan din 8 åring simma?isåfall hur gick ni tillväga

• Svar på tråden simma
  • cosinus

Här där vi bor funkar simundervisningen genom skolan jättebra. Dottern som är 10 år simmar som en fisk (och var simkunnig vid 8 år också) och hon har bara haft undervisning genom skolan. När barnen går ut ettan simmar som regel alla barnen vad de kallar långa längder (lilla bassängen, följs av korta längder alltså på tvärsen på det grunda i stora som sen när de kan simma så får de simma riktiga längder = långa längder)

Sonen som är 8 år nu fick gå en intensivsimkurs på 2 veckor när han var 7.5 då han är rätt dålig på att inte vara bäst så när han märkte att han inte var bland de bästa på att simma i skolan så lekte han bara. Men väl på den simkursen så simmade han på 3e dagen (av 10)

Sonen som är 6 har verkligen kämpat i sommar med att försöka lära sig simma så jag räknar kallt med att skolan löser det där åt oss nu i höst då han börjar sexårs. Skulle förvåna mig om han inte simmar innan jul.

• Naaw
    glassen skrev 2014-07-30 21:42:00 följande:

Det vill jag gärna också ha svar på min. Min snart 8-åring kan inte simma trots två omgångar i simskolan. Troligtvis behöver han gå i simskola tills han blir 15 eller nåt.
    Som jag har förstått det så lär de sig inte att simma i skolan utan det är föräldrarnas ansvar.

Han får väl fortsätta tills han kan simma? Mina har gått varje termin från 4 till 8 år. Jag har inte varit nöjd förrän de kunnat simma 1000 meter och även tagit livräddningsmärken.
  • pigglet
    Naaw skrev 2014-07-30 21:14:32 följande:

Skolans taskiga simundervisning skulle jag inte lita en sekund på.

Griseknoen35 skrev 2014-07-30 21:42:02 följande:
    Men ändå kan inte alla som slutar åk 9 simma så skolans simundervisning är väl inte det bästa att luta sig tillbaka mot.
    När jag skrev att skolan har skyldighet att lära barnen simma så var det ett svar till inlägg #3, som skrev att i Göteborg förekommer ingen simundervisning alls i skolan. Vilket jag tycker låter märkligt, eftersom jag tror det står i läroplanen att barnen ska kunna simma en viss sträcka i åk 6 och längre i åk 9. Alltså inget som skolan kan välja bort, utan det är skolan skyldighet att se till att alla barn har möjlighet att nå målen.

• glassen
    Naaw skrev 2014-07-31 07:10:23 följande:
    Han får väl fortsätta tills han kan simma? Mina har gått varje termin från 4 till 8 år. Jag har inte varit nöjd förrän de kunnat simma 1000 meter och även tagit livräddningsmärken.
    Ja, det är klart han får göra. Det var ju det jag menade, men jag kan ju knappast tvinga honom när han är myndig i alla fall :). Fast att simma 1000 meter låter som överkurs.
  • Naaw
    pigglet skrev 2014-07-31 20:19:16 följande:
    Griseknoen35 skrev 2014-07-30 21:42:02 följande:Men ändå kan inte alla som slutar åk 9 simma så skolans simundervisning är väl inte det bästa att luta sig tillbaka mot.
    När jag skrev att skolan har skyldighet att lära barnen simma så var det ett svar till inlägg #3, som skrev att i Göteborg förekommer ingen simundervisning alls i skolan. Vilket jag tycker låter märkligt, eftersom jag tror det står i läroplanen att barnen ska kunna simma en viss sträcka i åk 6 och längre i åk 9. Alltså inget som skolan kan välja bort, utan det är skolan skyldighet att se till att alla barn har möjlighet att nå målen.

Det står i nya läroplanen att simkunnighet skall ingå i idrottsämnet redan på lågstadiet. Vet dock många skolor där detta inte sker.
  • Naaw

Centralt innehåll i läroplanen från 2011/2012

I årskurs 1?3

Rörelse

Lekar och rörelser i vatten. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge.

Hälsa och livsstil

Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser.

I årskurs 4?6

Rörelse

Simning i mag- och ryggläge.

Friluftsliv och utevistelse

Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.

I årskurs 7?9

Rörelse

Olika simsätt i mag- och ryggläge.

Hälsa och livsstil

Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.

Friluftsliv och utevistelse

Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.

• Solskensöga

Så här har det varit för oss (Göteborg):

F-3 ingen simning alls med skolan

Årskurs 4: osäker eftersom vi bodde utomlands

Årskurs 5: Klassen var i simhallen 1 gång under läsåret. Barnen fick visa för sin idrottslärare att de kunde simma 200. Alla klarade det.

Möjligen erbjuds någon form av simundervisning för dem som inte uppnår målet, men genom att vänta till årskurs 5 med att testa så kan ju de flesta redan simma.

• 010306

Jo hon lärde sig som i förskoleklassen . De gick på simskola med klassen., hon kan både vanligt & rygg.
    De andra 2 lärde sig oxå med skolan fast som 7 åringar i ettan , fast de gick lite vanlig simskola som vi satt dem i med.

• Gladskit

Jag har en pojke född februari -06 och ja, han kan simma.
    Han har alltid gillat vatten och dykt och sådär så vi har aldrig behövt kämpa med den biten. Han har inte tyckt det varit läskigt att doppa huvudet eller så.
    Men för att lära sig allt på rätt sätt fick han gå i simskola när han var 4,5 år ungefär. Det var väldigt basic och typ 8 tillfällen.
    Där lärde han sig grunderna.

Sen gick de och simmade med förskoleklassen men det visste vi inte om innan. Så där fick han ytterligare övning, de gick koncentrerat en gång per vecka i 10 veckor. Nu simmar han själv bröstsim utan problem.

• Elin 834

I vår skola simmar de vid 4 tillfällen i åk 1 och 2. Det är lite men det tar en hel skoldag att åka och simma så jag förstår att möjligheten till fler tillfällen inte finns.

• Mrs Green

Min tjej gick i simskola fem-sex terminer tror jag (varje termin är 7 lektioner), från att hon var 5 år. Då kunde hon simma 25 meter, men de gick aldrig vidare och simmade längre så hon fick sluta där och träna resten själv tills hon klarade 200 meter på mage och rygg.

De har inte haft någon simning i skolan ännu (hon börjar 3:an nu).

• Dr Mupp

Dottern lärde sig simma som sjuåring. 
    Son 1 lärde sig simma som nioåring, han var väldigt vattenrädd
    Son 2 är sju och kan inte simma, vattenrädd
    Son 3 är 4 och står i kö till simskolan, inte vattenrädd.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden simma