• edem

Vanligt med regelbundna förvärkar ca 3 timmar per dag v. 39?

Hej!

Sedan ca 4 dagar tillbaka har jag haft hyfsat smärtsamma förvärkar ganska regelbundet (kanske med 5-10 min mellanrum) under vissa perioder på dagen. Oftast på kvällen i ca 3 timmar men även under 2 timmar tidigt på morgonen. Under resten av dagen har jag bara haft ett par men då kommit med flera timmars mellanrum. Är idag i vecka 38+4 och kan tillägga att min slempropp lossnade för ca 1 vecka sedan, dock var det inget blod i den. Igår fick jag en liten geléaktig flytning på ca 1 cm som var lite blodblandad (brun) så kanske en rest av slemproppen. Är denna typ av pågående förvärkar vanliga? Detta är mitt andra barn, med första barnet som föddes i vecka 36+1 hade jag en tydlig latensfas på ca 24 timmar så detta är inget jag känner igen..
    Jag undrar framför allt om ni tror att det "händer något" i kroppen under dessa förvärkar jag upplever, att jag har börjat öppna mig eller dylikt. Är lite trött på detta nu så önskar att värkarna kunde fortsätta när de väl börjat så att man känner att nåt är på g....

Tror ni jag fortfarande kommer uppleva en tydlig latensfas eller är det troligare att förlossningens aktiva fas drar igång mer "plötsligt"?

Stort tack för hjälpen på förhand!

• Svar på tråden Vanligt med regelbundna förvärkar ca 3 timmar per dag v. 39?
  • emmsan123

Jag skulle nog tro att det är vanligt. Men räkna inte med att det blir lika tydligt för dig när förlossningen drar igång som det var med första. Dessutom kan det gå betydligt snabbare med andra barnet. Jag gjorde misstaget att vara hemma för länge med andra nämligen Jag har haft väldigt mycket förvärkar alla mina graviditeter, så även nu med tredje. Med första var det tydligt när det satte igång på riktigt, och det var det även med andra, bara det att det var inte latensfasen jag märkte av som jag trodde.

Oskar mars -06, Victor -09 och en till pojk väntas sept -14
  • Thea08

Med min andra tjej var det sådär... Hade inga sd alls nästan på hela grav men från v37 hade jag förvärkar som bara avtog och startade och avtog, mest under nätterna så fick noll sömn. Fick åka in på kontroll på förlossningen för jag typ ringde och grinade för jag var så trött (min första förlossning startade med blödning från moderkakan så jag visste inte riktigt hur det skulle vara). På kontrollen hade jag inga förvärkar men de ndersöker och säger att jag är öppen 4 cm, men eftersom jag "bara" var i v37 (ej fullgången) ville de inte hjälpa mig på traven med något...

Det tog sedan yttligare 5 dgr innan hon kom... Vi åkte in rätt tidigt då när jag hade "riktiga" värkar för vi var rädda att det skulle gå fort (bb i annan stad)... men det tog 7 timmar från första värk (ej förvärkar då) men det var en riktigt skolförlossning som var jättebra utan bedövning eller skräcksmärta =)

Är i v37 idag med mitt tredje barn och har i dagarna fått sånna förvärkar (mensvärk och sd samtidigt) som med tvåan... Kanske bebis om iaf 2 veckor?! Please! =)

• linnéa001

Jag är i 38+5 och hade hemska förvärkar i natt. Har haft tidigare också, men natten till idag och nu på morgonen var de värsta hittills, kändes som värsta mensvärken. Jag hoppas att hon kommer snart för detta känns liksom bara onödigt. Riktiga värkar eller inga alls vill jag ha!

Frågan är hur länge man ska vänta innan man kontaktar förlossningen. Jag vet ju inte om jag är öppen. Blev lite orolig nu för att det ska dra igång mer plötsligt som TS skriver om.

• Thea08
    linnéa001 skrev 2014-09-08 15:43:43 följande:

Jag är i 38+5 och hade hemska förvärkar i natt. Har haft tidigare också, men natten till idag och nu på morgonen var de värsta hittills, kändes som värsta mensvärken. Jag hoppas att hon kommer snart för detta känns liksom bara onödigt. Riktiga värkar eller inga alls vill jag ha!

Frågan är hur länge man ska vänta innan man kontaktar förlossningen. Jag vet ju inte om jag är öppen. Blev lite orolig nu för att det ska dra igång mer plötsligt som TS skriver om.

Dom brukar ju göra nytta dessa skitförvärkar när du är såpass långt gången iaf... Att de fyra första cm kan ta flera veckor med förvärkar o sen drar det igång på riktigt... det är iaf vad jag inbillar mig att det är så (med min andra tjej var det så).

Skulle dock vilja veta om jag var öppen nåt eller iaf mjuk/utplånad tapp när man inte sover på flera flera nätter pga förvärkar och/eller sammandragnigar... lite lättare att "överlever psykiskt" om man iaf vet att det händer nåt därinne.... 
Svar på tråden Vanligt med regelbundna förvärkar ca 3 timmar per dag v. 39?