• Anonym (kostnad)

Vad kostar en vårdnadstvist ?

Hej!

Fick höra att försäkringsbolagen har frånskrivit sig att betala för en vårdnadstvist vid en separation inom ett år. Rättshjälp har jag inte heller rätt till för jag tjänar lite över 300.000.
    Någon som vet på ett ungefär vad en vårdnadstvist kan kosta ?

• Svar på tråden Vad kostar en vårdnadstvist ?
  • Anonym (nja)

Det beror väl på hur mycket tid du behöver med din advokat etc som jag har förstått det som.

• Anonym (Hm)

Var det bara ett år sen ni separerade? Nu vet jag inte hur det ser ut för er men en separation leder ofta till konflikter i början och jag skulle råda dig att istället försöka komma överens med föräldern. Gör inget förhastat, för det kan göra er relation hundra ggr värre..

• Anonym (kostnad)

Det var för några månader sedan. Har försökt att komma överens med mamman men det är lönlöst tyvärr.

• Anonym (Hm)
    Anonym (kostnad) skrev 2014-07-31 12:11:01 följande:

Det var för några månader sedan. Har försökt att komma överens med mamman men det är lönlöst tyvärr.

Jag skulle ändå råda dig att ta det lite lugnt. Några månader är inte lång tid och jag vet av egen erfarenhet att det kan vara rätt stormigt ett tag efter en separation med barn inblandade. Vi drar fortfarande inte jämt på alla plan, men det går i alla fall bättre. Mycket brukar lösa sig med tiden.
  • Anonym (et)

Gått igenom två stycken.
    Kostade mellan 60-80 000.

• Anonym (Mumin)
    Anonym (Hm) skrev 2014-07-31 20:19:02 följande:
    Jag skulle ändå råda dig att ta det lite lugnt. Några månader är inte lång tid och jag vet av egen erfarenhet att det kan vara rätt stormigt ett tag efter en separation med barn inblandade. Vi drar fortfarande inte jämt på alla plan, men det går i alla fall bättre. Mycket brukar lösa sig med tiden.
    Tyvärr kan att ta det lite lugnt resultera i att den andra parten får en stor fördel. I rätten tittar man mycket på hur barnet lever vid den aktuella tidpunkten. Därför är det otroligt viktigt att agera snabbt om t.ex. den ena föräldern flyttar med barnet utan medgivande från den andre.
  • trollmeg

Jag ringde en jurist och frågade. De sa att det kostar mellan 20000 till 100000. Alltså väldigt osäkert. De rådde mig att vänta tills året gått för att få från hemförsäkringen. Om det är möjligt ... ibland är det ju akut.

• teaf

Alltså, varför vänta?
    Skit i pengarna. Det är ju för f_n relationen till ditt/dina barn det handlar om.
    Jag kommer nog att få betala av mina rättegångskostnader i en 8-10 år till.
    MEN: Jag har mitt barn boende hos mig på heltid istället för att inte ha någon relation alls till barnet.
    Det är dags att bestämma sig vad som är viktigast för dig. Plånboken elller barnen?

Svar på tråden Vad kostar en vårdnadstvist ?