• Bananälskade

Den stora debatten mellan LCHF- och HCLF-förespråkare

Hej allihopa! 

Jag är väldigt intresserad av att diskutera kosthållning/livsstilar med alla er som är förespråkare av LCHF. Jag är själv en vegan som väljer kolhydrater framför fett och därmed en LCHF-ares största motsvarighet. Eftersom LCHF har blivit så himla populärt på sistone så möter jag gång på gång människor som inte förstår min livsstil och till och med fördömer den eftersom den är så radikalt motsatt deras egen. Jag är självklart övertygad om att min livsstil är den absolut mest hälsosamma för både den egna kroppen, djuren och naturen och är därför nyfiken på att prata om generella frågor inom de båda livsstilarna.

Så nu till mina frågor:

1. Finns det fler HCLFV-människor här på Familjeliv?

2. Ni som äter LCHF - gör ni det för att korrigera er vikt eller någon annan anledning?

3. Hur tror ni er kosthållning kommer att påverka er i framtiden (i det långa loppet). 

4. Skulle ni kunna tänka er att testa en förändrad livsstil om det vore så att den gav lika bra resultat (om inte bättre) än er nuvarande.

5. Har ni några frågor till mig?

• Svar på tråden Den stora debatten mellan LCHF- och HCLF-förespråkare
  • Biffus

Jag! :) Jag skulle kunna svara på de andra frågorna också kanske... Jag åt LCHF innan jag blev HCLFV. Jag gör det senare :)
  • Kereza
    Bananälskade skrev 2014-07-30 16:31:25 följande:

Hej allihopa! 

Jag är väldigt intresserad av att diskutera kosthållning/livsstilar med alla er som är förespråkare av LCHF. Jag är själv en vegan som väljer kolhydrater framför fett och därmed en LCHF-ares största motsvarighet. Eftersom LCHF har blivit så himla populärt på sistone så möter jag gång på gång människor som inte förstår min livsstil och till och med fördömer den eftersom den är så radikalt motsatt deras egen. Jag är självklart övertygad om att min livsstil är den absolut mest hälsosamma för både den egna kroppen, djuren och naturen och är därför nyfiken på att prata om generella frågor inom de båda livsstilarna.

Så nu till mina frågor:

2. Ni som äter LCHF - gör ni det för att korrigera er vikt eller någon annan anledning?

3. Hur tror ni er kosthållning kommer att påverka er i framtiden (i det långa loppet). 

4. Skulle ni kunna tänka er att testa en förändrad livsstil om det vore så att den gav lika bra resultat (om inte bättre) än er nuvarande.

1.) Vad står HCLFV för? Eller, ja - jag tippar på High Carb, Low Fat - men jag vet inte vad V'et står för - Vegan, gissar jag? :) 

2.) LCHF äter jag primärt för ketos-perioderna. Jag mår oerhört bra och är kreativ, energisk och optimistisk då, jämfört med annars, när jag mest har hormonrubbningar. humörssvängningar, huvudvärk och bara är slö och irriterad.

Vikten var ett plus - Gick från 103 till 76, men sen skaffade jag pojkvän som äter ungefär Allt och började jag lägga på mej sambokilon - idag stannar vågen på 84 istället, men jag har lovat mejsjälv att ta tag i det nu också :) 

3.) Jag vet inte - men med tanke på hur många nya rön som kommer fram med att kolhydrater verkar gynnsamma för både cancer och alzheimers (dvs, gynnsamma för sjukdomarna, Inte för att bota dem) så hoppas jag kunna undvika dessa (då bägge går i familjen) 

4.) Ja, det skulle jag säkert kunna tänka mej, varför inte, liksom. High Carb kommer jag dock inte testa igen - det har jag gjort förr och det var så jag gick upp till 103 kilo (och då startade jag på 81, men ville gå ner Några kilon - och folk sa "fortsätt äta så, det stannar snart upp och vänder" och jag var dum nog att tro dem, trots att alla bevis pekade på raka motsatsen för mej)  - det passade helt enkelt inte mej - även om det säkerligen passar andra. 

5.) Låter ju kanske löjligt, men jag blir nyfiken: är du endomorf, ekotomorf eller mesomorf? Till kroppstyp alltså - vi kan hoppa personligheten, för det verkar mest vara joll: sv.wikipedia.org/wiki/Somatyper
  • Zadre

Jag äter LCHF för att må bra, blir piggare och slippa huvudvärker (har inga problem med vikten). Har haft dagliga huvudvärker i flera år som lättat väsentligt när jag började med LCHF. Nu har jag varit några dagar på sommarstället med resten av familjen och då blev det väldigt mycket kolhydrater, godis och även lite läsk eftersom andra lagade mat och jag tänkte "Skitsamma, har ju inga viktproblem eller magbesvär ändå så några dagar gör inget...". Har haft migränliknande huvudvärk i flera dagar pga det. Så nu är det tillbaka till ordentlig LCHF. Idag åt jag t.ex 2 ägg, mosade i smör och klippt persilja, dill och gräslök, samt några skivor rostbiff till frukost.

Ser inte hur min kosthållning skulle kunna påverka mej negativt med tanke på att vi människor inte är utvecklade för att äta så mycket kolöhydrater som man "normalt" äter idag. Vissa dagar äter jag mer strikt, med t.ex. en köttbit med egengjord kryddsmör och andra dagar med librealt med t.ex. köttfärssås och smörstekt vitkål (istället för pasta). Äter väldigt mycket mer grönsaker och sallad nu än vad jag gjorde innan LCHF. Äter inte heller mer kött nu än tidigare heller. Snarare mindre eftersom jag blir mätt fortare och därmed äter mindre portioner. Ibland blir det även vegetariskt. Ostgratinerade grönsaker är gott.

Att förändra min livsstil igen vet jag inte. Beror på hur och till vad isåfall. Kommer inte återgå till high carb igen då jag är väldigt säker på att det gav upphov till mina dagliga huvudvärker och jag är mycket piggare utan det.

Personligen tänker jag att alla kanske inte behöver äta LCHF om man inte vill. Däremot så tror jag att alla bör dra ner på sitt kolhydratintag. Vill du ha läsk? Visst men kanske inte så bra att dricka en halvliter cola varje dag som jag gjorde en gång i tiden. Ät köttfärssås med spagetti istället för spagetti med köttfärssås t.ex. Stekt vitkål är godare än spagetti tycker jag. ;) Jag tror många skulle vinna mycket på det.

• Tonårsmamman1
    Zadre skrev 2014-08-01 14:11:13 följande:

Jag äter LCHF för att må bra, blir piggare och slippa huvudvärker (har inga problem med vikten). Har haft dagliga huvudvärker i flera år som lättat väsentligt när jag började med LCHF. Nu har jag varit några dagar på sommarstället med resten av familjen och då blev det väldigt mycket kolhydrater, godis och även lite läsk eftersom andra lagade mat och jag tänkte "Skitsamma, har ju inga viktproblem eller magbesvär ändå så några dagar gör inget...". Har haft migränliknande huvudvärk i flera dagar pga det. Så nu är det tillbaka till ordentlig LCHF. Idag åt jag t.ex 2 ägg, mosade i smör och klippt persilja, dill och gräslök, samt några skivor rostbiff till frukost.

Ser inte hur min kosthållning skulle kunna påverka mej negativt med tanke på att vi människor inte är utvecklade för att äta så mycket kolöhydrater som man "normalt" äter idag. Vissa dagar äter jag mer strikt, med t.ex. en köttbit med egengjord kryddsmör och andra dagar med librealt med t.ex. köttfärssås och smörstekt vitkål (istället för pasta). Äter väldigt mycket mer grönsaker och sallad nu än vad jag gjorde innan LCHF. Äter inte heller mer kött nu än tidigare heller. Snarare mindre eftersom jag blir mätt fortare och därmed äter mindre portioner. Ibland blir det även vegetariskt. Ostgratinerade grönsaker är gott.

Att förändra min livsstil igen vet jag inte. Beror på hur och till vad isåfall. Kommer inte återgå till high carb igen då jag är väldigt säker på att det gav upphov till mina dagliga huvudvärker och jag är mycket piggare utan det.

Personligen tänker jag att alla kanske inte behöver äta LCHF om man inte vill. Däremot så tror jag att alla bör dra ner på sitt kolhydratintag. Vill du ha läsk? Visst men kanske inte så bra att dricka en halvliter cola varje dag som jag gjorde en gång i tiden. Ät köttfärssås med spagetti istället för spagetti med köttfärssås t.ex. Stekt vitkål är godare än spagetti tycker jag. ;) Jag tror många skulle vinna mycket på det.

Håller med dig i allt, även om jag inte äter LCHF utan mer lågkolhydratkost.

Men de flesta skulle behöva dra ner mycket på sina kolhydrater, det äts alldeles för mycket socker idag. Sockret finns ju inte bara i godis och läsk, utan i "vanlig" mat också.
  • Miss84

2. Jag gör det för att jag mår bäst av det. Är uppvuxen på vegetarisk kost med mycket kolhydrater och minns att jag hade oerhört svårt att fokusera i skolan. Jag var trött, trött, trött, trots att jag alltid sov bra (även under tonåren). Haft IBS-mage under hela uppväxten. Började med LCHF för 6,5 år sen och nu mår jag bra, det gjorde jag inte förr. Jag har aldrig haft särskillt dåliga blodvärden (barn har sällan det), men de blev ändå bättre efter kostförändringen.

3. Jag tror att jag kommer leva ett långt och hälsosamt liv. Vet inte riktigt vad du fiskar efter, tror inte att någon som går på lågkolhydratskost "egentligen" tror att de kommer dö i förtid i hjärt- och kärlsjukdommar.

4. Absolut, naturligtvis. Det var därför jag började på LCHF.

5. Är du övertygad om att veganmat är bättre för alla individer än annan mat?

• Fundersam02

Det är ju stor skillnad på långsamma och snabba kolhydrater.

I dagsläget äter jag både fett och kolhydrater, men mestadels långsamma sådana. Sedan en vecka tillbaka har jag avstått från socker, frukt, vetemjöl, pasta, ris, potatis och bröd.

Jag har inspirerats av Atkins-dieten, lchf och GI-dieten. Jag äter inte kött, men kyckling, fisk och ägg blir det som proteinkällor. För att ersätta en del av energin från kolhydraterna har jag lagt till mer fett. Jag äter mycket grönsaker.

Sedan jag minskade ner radikalt på kolhydraterna slipper jag känna hunger och sug mellan måltiderna.  Det är jätteskönt att ha en jämnare blodsockerkurva.

Det viktigaste med kosten är väl att man väljer mat som funkar för en själv. Vi är olika känsliga för kolhydrater t.ex. Det finns nog inte EN diet som funkar för alla. Om man kan äta sig mätt och hålla vikten, så är det väl en bra diet för just den personen.

• Tocopherol

Försöker äta så mycket HCLFV kost jag kan, är övertygad om att det har många hälsofördelar. Men undantag gör jag när jag är ute/ går bort att praktiska och sociala skäl. Jag orkar inte vara den som aldrig blir inbjuden, och heller inte stressa över att hitta mat när jag reser. Äter då vanlig vegetarisk kost, och fisk/skaldjur någon enstaka gång om det inte finns ett vettigt vegetariskt alternativ. Jag tror på att välja bäst alternativ för tillfället, och det fungerar bra för mig. Hemma lagar jag dock enligt HCLFV principen. Och det är mycket godare .

• framtidspappan

Prövade LCHF för tre år sedan, gick mer några kilon men var trött, dålig i magen och slö. Lämnade för 80-10-10 dieten vilket är människans ursprungliga föda.
    Mår nu toppen! Men det är upp till var och en att finna sitt sätt att må bra. Men jag tror att de som kommer in i 80-10-10 dieten har funnit sitt sätt att må bra.

• Gladskit

Åt strikt LCHF för ett par år sedan men fortfarande idag väldigt lite kolhydrater i jämförelse. Jag ser hellre att jag får min energi från annat och de kolhydrater jag väljer (man får välja sina tillfällen) tar jag gärna ifrån frukt och grönt.

Främst för blodsockret. Jag har diabetes i släkten och vill gärna motverka att jag själv får det (om jag kan) genom att hålla mitt blodsocker jämnt. Viktnedgången var initialt en bonus.

Jag tror på den forskning som säger att socker boostar inflammation i kroppen. Senaste året har jag inte varit förkyld en enda gång och då har ändå folk varit sjuka rätt mycket runtomkring, både på jobbet och hemma. Jag tror att jag hittat ett sätt som passar mig. Jag har också utmärkta värden enligt läkaren, jag gjorde en större koll för ett halvår sen då man tog 9 rör blod så jag tror att det mesta var med i den kollen
    Har även leversjukdom i släkten så det var därav jag ville göra det väldigt omfattande. Huruvida LCHF är bra eller dåligt ur synpunkten hjärt-och kärlsjukdom lär väl visa sig, jag tycker fortfarande att forskarna verkar ha svårt att komma överens där. Men rent allmänt, fett löser ju fett. Så jag kan inte se att det skulle "täppa till" mina kärl för att jag väljer att äta bra fetter såsom tex. avocado. Den som lever får se.

Just nu tror jag inte det. Jag trivs ypperligt med mitt sätt att äta och leva idag. Jag har hittat en väldigt sund väg som funkar för mig. Jag har inga problem med blodsockret, mina värden är bra, jag orkar träna som jag vill, jag orkar jobba som jag vill, jag orkar vara en aktiv mamma och jag känner inte att jag väljer bort saker utan jag gör bra val rent allmänt. Det jag väljer att inte äta gör mig inget. Det är jag förbi för längesen så det lockar inte längre. Om man tänker smågodis, vitt bröd, pasta osv.

Inte direkt.

Svar på tråden Den stora debatten mellan LCHF- och HCLF-förespråkare