Bananälskade skrev 2014-07-30 16:31:25 följande:
Hej allihopa!
Jag är väldigt intresserad av att diskutera kosthållning/livsstilar med alla er som är förespråkare av LCHF. Jag är själv en vegan som väljer kolhydrater framför fett och därmed en LCHF-ares största motsvarighet. Eftersom LCHF har blivit så himla populärt på sistone så möter jag gång på gång människor som inte förstår min livsstil och till och med fördömer den eftersom den är så radikalt motsatt deras egen. Jag är självklart övertygad om att min livsstil är den absolut mest hälsosamma för både den egna kroppen, djuren och naturen och är därför nyfiken på att prata om generella frågor inom de båda livsstilarna.
Så nu till mina frågor:
1. Finns det fler HCLFV-människor här på Familjeliv?
2. Ni som äter LCHF - gör ni det för att korrigera er vikt eller någon annan anledning?
3. Hur tror ni er kosthållning kommer att påverka er i framtiden (i det långa loppet).
4. Skulle ni kunna tänka er att testa en förändrad livsstil om det vore så att den gav lika bra resultat (om inte bättre) än er nuvarande.
5. Har ni några frågor till mig?
1.) Vad står HCLFV för? Eller, ja - jag tippar på High Carb, Low Fat - men jag vet inte vad V'et står för - Vegan, gissar jag? :)
2.) LCHF äter jag primärt för ketos-perioderna. Jag mår oerhört bra och är kreativ, energisk och optimistisk då, jämfört med annars, när jag mest har hormonrubbningar. humörssvängningar, huvudvärk och bara är slö och irriterad.
Vikten var ett plus - Gick från 103 till 76, men sen skaffade jag pojkvän som äter ungefär Allt och började jag lägga på mej sambokilon - idag stannar vågen på 84 istället, men jag har lovat mejsjälv att ta tag i det nu också :)
3.) Jag vet inte - men med tanke på hur många nya rön som kommer fram med att kolhydrater verkar gynnsamma för både cancer och alzheimers (dvs, gynnsamma för sjukdomarna, Inte för att bota dem) så hoppas jag kunna undvika dessa (då bägge går i familjen)
4.) Ja, det skulle jag säkert kunna tänka mej, varför inte, liksom. High Carb kommer jag dock inte testa igen - det har jag gjort förr och det var så jag gick upp till 103 kilo (och då startade jag på 81, men ville gå ner Några kilon - och folk sa "fortsätt äta så, det stannar snart upp och vänder" och jag var dum nog att tro dem, trots att alla bevis pekade på raka motsatsen för mej) - det passade helt enkelt inte mej - även om det säkerligen passar andra.
5.) Låter ju kanske löjligt, men jag blir nyfiken: är du endomorf, ekotomorf eller mesomorf? Till kroppstyp alltså - vi kan hoppa personligheten, för det verkar mest vara joll:
sv.wikipedia.org/wiki/Somatyper